Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-T3: foťák i profi kamera

7.1.2020, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu jsme dostali vlajkovou loď APS-C CSC systému od Fujifilmu, model X-T3. Tento fotoaparát má 26MPx snímač X-Trans CMOS 4 s možností natáčet 4K video při 60p včetně možností H.265 záznamu.
V kapitole o šumu se podíváme na snímky pořízené ve formátu JPEG i RAW. Ty budou převedeny pomocí konvertoru Adobe Camera Raw s odšumováním staženým na minimum.
 
ISO 80 (JPEG)
 
 ISO 80 (RAW)
 
U nejnižší rozšířené citlivosti ISO 80 je šum pochopitelně minimální, to ale u APS-C senzoru rozhodně nepřekvapí.
 
 ISO 160 (JPEG)
 
 ISO 160 (RAW)
 
Základní hardwarová citlivost senzoru je nicméně ISO 160. Jak je vidět, vše je v pořádku, snímek je v podstatě bez šumu.
 
 ISO 200 (JPEG)
 
 ISO 200 (RAW)
 
ISO 200 je pochopitelně na velmi podobné úrovni jako ISO 160, tedy bez problémů.
 
 ISO 400 (JPEG)
 
 ISO 400 (RAW)
 
Citlivost ISO 400 přidává do RAWu velmi lehký jasový šum. JPEGy mi přijdou být poněkud agresivně odšumované. Při ISO 400 bych čekal menší zásahy do obrazu. Dodávám, že u tohoto testu bylo odšumování nastaveno na výchozí nulu (lze ho korigovat od -4 do +4).
 
 ISO 800 (JPEG)
 
 ISO 800 (RAW)
 
ISO 800 je v RAWu stále slušné, na snímku vidíme jemný jasový šum. JPEGy jsou dobré, ale jak už bylo dříve řečeno, výchozí odšumování je docela silné.
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 ISO 1600 (RAW)
 
Citlivost ISO 1600 ukazuje silnější jasový šum a fakt, že RAWy jsou barevně odšumované. JPEG má barevné odšumování ještě o trochu silnější.
 
 ISO 3200 (JPEG)
 
 ISO 3200 (RAW)
 
Dostáváme se na ISO 3200. JPEG už hodně silně odšumuje a jemné detaily se dost rozmývají.
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 ISO 6400 (RAW)
 
ISO 6400 dobře ukazuje odšumování RAWů, takhle by to bez zásahu nevypadalo. Je vidět, že se dostáváme na hraniční citlivost.
 
 ISO 12800 (JPEG)
 
 ISO 12800 (RAW)
 
Tady už vidíme, že se objevují barevné fleky v RAWu. Jasový šum je také hodně výrazný.
 
 ISO 25600 (JPEG)
 
 ISO 25600 (RAW)
 
Citlivost ISO 25600 je už viditelně nad síly senzoru. Barevného i jasového šumu je v RAWu více než dost a JPEGy jsou naopak rozpité a téměř bezbarvé.
 
 ISO 51200 (JPEG)
 
 ISO 51200 (RAW)
 
Nejvyšší citlivost ISO 51200 je rozšířenou citlivostí a jak je patrné, nemá žádného praktického využití. Kvalita obrazu je velmi špatná.
 
Fujifilm X-T3 ISO šum autíčka 12MPx
 výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Při konverzi na standardizované rozlišení 12 megapixelů je vidět, že i ISO 3200 je na tom dost slušně, zejména co se RAWu týče. Docela použitelně vypadá i ISO 6400, nicméně je nutno počítat s odšumováním v RAWu, což nemusí každému vyhovovat.
 
Fujifilm X-T3 ISO šum zajíc 26MPx
 výřezy z 26MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
V tomto případě bylo odšumování staženo na minimum a je vidět, že to snímkům prospívá. I při citlivosti ISO 3200 jsou stále vidět nějaké detaily, i když ne moc ostré. Pracovat se očividně dá i s ISO 6400.
 
Fujifilm X-T3 ISO šum zajíc 12MPx
 výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Po konverzi na 12MPx rozlišení (pro vzájemné srovnání mezi recenzemi) je opravdu patrné, že i ISO 6400 může najít své využití.
 
Fujifilm X-T13 ISO šum bílá plocha 26MPx
 výřezy z 26MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Snímky bílé plochy ukazují, jak moc fotoaparát odšumuje barevný šum. I v RAWu jsou vidět jen barevné fleky, ale nikoli typický barevný šum. Ten zůstává u nejvyšších citlivostí viditelný v tmavších plochách.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.