FujiFilm FinePix F410: čtvereček s čipem čtvrté generace

27.8.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Do redakce Digimanie se nám dostal další model od společnosti Fujifilm, který nese označení FinePix F410. Naší recenzi o tomto pohledném čtverečku nemůžeme začít jinak, než informací o tom, že se jedná o první fotopřístroj disponující snímačem čtvrté generace: Super CCD HR (High resolution). O něm jsme vás také podrobně informovali. Pouze ve zkratce, tento nový snímač by podle výrobce měl obsahovat výkonnější fotodiody. A310, o které recenzi na našem webu také najdete, již také obsahuje tento čip, byla však ve „výrobním" pořadí až druhá.
F410 je skutečně designérsky velice vyvedené dílko. Objektiv je do té doby, než se rozhodnete fotografovat, ukrytý za svižně vyjíždějící krytkou. Ovšem samotné zapínání modelu se pro mne stalo takovou malou detektivkou, protože na jeho tělu nenajdete žádné tlačítko typu On/Off. Až po delším "ošahávání" jsem náhodně zatáhnul (nebudu se přeci dívat do návodu...) za pravou zvlněnou část přední stěny fotopřístroje a už jsem jenom koukal. V mžiku vystartoval objektiv, zároveň se rozsvítily modře tři LED diody a objevil se dosud schovaný modrý (jak jinak) proužek nesoucí několik základních informací o objektivu. Při vypínání jednoduše tuto "vlnu" zase zasunete zpět. Lesklý stříbrný povrch je vyšperkován ladně oblými hranami, takže jsem získal pocit, že mé velmi oblíbené minoltí řadě X a především designově nádhernému Xt vyrostl opravdu nebezpečně vážný konkurent.

Ovládání nové 410 je naprosto jednoduché, navíc to zvládnete při trochu šikovnosti jednou rukou. Vzhledem k tomu, že model není tak tenký jako například zmíněné Xt, tak se pohodlně drží a nemá tendenci vyklouzávat z dlaně. Jak by mohlo být ovládání složité, když si vystačíte prakticky se čtyřmi tlačítky (menu a enter, návrat z menu, zobrazování LCD displeje a F tlačítko), jedním posunovačem (přepínání mezi režimy snímání, přehrávání a videozáznamu) a "vaničkou" pro zoom se dvěmi postraními tlačítky pro posun v menu a pro nastavení makra a vestavěného blesku. Tlačítko "Back" pro návrat z menu mi přišlo docela zbytečné (určitě by to šlo vyřešit jinak), místo něj bych klidně přivítal mít přímo na těle modelu vytažené z menu ovládání například citlivosti nebo nastavení rozlišení snímku.

Zajímavé je modré tlačítko F tedy "PHOTO MODE BUTTON", pod kterým je schované prakticky druhé Menu. Do prvního se totiž dostanete přes zmíněné tlačítko Menu/OK, kde nastavíte například dávkové snímání, režim manuální nebo automatický, samospoušť a set up. Ve druhém modrém menu si vyberete rozlišení snímku, hodnotu citlivosti a barevné podání.

Rozdíl mezi režimem Auto a Manual je v tom, že ve druhém případě lze nastavit i korekci expozice od plus 1,5 do mínus 2,1 nebo kalibraci teploty bílé pomocí šesti přednastavených hodnot. Nesmím také zapomenout zmínit, že model je nejenom atraktivní "zvenku", ale také uvnitř, tedy grafika Menu je velice hezky udělaná - různě barevné balónky mají daleko do standardně se vyskytujících šedivých a nevýrazných řádků.

Objektiv Fujinon má rozsah ohniskových vzdáleností 5,7 - 17,1 milimetrů (odpovídá 38 - 114 mm pro 35mm kinofilm). Světelnost objektivu je F2,8 - F4,8. F410 snímá objekty v Makro režimu ze vzdálenosti deseti centimetrů, jinak ostří od šedesáti centimetrů. Trojnásobný optický zoom se dá doplnit 4,4-násobným digitálním zoomem, takže celkové přiblížení je až 13,2-násobný zoom.

Nový 1/2,7palcový snímač Super CCD HR čtvrté generace s rozlišením 3,1 milionů efektivních bodů, umožňuje díky interpolaci obrazové rozlišení snímku až 2816 x 2120 bodů.

F410 disponuje pasivním TTL autofokusem.

Tento model je plně automatický a ovlivnit výsledný snímek můžete především pomocí korekce expozice v rozsahu od minus 2,1 po plus 1,5 po třetinových krocích. Závěrka se pohybuje v relativně malém rozsahu: od 1/2000 sekundy až po 1/4 sekundy. Clona má pouze dvě polohy. Novinka nabízí možnost manuálně nastavit citlivost v rozmezí od 200 až po ISO 800.

F410 nabízí bohatou možnost kalibrace teploty bílé. Kromě případu, kdy necháte kalibraci na automatice přístroje, si můžete vybrat hned za šesti přednastavených hodnot (denní světlo, zataženo, žárovka a tři typy zářivky). Bohužel není možné nastavit si vlastní uživatelskou hodnotu bílé. Jinak je tato funkce na úrovni daleko "nadupanějších" fotopřístrojů.

FinePix F410 nabízí při fotografování použít kromě automatického blesku také předblesk proti červeným očím a můžete blesk podle potřeby zcela vypnout. Model umí i synchronizovat blesk s dlouhými časy závěrky.

Snímky ve formátu JPEG nebo videozáznam ve formátu QVGA se ukládají na paměťové karty typu xD. Vzhledem k tomu, že snímky v maximálním interpolovaném šestimegapixelovém rozlišení mají přibližně přes 1,5 MB, tak se vám jich vejde na 16 MB kartu pouhých deset.

Paměťové médium

Paměťovou kartu typu xD-Picture Card vložíte do slotu, který výrobce umístil zespodu. Ve standardní dodávce najdete kartu o kapacitě 16 MB.

Fotopřístroj je napájen akumulátorem NP-60. Součástí dodávky je také síťový zdroj, takže akumulátor se nabíjí v těle fotopřístroje. Pokud tedy chcete fotit doma, tak to zvládnete i během nabíjení. Podle výrobce by měl akumulátor vydržet nasnímání až 550 snímků na jedno nabití (při vypnutém LCD zobrazovači). V našem testu energetické náročnosti jsme unavili ke kolapsu F410 až po více než hodině neustálého snímání se zapnutým bleskem a LCD zobrazovačem, takže tento model patří určitě z tohoto hlediska k lepšímu průměru.

F410 zvládá natáčet ozvučený videozáznam v rozlišení 320 x 240 (v délce 120 sekund) nebo 160 x 120 bodů (v délce 480 sekund) ve formátu Motion JPEG (MOV). Abyste si mohli vaše video přehrát nakonec na počítači, stačí když budete mít nainstalován například program QuickTime. Záznam je pořízen rychlostí deseti snímků za sekundu. Ke zhotoveným fotografiím si můžete nahrát také až 30 sekundovou zvukovou poznámku.

Rozhraní fotoaparátu a softwarové vybavení

Až naplníte paměťovou kartu a budete chtít vybrané snímky umístit do vašeho počítače, jednoduše propojte pomocí USB kabelu USB výstup (na boku fotopřístoje) s PC. Po pár vteřinách se vám na ploše namapuje nový externí disk. Na dodávaném CD pak najdete klasický prohlížeč FinePixViewer a ovladače.

Ve standardním balení najdete kromě samotného modelu také akumulátor NP-60, řemínek, USB kabel, xD kartu 16 MB, síťový zdroj AC-5VW a CD se softwarem.