Industar-50 50mm F3.5 (M39)

18.3.2014, Milan Šurkala, recenze
Testy starších objektivů vhodných pro hrátky na moderních CSC přístrojích pokračují Industarem 50 pro patici M39. Tento objektiv má 50mm ohniskovou vzdálenost a jen průměrnou světelnost F3,5.
Dnes jsme se opět podívali na jeden ze starých manuálních objektivů. Jedná se o Industar-50, což je 50mm objektiv s průměrnou světelností F3,5. Proto nadprůměrný zájem mezi majiteli CSC asi nevzbudí. Proti setovým objektivům nabídne o 1,3 EV lepší světelnost a s tím i menší hloubku ostrosti, ale ne až tak výrazně, obzvlášť když uvážíme, že je možné ostřit až téměř od jednoho metru. Toto nicméně řeší M42 verze tohoto objektivu, která dokáže ostřit z mnohem kratších vzdáleností (toto lze samozřejmě řešit pomocí makro kroužků i u této verze). Tyto nevýhody řeší velmi nízkou cenou již od 250 korun (mnohdy lze získat v setu s fotoaparáty Zorki za téměř totožnou cenu). Zpracování a ovládání je přiměřené, vadit může to, že nevidíte na ukazatel clony (nevíte, jakou jste nastavili clonu). Clonový kroužek byl sice trochu volnější, ale ostřící je vynikající.

Industar-50 50mm F3.5 (M39) závěr

Objektiv netrpí na zkreslení a ani na chromatickou aberaci (na APS-C senzoru), vinětaci si můžete všimnout na bílých plochách při plně otevřené cloně, ale v běžném životě není problémem. Zklamal mě ale bokeh, ten není moc příjemný a lépe vypadá spíše při jemném přiclonění (okolo F5,6). Kresba je pěkná na většině plochy snímku, ale rohy až tak moc ostrosti nepobraly a i na APS-C čipu se setkáte s rohovou neostrostí, která nezmizí ani po výrazném přiclonění. Jako většina objektivů této doby je citlivý na protisvětlo (slunce lehce ze strany), nicméně sluneční clona nebo ruka stačí na to, aby snímky byly překvapivě dost kontrastní. Slunce v záběru vytváří závoje, ale kupodivu i tak se dá s trochu nižšími nároky na kontrast použít. Potěšil mě kontrast u nočních snímků.

Industar-50 tedy očividně nebude asi objektivem, pro který okamžitě poběžíte na nějaký aukční server. Nicméně pokud jej dokážete sehnat za nějaké pěkné peníze (pod 300 korun), svou úlohu splní a můžete na něm objevovat krásy focení se starými objektivy. Osobně bych doporučil spíše podobně drahý Helios-44M nebo jeho varianty, každopádně Industar-50 je rozhodně méně náladový a více použitelný v protisvětle.

Objektiv je vhodný pro:

1, Sbírání prvních zkušeností s levnými manuálními objektivy
2, Snímání méně náročných portrétů s trochu výrazněji rozmazaným pozadím ve srovnání se setovými 18-55mm objektivy