DiGICAM VQ2220: Jednoduchý foťák za nízkou cenu

26.6.2003, David Dvořák, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi se podíváme na další fotoaparát, zastupující spíše tu spodní část trhu s digitálními přístroji. Jedná se o DiGICAM VQ2220, jednoduchý foťák s pevným ohniskem, který může fungovat i jako web kamera. Více se ale dočtete v článku...
Součástí standardní dodávky je nejen samotný fotoaparát, ale dá se říct, že i "spousta" užitečných doplňků. Především se jedná o USB kabel na připojení fotoaparátu k počítači, dále je k dispozici i AV kabel. V krabici však nalezneme i poutko pro snadnější nošení a také pouzdro, do kterého můžeme fotoaparát uschovat. Což velmi doporučuji, kdyby pro nic jiného, tak aspoň bude trošku chráněna optika přístroje, která je jinak "volně přístupná" vnějšímu nepříznivému okolí. Nechybí ani čtyři alkalické baterie AAA a software. Ten je umístěn na samostatném CD-ROMu, na druhém CD je potom k dispozici manuál v elektronické podobě. Nicméně na rozdíl od nedávno recenzovaného fotoaparátu UMAX je u DiGICAMu k dispozici i šedesáti stránkový tištěný manuál, který si s sebou může uživatel vzít i na cesty a pokud potřebuje nějaké nestandardní nastavení, najde jej v něm. Tištěný manuálek je skutečně velmi dobře vyvedený.

Praktické zkušenosti

Pro lepší představu jaké výsledky fotoaparát poskytuje jsem nafotil celou sérii snímků, které si postupně rozdělíme do několika specifických kategorií a provedeme si jejich celkové zhodnocení.

a) Kvalita snímků - fotografie byly zhotoveny za použití stativu, hlavně z toho důvodu, aby byla snímaná scéna pokud možno stále stejná. Výsledky pro dva dostupné typy komprese a rozlišení 1600 x 1200 jsou uvedeny na snímcích níže. Ještě musím poznamenat, že na původní snímky v maximálním rozlišení
(po odkliknutí označené jako nativní) jsem na počítači neaplikoval žádné vylepšující (ani nezhoršující) funkce. Ty jsou použity pouze u zmenšenin.

Kvalita fineKvalita normal

Ze zvětšenin snímků je vidět, že jejich kvalita je na 2 Mpix přístroj dostatečná, samozřejmě se projevuje komprese při nastavení normal.

b) Expozice - tady se jedná o posouzení schopnosti fotoaparátu korigovat automatické nastavení expozice pomocí její kompenzace. Z níže uvedených snímků je poměrně dobře vidět, že vliv použití korekce je velmi patrný. Pro kladnou expoziční korekci dochází samozřejmě ke ztrátě kresby ve světlech, pro zápornou korekci zase naopak ve stínech. U digitálního fotoaparátu si ale uživatel může fotografovanou scénu nasnímat víckrát a až pak sivybrat ten nejlepší snímek. K tomu by se jistě hodil autobracketing, ale to od fotoaparátu této třídy nemůžeme očekávat.

Bez korekce expozice
Korekce -0,3 EVKorekce +0,3 EV
Korekce -0,7 EVKorekce +0,7 EV
Korekce -1,0 EVKorekce +1,0 EV

c) Vyvážení teloty bílé - je důležité kvůli barevnému podání výsledného snímku. Z níže uvedených snímků je vidět vliv jednotlivých voleb i to, že si automatický režim se snímanou scénou vcelku dobře poradil. Fotografováno bylo za slunečného počasí, proto se snímek s nastavením na slunečno jeví stejný jako snímek fotografovaný s pomocí automatického nastavení. Žárovkové osvětlení barevné podání velmi znatelně zkresluje, ale to je dáno tím, že žárovka má jinou barevnou teplotu než normální denní světlo.

WB: automatika
WB: zamračenoWB: slunečno
WB: žárovkové osvětleníWB: zářivkové osvětlení