Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujinon XC 15-45mm 1:3.5-5.6 OIS PZ

29.4.2019, Milan Šurkala, recenze
Budeme se nyní věnovat základnímu setovému objektivu pro CSC fotoaparáty Fujifilm. Je jím XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ s 3× elektronicky ovládaným zoomem, stabilizací a širokým úhlem záběru s 23mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.

Autofokus, ostření

 
Tuto kapitolku začneme otázkou ostření. K tomu je zde využit krokový zaostřovací motorek, který má dle výrobce zaručovat rychlé a tiché ostření. Pokud jde o tichost, zde lze souhlasit, nicméně pokud jde o rychlost, tady se objektiv až tak moc nevyznamenal. Je pravda, že jsou situace, kdy s fázově ostřícím fotoaparátem X-T100 dokázal zaostřit a vyfotit snímek za zhruba 0,2 sekundy (především na max. zoomu), nicméně většinou jsem se pohyboval okolo 0,4 až 0,45 sekundy a celý fotoaparát mi spíše připomínal dobu před pár lety. Pokud jde o manuální zaostřování, k tomu je tu přední prstenec s příjemně svižnou elektronickou vazbou.
 
Fujinon XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ zaostřovací vzdálenosti
 
Objektiv je schopen zaostřovat již od 4 cm od přední čočky (12 cm od roviny senzoru), což přináší přepočtené zvětšení cca 0,37×. Na makro to tedy není to pravé ořechové, obzvlášť při takto širokém úhlu záběru (snadno si budete stínit, okolo objektu bude hodně pozadí,...). Se zoomováním se bohužel minimální zaostřovací vzdálenost rychle zvětšuje a na maximálním zoomu přesahuje 23 cm (31 cm od senzoru). Zvětšení se tak zastaví někde okolo hodnoty 0,27×.
 
Fujinon XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ průběh zvětšení
 
Tradičně jsem vyzkoušel makro předsádku Raynox DCR-150, která má 4,8 dioptrie. To už se minimální vzdálenost sníží na 9 cm (necelých 20 cm od senzoru) a maximální zvětšení se navýší na 0,58×. Stále daleko do makro objektivu, ale přeci jen je to pak už mnohem lépe použitelné.
 
 

Focení makra

 
Výše zmíněná čísla ukážeme i v praktických ukázkách, abyste si mohli představit, co v praxi vlastně znamenají.
 
Fujinon XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ makro kleště
 
expoziční čas 1/25 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 15 (23) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Tady jde vidět široký úhel záběru, takže kolem foceného objektu pak může být spoustu vizuálního "nepořádku", který bude rušit.
 
Fujinon XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ makro kleště 2
 
expoziční čas 1/70 s, clona F5,6, citlivost ISO 2000, ohnisko 45 (69) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Tady je tatáž scéna, ale na maximálním zoomu. Zvětšení je nižší (přední část kleští je menší), díky užšímu úhlu záběru se pak snáze komponuje scéna, aby nerušilo pozadí. Bohužel na detaily to není ani náhodou.
 
Fujinon XC 15-45mm makro šiška 15mm
 
expoziční čas 1/240 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tady to vidíte v reálném životě. Kvůli širokému úhlu záběru (při klasickém rektilineárním zobrazení objektivu) je tu značná deformace šišky a spousta pozadí okolo.
 
Fujinon XC 15-45mm makro šiška 45mm
 
expoziční čas 1/150 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 45 (69) mm, klikněte pro zvětšení
 
Při maximálním zoomu je zvětšení sice o trochu menší (musíte být také mnohem dál), snímek má ale mnohem příjemnější úhel záběru a mnohem snáz se pracuje i s pozadím. Jak ale sami vidíte, chtělo by to clonit (makro a plně otevřená clona nedávají vůbec pěkný obraz).
 
Fujinon XC 15-45mm makro šiška 45mm Raynox DCR-150
 
expoziční čas 1/70 s, clona F8, citlivost ISO 320, ohnisko 45 mm + makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
 
Tady jsem použil výše zmíněnou předsádku Raynox DCR-150 a je dobře vidět, že zvětšení se výrazně zvýšilo. Takhle už to jde i použít pro nějaké ty makro snímky. Opět platí to, že to bude chtít více clonit. Objektiv při ostření na krátkou vzdálenost při plném odclonění nedává moc pěknou kresbu. Zde to sice s F8 už vypadá o něco lépe, ale vyšší clonu by snímek jistě ještě snesl.
 
 

Světelnost a clona

 
Objektiv se vyznačuje tradičním rozsahem světelnosti F3,5 až F5,6, přičemž je ale o něco širokoúhlejší, než je zvykem. Celý rozsah je tedy posunut do širších úhlů záběrů, čehož výsledkem je, že zatímco 18mm F3,5 objektivy mají na přepočtených 27 mm světelnost F3,5, zde se už dočkáte hodnoty F4.
 
Fujinon XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ průběh světelnosti
 
Zejména začátek je tak spíše podprůměrný, nicméně na maximálních ohniskových vzdálenostech se už světelnost srovnává. Ať tak či onak, nikdy to není větší rozdíl než nějaké dvě desetinky EV od průměru, což skoro ani nestojí za řeč. Maximální hodnota 7lamelové clony je v celém ohniskovém rozsahu F22.
 
 

Bokeh

 
Vyzkoušíme míru mazání pozadí a jeho jemnost. Jde o objektiv s klasickou světelností F3,5-5,6, takže extrémní bokeh nelze čekat.
 
Fujinon XC 15-45mm bokeh plně otevřená clona
 
expoziční čas 1/1,3 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 34 (51) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Na setový objektiv je to dost slušný výsledek, bokeh je poměrně jemný, odlesky sice nejsou perfektně plné, ale i tak je to dobrá práce.
 
Fujinon XC 15-45mm bokeh clona F8
 
expoziční čas 1,7 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 34 (51) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Také po přiclonění je výsledek velmi dobrý, dokonce to vypadá, že je bokeh jemnější (rozmazání je menší, ale pravidelnější).
 
 

Stabilizace

 
Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu, u které výrobce slibuje účinek 3 EV. Stabilizovat může průběžně nebo jen při focení. Pro test jsem využil 69mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost a studoval, kdy dosáhnu zhruba poloviční úspěšnosti vyfocení dostatečně ostrých snímků.
 
 
se stabilizací, 1/6 sekundy
 
 
bez stabilizace, 1/6 sekundy
 
Se stabilizací jsem takové úspěšnosti dosahoval přibližně při expozičním čase 1/6 sekundy. Bez stabilizace to bylo přibližně někde kolem 1/30 sekundy. Hodně se k tomu dalo přiblížit i na 1/25 sekundy, nicméně ani při 1/50 sekundy to naopak nebylo nějak výrazně lepší. Naměřený účinek bych tak viděl někde okolo 2,5 EV.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.