Jupiter-9 85mm F2.0 (M39)
13.11.2014, Milan Šurkala, recenze
V dalším testu starého manuálního objektivu se podíváme na objektiv Jupiter-9 s 85mm ohniskovou vzdáleností a velmi dobrou světelností F2,0. V našem případě se podíváme na verzi pro patici M39.
Kapitoly článku:
V této galerii najdete snímky pořízené objektivem Jupiter-9 s fotoaparátem Samsung NX30 i Samsung NX11. Snímky z modelu NX11 budou označeny.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Míra detailů je solidní, a to celoplošně. Pokud nesnímáte proti slunci, dává objektiv pěkné výsledky. Můžete si stáhnout RAW.
Zde vidíte minimální hloubku ostrosti, které je objektiv schopen. Vidíte, že pozadí se maže opravdu výrazně.
expoziční čas 1/320 s, clona cca F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, klikněte pro zvětšení
S trochou přiclonění se můžete těšit na solidní kresbu v zaostřené ploše a jemnější bokeh. K dispozici je i snímek v RAWu.
V zaostřené ploše je kresba výborná. Je vidět, že i při F8 a ostření na krátkou vzdálenost nelze čekat nějak velkou hloubku ostrosti, 85mm ohnisková vzdálenost už přeci jen není zrovna krátká. Opět si můžete stáhnout RAW snímek.
Na makro si vezměte raději jiný objektiv, Jupiter-9 tohle moc dobře nezvládá. Na tyto snímky velkých květin to ale postačí. S lehkým přicloněním se zklidnil bokeh a snímek vypadá hezky.
Ostrost je celoplošně slušná, popředí je mimo hloubky ostrosti. K dispozici dávám RAW.
expoziční čas 1/320 s, clona cca F11, citlivost ISO 400, ohnisko 85 (130) mm, makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Objektiv jsem vyzkoušel i s makro předsádkou Raynox DCR-150, která má 4,8 dioptrie. V takovém případě se zvětšení objektivu znatelně zvýší a je už použitelné i pro makro. Jen to chce opravdu hodně clonit.
Zde jsem nezaostřil úplně přesně, ono to není vždy úplně jednoduché. Bylo nutné přiclonit, jinak byl obraz celý mléčný a bokeh velmi nervózní. Hloubka ostrosti je i po mírném přiclonění dost malá.
Opravdu je dobré trochu clonit (alespoň tak na F2,5, lépe na F2,8), abyste se zbavili aury kolem každé hrany a snímek dostal jakž takž slušný kontrast. Zároveň bude bokeh mnohem příjemnější.
expoziční čas 1/350 s, clona cca F2,5-F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
Tohle je přesně to, co objektiv moc neumí. Na nízkých clonách má velmi nervózní bokeh a pokud je pozadí složité, je výsledek doslova šílený. Zde jsem trochu přiclonil, což situaci zlepšilo, ale i tak vypadá bokeh hodně špatně. Na cloně F2 vzniká podobná aura i kolem zaostřeného stromu.
expoziční čas 1/1250 s, clona cca F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, korekce -0,3 EV, Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
I tady jsem pro jistotu trochu přiclonil, čímž se zvýšil kontrast a snížila se aura kolem objektů (na F2 snímek vykazuje chromatickou aberaci, motorka byla z jedné strany pokryta silným duchem). Bokeh je rovněž o něco příjemnější.
expoziční čas 1/350 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, korekce -0,3 EV, Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
Tady vidíte mléčnou kresbu v zaostřené ploše, jakousi auru kolem objektu. Hloubka ostrosti je malá, bokeh ale není zrovna mléčný.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Míra detailů je solidní, a to celoplošně. Pokud nesnímáte proti slunci, dává objektiv pěkné výsledky. Můžete si stáhnout RAW.
Zde vidíte minimální hloubku ostrosti, které je objektiv schopen. Vidíte, že pozadí se maže opravdu výrazně.
expoziční čas 1/320 s, clona cca F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, klikněte pro zvětšení
S trochou přiclonění se můžete těšit na solidní kresbu v zaostřené ploše a jemnější bokeh. K dispozici je i snímek v RAWu.
V zaostřené ploše je kresba výborná. Je vidět, že i při F8 a ostření na krátkou vzdálenost nelze čekat nějak velkou hloubku ostrosti, 85mm ohnisková vzdálenost už přeci jen není zrovna krátká. Opět si můžete stáhnout RAW snímek.
Na makro si vezměte raději jiný objektiv, Jupiter-9 tohle moc dobře nezvládá. Na tyto snímky velkých květin to ale postačí. S lehkým přicloněním se zklidnil bokeh a snímek vypadá hezky.
Ostrost je celoplošně slušná, popředí je mimo hloubky ostrosti. K dispozici dávám RAW.
expoziční čas 1/320 s, clona cca F11, citlivost ISO 400, ohnisko 85 (130) mm, makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Objektiv jsem vyzkoušel i s makro předsádkou Raynox DCR-150, která má 4,8 dioptrie. V takovém případě se zvětšení objektivu znatelně zvýší a je už použitelné i pro makro. Jen to chce opravdu hodně clonit.
Zde jsem nezaostřil úplně přesně, ono to není vždy úplně jednoduché. Bylo nutné přiclonit, jinak byl obraz celý mléčný a bokeh velmi nervózní. Hloubka ostrosti je i po mírném přiclonění dost malá.
Opravdu je dobré trochu clonit (alespoň tak na F2,5, lépe na F2,8), abyste se zbavili aury kolem každé hrany a snímek dostal jakž takž slušný kontrast. Zároveň bude bokeh mnohem příjemnější.
expoziční čas 1/350 s, clona cca F2,5-F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
Tohle je přesně to, co objektiv moc neumí. Na nízkých clonách má velmi nervózní bokeh a pokud je pozadí složité, je výsledek doslova šílený. Zde jsem trochu přiclonil, což situaci zlepšilo, ale i tak vypadá bokeh hodně špatně. Na cloně F2 vzniká podobná aura i kolem zaostřeného stromu.
expoziční čas 1/1250 s, clona cca F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, korekce -0,3 EV, Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
I tady jsem pro jistotu trochu přiclonil, čímž se zvýšil kontrast a snížila se aura kolem objektů (na F2 snímek vykazuje chromatickou aberaci, motorka byla z jedné strany pokryta silným duchem). Bokeh je rovněž o něco příjemnější.
expoziční čas 1/350 s, clona F2, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (130) mm, korekce -0,3 EV, Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
Tady vidíte mléčnou kresbu v zaostřené ploše, jakousi auru kolem objektu. Hloubka ostrosti je malá, bokeh ale není zrovna mléčný.