Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Exilim P700: vylepšená vlajková loď

21.1.2005, David Dvořák, recenze: specifikace produktu
Společnost Casio neponechává ve své rodině digitálních fotoaparátů žádný prostor pro náhodu a vylepšuje svůj model Exilim P600 na sedmimegapixelové rozlišení.
Kapitoly článku:
Ovládání přístroje je skutečně velmi propracované a nebude s ním mít potíže jak začátečník, tak ani pokročilý uživatel. Prakticky vše se odvíjí od základního nastavení na volícím kotouči. Pro urychlení některých nastavení jsou na levém boku a nahoře nad LCD panelem umístěna ovládací tlačítka, která umožňují okamžite měnit nastavení jimi spravovaných funkcí. Nutno dodat, že toto řešení je vcelku logické a podstatně také urychluje práci. Společným znakem všech ovládacích prvků je potom jejich pohotová reakce a jemný stisk s hladkým odporem.

LCD displej je i přes měnší kritiku nad množstvím zobrazovacách bodů dostatečně jasný a to i za slunečního světla (i když to pravé ostré teď v zimě trošku chybí :-). Menu systému je řešeno funkčně, je jednoduché a zcela lehce pochopitelné: pokročilejší uživatel je schopen aparát používat, aniž by nahlédl do návodu.

Kruhový volič

Slouží k nastavení základních pracovních režimů přístroje, kterých je v tomto případě osm. Proberu je po řadě:

1. Automatický programový režim: přítomný u všech typů digitálních přístrojů, integrovaná logika spolu s optikou rozhoduje o nastavení expozice. Uživatel má v tomto případě jedinou možnost jejího ovlivnění pomocí expoziční korekce.
2. Nejlepší snímek (best shot): umožňuje vybrat z vestavěné knihovny až 27 různých nastavení pro situace, které mohou v životě každého fotografa nastat. Namátkou vyberu Portrét, Krajinu, Noční snímek, Ohňostroj, Fotku páru, ... Toto nastavení víceméně odpovídá scénickým režimům u jiných typů přístrojů.
3. Priorita clony (aperture priority): expoziční režim, bez něhož si zkušenější fotograf těžko dokáže představit svůj život. V kombinaci s kontrolou hloubky ostrosti je tento režim nezaplatitelný, nicméně lze se obejít i bez ní. Spousta scénických režimů se dá nahradit správným nastavením clony, kterou A režim umožňuje. Fotoaparát potom jen podle měření expozice určí čas, nicméně s clonou nehne.
4. Priorita času (shutter priority): podobné jako předchozí režim, jen s tím rozdílem, že nyní je pevně nastavenou konstantou rychlost závěrky (tedy expoziční čas). Opět je vhodné tohoto režimu použít naopak při akčnějším fotografování. Na zachycení sportovních výkonů se hodí co nejkratší čas, naopak při snímání ohňostroje je vhodnější zase čas delší (popřípadě lze využít i u sportovních snímků k mírnému, řekněme uměleckému, rozmazání).
5. Manuální expozice: fotografův grál. Nastavení zcela v rukou člověka, přístroj pouze expozici měří a doporučuje hodnoty času či clony. Jedná se o nepostradatelný režim při skutečném fotografování s různými finesami, kterých v automatických režimech nelze nikdy dosáhnout.
6. Audiozáznam: jedná se buď o formu hlasové poznámky ke snímkům anebo lze přístroj použít jako poněkud nešikovný diktafon.
7. Videozáznam: přístroj umí zaznamenávat videosekvence, přičemž jediným omezením jejich délky je kapacita paměťového média. Video je zapisováno rovnou do formátu AVI.
8. Režim prohlížení: standart, k dispozici snad u všech digitálních fotoaparátů současnosti. Slouží k prohlížení nasnímaných fotografií či videa. Umožňuje i zvětšování či zmenšování snímku pro snadnější prohlížení.

Nastavování kruhového voliče do žádaných režimů je bezproblémové, volič se otáčí pohodlně a ve zvoleném režimu je citelně zaaretován.


Nabídkový systém fotoaparátu

Opět lze říct, že menu nabídkového systému je uspořádané logicky a uživatel se v něm snadno vyzná již na první pohled. Vše je vidět z přiložených snímků. Nemá smysl rozpitvávat všechny možné volby, které jsou k dispozici. Nabídka je opravdu bohatá: od velikosti a kvality snímku, přes možnosti nastavení bílé barvy až po neobvyklé věci, jako je vlastní nastavení, které si přístroj bude pamatovat i po vypnutí. To se může určitě někdy hodit, i když na dokonalé využití této schopnosti bude již nutné fotoaparátu nějaký ten čas věnovat.


Základní menu přístroje
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
Nastavení rozlišení snímku Nastavení kvality snímku


Ostření

Řekl bych, že naprosto bez problémů, ať již v automatickém či manuálním režimu. Autofokus je dostatečně rychlý a přesný, u MF může vadit nemožnost žádného posouzení správného zaostření, kromě spolehnutí na vlastní oči. Ovšem to lze přístroji vytýkat jen stěží.

Snímací čip a závěrka

Jak již bylo řečeno, liší se P700 od staršího bratříčka novým srdcem. Tím je CCD snímač s efektivním počtem bodů 7,2MPix a úhlopříčkou 1/1,8". Díky tomu umožňuje fotoaparát snímky o maximálním rozlišení až 3072x2304 bodů a to jak v JPEG ztrátovém kompresním formátu, tak i ve formátu TIFF. Je jasné, že v druhém případě bude přístroj velice náročný na paměť, nicméně kvalita snímků bude jistě odměnou za vynaloženou námahu.

Závěrka je samozřejmě řízena elektronicky, disponuje ovšem úctyhodným rozsahem: 60s - 1/2000s plus režim Bulb. V kombinaci se všemi expozičními režimy tak uživatel dostává do rukou nepřeberné množství fotografických možností. Ani noční snímky, či různá lesní zátiší, velice náročná na dlouhé časy nebudou problémem.

Optika

Jak bylo řečeno v úvodu, ani zde neponechala firma nic náhodě a objednala "sklo" bez skrupulí u Canonu. Ten má svých zkušeností dost a dost, a proto je výsledkem dostatečně velký a světelný objektiv, který zcela využije maximálního rozlišení snímacího čipu. Ohnisková vzdálenost je 7,1mm až 28,4mm, což v termínech klasického kinofilmového formátu dává rozsah 33-132mm. Tedy od mírného širokáče až po krátký teleobjektiv. A to vše při světelnosti F2,8-4,0 (kterou se honosil kdysi slavný objektiv Pentax AF 28-70 AL). V normálním režimu lze ostřit již od 40cm, v makrorežimu je potom rozsah od 10 do 50cm v závislosti na použitém ohnisku. Přístroj je kromě optického zoomu vybaven i čtyřnásobným zoomem digitálním, díky čemuž lze získat až 16x přiblížení. Digitální zoom samozřejmě snímek poněkud degraduje, ale s ohledem na rozlišení 7MPix, se i při digitálním zoomu dostaneme na velice slušnou hodnotu rozlišení, vhodnou k tisku fotografie.

Použitý autofokus dokáže pracovat ve třech režimech - hybridním, kontinuálním a měření na kontrast. Ostřící oblastí je buď bod, oblast více bodů anebo volná plocha. Kromě elektronicky řízeného AF je k dispozici i manuální zaostřování objektivu - v hledáčku však samozřejmě chybí jakékoliv pomocné prvky indikující správné zaostření.

Měření expozice a režimy

Měření správné expozice je možné ve třech režimech: celoplošné automatické měření, měření se zdůrazněným středem (statisticky dává u většiny normálních snímků ty nejlepší výsledky) a měření bodové. K měření expozice je tak k dispozici kompletní množina funkcí. Ty jsou ihned doplněny kompletním výčtem expozičních režimů. Kromě standartní automatiky přístroj zvládá oba poloautomatické režimy (prioritu času a clony) a též režim manuální. Aby toho nebylo málo, lze si pohrát i s nastavením citlivosti ISO a to buď na automat anebo na jednu z hodnot 80, 160, 320 a 640. Zarážející je snad jen fakt, že chybí standardní ISO 100 a snad i 400. Při citlivosti ISO 640 je snímek již velmi zrnitý a projevuje se zvýšený šum. Z hlediska korekce expozice lze hodnotu ovlivnit v intervalu +/-2EV v krocích po 1/3EV. Nechybí ani nastavení teploty bílé barvy - buď z množiny předchystaných hodnot anebo aktuálním změřením. K dispozici jsou i další režimy, jako je přepnutí do snímání černobílých a sépiových snímků, možnost ovlivnit ostrost a saturaci fotografií. Hodit se může i bracketing, který je volitelný po 3 či 5 snímcích a používá se nejen pro konstantní odstupy EV, ale také pro bracketing teploty bílé barvy.

Videosekvence

Fotoaparát umožňuje natáčet i videosekvence v rozlišení 320x240 bodů, plně ozvučené a ve formátu AVI. Délka sekvence není principielně omezena, praktické omezení je dáno velikostí použitého paměťového média. Kromě videosekvence je možné ke snímkům připojit i audiozáznam.

Blesk a záznamové médium

Vestavěný blesk, kterým je přístroj vybaven dává uživateli k dispozici základní množinu funkcí jako je korekce červených očí, doplňující záblesk, vynucený a vypnutý blesk. Trpí samořejmě neduhem všech vestavěných blesků a tím je malý výkon. Nicméně na základní fotografování v místnostech to postačuje. Pokud by ale uživatel chtěl, má možnost přístroj propojit s extrením výkonným bleskem (i studiovým), a to díky nekrytému kontaktu na levé stěně. Tuto vlastnost ale využijí spíše jen dobře vybavení fajnšmekři, než obyčejný uživatel.

Zvoleným záznamovým médiem je v tomto případě karta Secure Digital, popřípadě MultiMedia Card. Jedná se o dobrou volbu jak vzhledem k velikosti karty a jejího výkonu, tak vzhledem k současným cenám paměťových médií.

Příslušenství

Standardní dodávka je poměrně bohatá. Kromě samotného fotoaparátu je to hlavně dobíjecí Li-Ion baterie a to včetně dobíječky. Dále poutko k bezpečnějšímu držení a nechybí ani manuál a CD-ROM se softwarem. Co se týče manuálu, věřím, že nepřítomnost českého překladu je způsobena jen tím, že redakce měla zapůjčen zkušební vzorek, a že u kusů v prodeji je přiložen. Pro některé uživatele by byla jistě škoda nepochopit všechny nabízené možnosti. A je jich opravdu hodně.