Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Industar-50 50mm F3.5 (M39)

18.3.2014, Milan Šurkala, recenze
Testy starších objektivů vhodných pro hrátky na moderních CSC přístrojích pokračují Industarem 50 pro patici M39. Tento objektiv má 50mm ohniskovou vzdálenost a jen průměrnou světelnost F3,5.

Autofokus, ostření


Jak již bylo řečeno, ostřící kroužek má přiměřenou tuhost (odpor), jde však naprosto plynule. Minimální ostřící vzdálenost činí 88 centimetrů od přední čočky, což odpovídá zhruba 94 centimetrům od roviny senzoru. Objektivu jsem na APS-C čipu naměřil 0,097× přepočtené zvětšení, tedy zhruba 0,063× reálné. M42 verze objektivu by v tomto měla být výrazně lepší.


Focení makra


Tady dobře vidíte, že zvětšení objektivu je skutečně velmi malé a po dlouhé době jsem musel vytáhnout A1 výkres, aby bylo dost "bílé plochy".


Industar-50 50mm F3.5 (M39) makro

expoziční čas 1/60 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Clona objektivu má 7 lamel a nejvíce se dá otevřít na hodnotu F3,5, což není mnoho. Objektiv skutečně nepatří k nejsvětelnějším. Maximální hodnota clony činí F16.


Bokeh


Dále se podíváme na kvalitu bokehu, rozmazaného pozadí. Kvůli průměrné světelnosti a dlouhé minimální ostřící vzdálenosti ale nečekejte zázraky.


Industar-50 50mm F3.5 (M39) bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 2,5 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, klikněte pro zvětšení



Kontrast je malý, celý snímek je zalit oranžovým nádechem. Odlesky mají krásně kulatý tvar, ale velmi silné okraje. Místo rozmazání po celé ploše se tak většina jasů skrývá na okrajích vzniklých koleček Bokeh tak místy umí vypadat dost zvláštně.


Industar-50 50mm F3.5 (M39) bokeh clona F5,6

expoziční čas 6 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění na F5,6 se kontrast trochu zvýšil, stejně tak i ostrost. Bokeh získal pravidelnější vzhled, odlesky už nejsou kolečky s výraznými okraji, ale spíše jasovou ploškou s menším ztmavením po vnitřní části okraje odlesku. Pozadí je tak sice méně rozmazané, ale přirozenější. K dispozici je i snímek v RAWu.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.