Kapesní rychlý Olympus s velkým displejem

19.8.2005, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Do každého počasí... si můžete na fotografování vzít novinku společnosti Olympus - Mju Digital 800. Tento malý kapesní model vybavený osmimegapixelovým snímačem zajume nejdříve designem, poté rychlostí a nakonec i velmi solidními fotografiemi (několik našich drobných výhrad k obrazovému výkonu najdete ve třetí kapitole). Kromě toho model překvapil rozsahem citlivosti snímače a také například zabudovaným průvodcem, kdy odpadá začátečníkům téměř neustálé listování v manuálu.
Jak jsme se již zmínili, je novinka skutečně kompaktní, takže v klidu prakticky téměř nic nevyčnívá, žádná tlačítka a ovládací kolečko. Některá tlačítka jsou ovšem až příliš zapuštěná, především tlačítko zapínání/vypínání modelu umístěné na horní straně se špatně stlačuje - je příliš malé a příliš zapuštěné. Sice se vám nestane, že byste omylem model zapnuli, na druhou stranu někdy zapínáte, zapínáte a nic se neděje... Naopak při stlačení spouště snadno rozeznáte, kdy jste pouze namáčkli a kdy už skutečně exponujete.

Vše důležité (ohledně ovládání) objevíte na zadní straně: hlavní ovládací tlačítko (kde si vyberete jednotlivé expoziční režimy, videozáznam, redukci rozmazání snímků, režim prohlížení a ukládání snímků do alb). V pravé části od velkého barevného LCD displeje je umístěn ještě klasický křížový ovladač s potvrzováním uprostřed (ovládáte pomocí něho i makro a blesk) a kolébka optického zoomu. Z hlediska ovládání je velice důležitá funkce Guide (tlačítko vlevo od LCD displeje), tedy průvodce, který dosud nezkušeného uživatele informuje o jednotlivých funkcích a způsobech nastavování parametrů. Další tlačítka v levém sloupci jsou potom určena pro rychlé prohlížení právě udělaného snímku, nastavení displeje (zobrazení histogramu) a samospoušť/mazání snímků.

Jak jsme již v úvodu této recenze napsali, tak vše je podřízeno tomu, aby byl model alespoň částečně odolný vodě, a tak jsou všechny potencionální "otvory" dobře chráněny. Jako důkaz může sloužit umístění konektoru USB/AV a zdířky pro napájení v pravém boku, které jsou ukryté pod pevnou krytkou spolu s firemním akumulátorem, ktrerý je zajištěn malou plastovou páčkou proti náhodnému vysunutí. Trochu zvláštní je otvírání spodního krytu, pod kterým je umístěna paměťová karta - musíte totiž posunout jezdec, jenž je částečně ještě na zadní straně, takže ho můžete napoprvé snadno přehlédnout.

Další funkce se ovládají pochopitelně v Menu, které je vystavěno typicky pro "olympusí" modely. Na úvodní obrazovce můžete nastavit rozlišení snímků, vykalibrovat teplotu bílé, vybrat korekci expozice, anebo vstoupit do další - hlavní části Menu. Tam můžete nastavit v některé ze tří kapitol například způsob měření expozice, citlivost, sekvenční snímání, režimy blesku, způsob zaostřování, samospoušť, digitální zoom, panoramatické snímání a funkci 2v1. V Set upu nastavíte třeba jas displeje, pixel mapping, datum nebo čas.