G500: rychlý pětimegapixel se dvěma sloty

17.5.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Nedávno jste si mohli na Digimanii přečíst podrobnou recenzi na model G400 od společnosti Minolta a dnes vám představíme mladšího bratříčka – fotopřístroj G500. Novinka patří už do pětimegapixelové kategorie, ovšem to není zdaleka jediná změna. Liší se především designem (který je více "konicový" – novinka je totiž prakticky identická s modelem Konica Revio KD-510Z), který je podle mého názoru ještě povedenější než u čtyřstovky a novinka má také daleko lepší ovládání, které bylo u G400-ky skutečně mírně řečeno nepraktické.
G500-ka je sice hodně podobná čtyřstovce, naštěstí se ovšem úplně jinak ovládá. Hned musíme upřesnit, že novinka se ovládá daleko lépe. Nejenom díky tomu, že se snížil počet ovládacích tlačítek na zadní straně, ale celkově se ovládání vrátilo ke "klasice". Především na pohyb a výběr funkcí v Menu si zvyknete za pár minut, což se o G400-ce rozhodně říci nedalo. Na horní straně objevíte jenom spoušť a mřížku mikrofonu. Objektiv a blesk jsou na přední straně schované za kovovým jezdcem, který nese nápis výrobce a kterým především zapnete nebo vypnete model.

Nejzajímavější na modelu je jeho zadní strana, které "dominuje" pouze 1,5 palcový barevný LCD zobrazovač (ovšem na druhou stranu se slušným rozlišením 118 tisíc bodů). Pokud začneme počítat, tak zjistíme, že zde najdete pouze čtyři tlačítka (přehrávání snímků, nastavení displeje, mazání snímků a Menu/Set), čtyřpolohový volič (pro procházení v Menu a zároveň pro nastavení blesku, makra a korekce expozice) a zoomovací dvojtlačítko. Nevhodně umístěný je ovšem optický hledáček, který najdete skoro přesně uprostřed fotopřístroje, takže vám při zaměřování fotografované scény bude určitě překážet nos, kterým si navíc můžete umastit hned šikmo dole se nacházející LCD zobrazovač. Paměťové karty a akumulátor se zasouvají do modelu zespodu, trochu nepraktické je to, že při vyndavání karty samovolně vyjede i akumulátor.

Díky omezenému počtu tlačítek se budete muset "potopit" do Menu i tehdy, pokud se rozhodnete natočit videozáznam. Jinak najdete v Menu další funkce jako nastavení velikosti fotografie, teplotu bílé, barevné filtry, pomalé časy, digitální zoom. Nechybí pochopitelně ani Set up. Za zmínku jistě také stojí pěkně vyvedené barevné pozadí, které vás hned upozorní, jestli se pohybujete v Menu při snímání (červené pozadí) nebo při přehrávání snímků (zelené pozadí).

G500-ka je vybavena objektivem Hexanon s trojnásobným optickým zoomem (rozsah ohniskových vzdáleností je od 8 do 24 milimetrů - což odpovídá rozsahu od 39 do 117 mm pro 35mm kinofilm), který je složen ze sedmi prvků v šesti skupinách. Objektiv obsahuje asférické elementy se speciální povrchovou úpravou, které by podle výrobce měly maximálně omezit závoj na snímcích a zajistit věrnost barev. Světelnost se pohybuje pouze v průměrném rozsahu: od F2,8 do F4,9. Optika ostří od padesáti centimetrů, v Makro režimu pak zaostříte již od šesti centimetrů. Optický zoom je možné kombinovat ještě s maximálně trojnásobným digitálním přiblížením. V našich testech jsme však odhalili, že na snímcích pořízených při širokoúhlém snímání byla znatelná soudkovitost.

Snímač

Model disponuje prokládaným CCD snímač typu 1/1,8 palcový pracující v primárních barvách, který obsahuje přibližně 5,36 milionů obrazových elementů, z nichž je efektivně využitelných asi pět milionů buněk. S modelem se tedy dají nasnímat fotografie s maximálním rozlišením 2592 x 1944 bodů. K dispozici jsou i tři nižší rozlišení: 2048 x 1536, 1600 × 1200 a 640 × 480 bodů. Není tedy k dispozici čtyřmegapixelové rozlišení.

Digitální fotopřístroj DiMAGE G500 je vybaven velice rychlým autofocusem, navíc můžete manuálně ostřit na tyto vzdálenosti: 1, 2 a 4 metry.

S modelem můžete pracovat nejenom v automatickém režimu, ale také v režimech s clonovou prioritou a nakonec je možné využít i manuální nastavení jednotlivých parametrů expozice. V nabídce je také její kompenzaci v rozsahu ±1,5 EV v krocích po 1/3 EV. Závěrka se pohybuje v rozsahu od 1/2000 do patnácti sekund. Citlivost snímače je potom od 50 do 400 ISO. Redukce šumu se zapíná automaticky po dosažení času 1/2 sekundy a je zapnutá pro delší časy.

Model bohužel nenabízí možnost vykalibrovat si bílou manuálně, přesto vám to nemusí až tolik vadit, protože při specifických podmínkách vám pomůže některá ze čtyř přednastavených hodnot (Denní světlo, Zatažená obloha, Žárovky a Zářivky). Navíc v drtivé většině fotografických případů se můžete spolehnout na automatiku fotopřístroje.

Dosah blesku má model solidní: při širokoúhlém snímání je dosah přibližně do 3,5 metru, v případě teleobjektivu ovšem pouze do dvou metrů. Externí blesk nejde k tomuto fotopřístroji připojit. Model nabízí následující čtyři režimy blesku: automatický blesk, vyrovnávací blesk, redukci červených očí a pochopitelně také vypnutý blesk.

Snímky se ukládají pouze ve formátu JPEG. Stupeň komprese lze zvolit ve dvou stupních ve všech rozlišeních. V nejvyšším rozlišení se vám vejde na přiloženou 16 MB kartu pouze přibližně sedm snímků, takže nákup větší karty se přímo nabízí.

Paměťové médium

Pětistovka je opět vybavena hned dvěma sloty pro paměťové karty. Zvládá tedy ukládat snímky nebo videozáznam na karty Secure Digital (MultiMediaCard) a také na karty Memory Stick. Překvapivě najdete u tohoto modelu i vnitřní paměť, která díky své kapacitě (2 MB) slouží spíše v případě naléhavé nouze, ovšem často vám může fotografování o pár snímků prodloužit.

G500-ka je napájena lithium-ionovým akumulátorem NP-500. V našem testu podala tato Minolta průměrný výkon, když přibližně po padesáti minutách náročné fotografické práce (se zapnutým LCD displejem a s bleskem) jsme přivedli model ke kolapsu. Přesto při běžném fotografování se nemusíte obávat, že by vás nedostatek energie nepříjemně obtěžoval.

Videosekvence a zvuk

S model natočíte i ozvučený (monofonní zvuk) videozáznam ve formátu Motion JPEG v rozlišení 320 x 240 bodů rychlostí maximálně patnácti snímků za sekundu. Jeho délka je omezena na pouhých třicet sekund. Zvuk lze zaznamenat také samostatně jako zvukový soubor nebo jako komentář k jednotlivým snímkům.

Rozhraní fotoaparátu a softwarové vybavení

Snímky, které máte uložené na kartě, dostanete do vašeho počítače jako obvykle pomocí USB kabelu, ovšem pouze přes pomalejší rozhraní USB 1.1. Na přiloženém CD najdete ovladače a prohlížeč snímků DiMAGE Viewer. Ve standardním balení najdete kromě samotného modelu také lithium-ionový akumulátor NP-500, nabíječka BC-500, řemínek, kabel USB, paměťová karta SD (16MB) a nakonec také CD se softwarem.