Formát RAW: Jakým softwarem zpracovávat?
15.2.2010, Milan Šurkala, recenze
Dalším článkem se budeme věnovat problematice RAW souborů a jejich vyvolávání. Podíváme se aspoň na některé programy, které se k tomu používají. V článku si také zodpovíme otázku, co to RAW vlastně je a jaké jsou jeho výhody.
Kapitoly článku:
Program SilkyPix Developer Studio jistě velmi dobře znají např. majitelé fotoaparátů Panasonic, k nimž se tento program ve verzi SE dodává. Verze SE umí pracovat pouze s RAW soubory Panasonicu. Pokud tedy budete chtít použít tento program i s jinými fotoaparáty, budete si muset tuto aplikaci v plné verzi zakoupit. Cena činí $150, v přepočtu na naše by to bylo zhruba 3500 Kč s DPH. Verze 4.0 je velmi podobná těm předchozím.
Výhodou aplikace je, že v základním zobrazení je přehledná a nevypadá ani složitě. V hlavní části aplikace je zobrazen snímek, v levém sloupci jsou pak veškerá nastavení úprav. Ta se dělí na několik oddílů, ve spodním řádku jsou pak ještě ikonky na zapnutí pohyblivých oken. Jedno z nich můžete přišpendlit do levého sloupce dolů. Ostatní okna se pak otevírají do plochy obrázku a mohou tak překážet. Vrchní řádek slouží k rotacím, označování souboru pro dávkové zpracování a podobně.
Nevýhodou aplikace je pomalejší překreslování obrazu při jakékoli úpravě obrazu. Těžko se pak soudí vliv úprav, známé "před a po". Pomocí klávesových zkratek Ctrl+Y a Ctrl+Z se to sice dá zvládnout, ale u některých úprav se na chvíli zobrazí ještě ta nejpůvodnější verze snímku. V podstatě při přepínání úprav mezi krokem X a krokem X+1 se občas objeví ještě původní snímek, tedy krok 0. Veškeré úpravy se ukládají do pomocných souborů ve složce SILKYPIX_DS, není třeba tedy vůbec nic ukládat a na RAW soubory se nesahá. Všechny úpravy se zapisují jen jako jejich posloupnost do pomocných souborů a je vždy možné je znovu vyvolat.
Hned první okénko (ikonka ozubeného kola nahoře) spouští výběr stylů. Všechno, co naklikáte, si můžete uložit jako jakousi šablonu. Můžete ji přidat i jako Taste, tedy do přednastavených režimů. Velmi zajímavý je Cloakroom. Upravujete snímek a líbí se vám. Uložíte jej tak do první pozice (klikněte na kolečko a objeví se čas uložení). Zkusíte jiné úpravy a ty se vám také líbí. I ty si uložíte do Cloakroomu. Následně se mezi nimi můžete přepínat a vybrat si tu svou nejlepší. Toto je nejrozumnější způsob , jak kontrolovat stavy před a po.
O druhé korekci expozice nemá velký smysl se bavit, přejděme na nastavení vyvážení bílé. Tu SilkyPix Developer Studio získá přímo z EXIFu snímku a následně dle toho vyhodnotí. Teplotu barev můžete upravit od 2000 K až po 90000 K. Dále lze ještě upravit ladění od zelených do fialových tónů stejně jako upravit nádech stínů.
V záložce kontrast opět můžete využít přednastavené režimy, ale vytvořit si i vlastní nastavení. Kromě samotného nastavení kontrastu zde máte "contrast center", čímž ovlivňujete, u kterého jasu se ještě bude zvyšovat kontrast, a u kterého ne. Nechybí ani gamma korekce a velmi užitečný je i black level, čímž ztmavujete tmavé oblasti. Sice tak přijdete o kresbu v nich, ale můžete tak zvýšit kontrast a živost snímku (doporučuji toto provádět mezi finálními úpravami).
Následuje nastavení ostrosti. Outline emphasis celkově ovlivňuje míru zaostření, Detail emphasis pak je samotné doostřování (pokud toto nastavíte na max a první volba bude na minimu, nic se v podstatě nestane). Poslední pak zajišťuje kontrolu nad přílišným ustřelením barev pixelů. Může se totiž stát, že při doostřování např. výrazně vyleze modrá složka a tímto ji krásně utlumíte. Nutno podotknout, že doostřováním se značně zvyšuje šum.
V další části aplikace můžete odstraňovat šum. První volba se věnuje zejména barevnému šumu. Ten odstraňuje dobře, detaily zeslabí jen minimálně (pokud to nepřeženete, pak už je rozmazání znatelnější). Noise reduction je lepší nechávat hodně nízko a hrát si spíše s dvojicí Noise level (hranice, do kdy se rozdíly jasů považují za šum a kdy už za detaily) a Noise cancel, což značí míru odšumění.
V poslední záložce Development upravujete sílu ostrosti získané při demozaikování. Tato volba mírně upravuje sílu šumu i detailů. Můžete si dále vybrat barevný prostor, v němž bude snímek uložen.
Aby toho nebylo málo, vlevo dole máte k dispozici malý řádek s osmi ikonkami. Každá z nich spouští jedno editační plovoucí oko. Jedno z nich pak můžete připnout do levého sloupce dolů.
Prvně je zde jednoduchý histogram. Na něm vidíte jednotlivé zastoupení jasů. Pokud pohybujete myší po obraze, zelený, červený a modrý trojúhelníček ukazují právě vybraný pixel. Na snímku nahoře vidíte, že jsem ukazoval na nějaký hodně tmavý pixel, neboť všechny tři trojúhelníčky jsou vlevo.
Druhé okno se věnuje zobrazení EXIF informací.
Následuje vyvážení bílé. Buď můžete posouvat oba posuvníky (jeden vybírá barvu, druhý pak sílu zabarvení), nebo můžete použít barevný kruh (vzdálenost od středu je právě ona míra saturace).
Nesmí chybět ani známá křivka upravující kontrast. Ovládat ji můžete myší (leč občas uděláte další zlomový bod, ačkoli jste chtěli jen stávající trochu posunout). Lze posunovat pravé a levé kraje směrem doprostřed, čímž vlastně řekněte, že všechny jasy pod danou hranicí mají být černé/bílé. Taková menší utilitka na výrobu přepalů a podpalů.
Prvním posuvníkem se můžete rozhodovat mezi zachováním barev (Chroma) nebo raději různorodosti jasů a odlesků (Luminance). Druhý posuvník nemá na obraz příliš velký vliv. Jedná se spíše o přibarvení snímků (např. příliš vysoká saturace dělá obličeje více žluté). Nejzajímavější je asi funkce DR Expansion, která skutečně dokáže z přepálené oblohy vydolovat ještě trochu kresby.
Zde si můžete vybrat z několika barevných odstínů a lehce jim upravit jas, saturaci i hloubku, tedy odstín barvy. Opět můžete volit posuvníky, nebo hodnoty upravovat v grafu.
Shading koriguje světelný závoj, který je často patrný při focení v protisvětle. Rovněž je účinný pro ztmavení světlejších částí snímků, které jsou blíže ke slunci nebo světelnému zdroji. U Zkreslení (Distorion) lze upravovat míru zkreslení a jeho tvar. První posuvník směrem do záporných hodnot odstraňuje soudkovité zkreslení - tj. zvyšuje poduškovité a naopak. Druhý posuvník pak upravuje zkreslení uprostřed snímku. Může totiž dojít k tomu, že rohy budou správně, ale střed obrazu bude zkreslen stále. Zde lze upravit i toto. Výborně se tu koriguje i chromatická aberace, která je směrem k rohům výraznější.
V poslední záložce lze rotovat snímek a rovněž softwarově nahradit tilt-and-shift objektivy. Můžete korigovat perspektivní zkreslení v obou směrech, navíc můžete zvolit pozorovací úhel.
Nechybí ani možnost dávkového zpracování, kdy si pochopitelně musíte nejprve všechny snímky řádně označit a až pak nechat zpracovat. Nutno podotknout, že samotný převod snímků do JPEG je velmi pomalý, SilkyPix Developer Studio nepatří mezi rychlé aplikace. A to je asi jeho největší nevýhoda. Jinak totiž nabízí opravdu dost možností.
Výhodou aplikace je, že v základním zobrazení je přehledná a nevypadá ani složitě. V hlavní části aplikace je zobrazen snímek, v levém sloupci jsou pak veškerá nastavení úprav. Ta se dělí na několik oddílů, ve spodním řádku jsou pak ještě ikonky na zapnutí pohyblivých oken. Jedno z nich můžete přišpendlit do levého sloupce dolů. Ostatní okna se pak otevírají do plochy obrázku a mohou tak překážet. Vrchní řádek slouží k rotacím, označování souboru pro dávkové zpracování a podobně.
Nevýhodou aplikace je pomalejší překreslování obrazu při jakékoli úpravě obrazu. Těžko se pak soudí vliv úprav, známé "před a po". Pomocí klávesových zkratek Ctrl+Y a Ctrl+Z se to sice dá zvládnout, ale u některých úprav se na chvíli zobrazí ještě ta nejpůvodnější verze snímku. V podstatě při přepínání úprav mezi krokem X a krokem X+1 se občas objeví ještě původní snímek, tedy krok 0. Veškeré úpravy se ukládají do pomocných souborů ve složce SILKYPIX_DS, není třeba tedy vůbec nic ukládat a na RAW soubory se nesahá. Všechny úpravy se zapisují jen jako jejich posloupnost do pomocných souborů a je vždy možné je znovu vyvolat.
Hned první okénko (ikonka ozubeného kola nahoře) spouští výběr stylů. Všechno, co naklikáte, si můžete uložit jako jakousi šablonu. Můžete ji přidat i jako Taste, tedy do přednastavených režimů. Velmi zajímavý je Cloakroom. Upravujete snímek a líbí se vám. Uložíte jej tak do první pozice (klikněte na kolečko a objeví se čas uložení). Zkusíte jiné úpravy a ty se vám také líbí. I ty si uložíte do Cloakroomu. Následně se mezi nimi můžete přepínat a vybrat si tu svou nejlepší. Toto je nejrozumnější způsob , jak kontrolovat stavy před a po.
O druhé korekci expozice nemá velký smysl se bavit, přejděme na nastavení vyvážení bílé. Tu SilkyPix Developer Studio získá přímo z EXIFu snímku a následně dle toho vyhodnotí. Teplotu barev můžete upravit od 2000 K až po 90000 K. Dále lze ještě upravit ladění od zelených do fialových tónů stejně jako upravit nádech stínů.
V záložce kontrast opět můžete využít přednastavené režimy, ale vytvořit si i vlastní nastavení. Kromě samotného nastavení kontrastu zde máte "contrast center", čímž ovlivňujete, u kterého jasu se ještě bude zvyšovat kontrast, a u kterého ne. Nechybí ani gamma korekce a velmi užitečný je i black level, čímž ztmavujete tmavé oblasti. Sice tak přijdete o kresbu v nich, ale můžete tak zvýšit kontrast a živost snímku (doporučuji toto provádět mezi finálními úpravami).
Následuje nastavení ostrosti. Outline emphasis celkově ovlivňuje míru zaostření, Detail emphasis pak je samotné doostřování (pokud toto nastavíte na max a první volba bude na minimu, nic se v podstatě nestane). Poslední pak zajišťuje kontrolu nad přílišným ustřelením barev pixelů. Může se totiž stát, že při doostřování např. výrazně vyleze modrá složka a tímto ji krásně utlumíte. Nutno podotknout, že doostřováním se značně zvyšuje šum.
V další části aplikace můžete odstraňovat šum. První volba se věnuje zejména barevnému šumu. Ten odstraňuje dobře, detaily zeslabí jen minimálně (pokud to nepřeženete, pak už je rozmazání znatelnější). Noise reduction je lepší nechávat hodně nízko a hrát si spíše s dvojicí Noise level (hranice, do kdy se rozdíly jasů považují za šum a kdy už za detaily) a Noise cancel, což značí míru odšumění.
V poslední záložce Development upravujete sílu ostrosti získané při demozaikování. Tato volba mírně upravuje sílu šumu i detailů. Můžete si dále vybrat barevný prostor, v němž bude snímek uložen.
Aby toho nebylo málo, vlevo dole máte k dispozici malý řádek s osmi ikonkami. Každá z nich spouští jedno editační plovoucí oko. Jedno z nich pak můžete připnout do levého sloupce dolů.
Prvně je zde jednoduchý histogram. Na něm vidíte jednotlivé zastoupení jasů. Pokud pohybujete myší po obraze, zelený, červený a modrý trojúhelníček ukazují právě vybraný pixel. Na snímku nahoře vidíte, že jsem ukazoval na nějaký hodně tmavý pixel, neboť všechny tři trojúhelníčky jsou vlevo.
Druhé okno se věnuje zobrazení EXIF informací.
Následuje vyvážení bílé. Buď můžete posouvat oba posuvníky (jeden vybírá barvu, druhý pak sílu zabarvení), nebo můžete použít barevný kruh (vzdálenost od středu je právě ona míra saturace).
Nesmí chybět ani známá křivka upravující kontrast. Ovládat ji můžete myší (leč občas uděláte další zlomový bod, ačkoli jste chtěli jen stávající trochu posunout). Lze posunovat pravé a levé kraje směrem doprostřed, čímž vlastně řekněte, že všechny jasy pod danou hranicí mají být černé/bílé. Taková menší utilitka na výrobu přepalů a podpalů.
Prvním posuvníkem se můžete rozhodovat mezi zachováním barev (Chroma) nebo raději různorodosti jasů a odlesků (Luminance). Druhý posuvník nemá na obraz příliš velký vliv. Jedná se spíše o přibarvení snímků (např. příliš vysoká saturace dělá obličeje více žluté). Nejzajímavější je asi funkce DR Expansion, která skutečně dokáže z přepálené oblohy vydolovat ještě trochu kresby.
Shading koriguje světelný závoj, který je často patrný při focení v protisvětle. Rovněž je účinný pro ztmavení světlejších částí snímků, které jsou blíže ke slunci nebo světelnému zdroji. U Zkreslení (Distorion) lze upravovat míru zkreslení a jeho tvar. První posuvník směrem do záporných hodnot odstraňuje soudkovité zkreslení - tj. zvyšuje poduškovité a naopak. Druhý posuvník pak upravuje zkreslení uprostřed snímku. Může totiž dojít k tomu, že rohy budou správně, ale střed obrazu bude zkreslen stále. Zde lze upravit i toto. Výborně se tu koriguje i chromatická aberace, která je směrem k rohům výraznější.
V poslední záložce lze rotovat snímek a rovněž softwarově nahradit tilt-and-shift objektivy. Můžete korigovat perspektivní zkreslení v obou směrech, navíc můžete zvolit pozorovací úhel.
Nechybí ani možnost dávkového zpracování, kdy si pochopitelně musíte nejprve všechny snímky řádně označit a až pak nechat zpracovat. Nutno podotknout, že samotný převod snímků do JPEG je velmi pomalý, SilkyPix Developer Studio nepatří mezi rychlé aplikace. A to je asi jeho největší nevýhoda. Jinak totiž nabízí opravdu dost možností.