Kompakt se šesti miliony "ve stoje"

10.5.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Dnes vás nepřekvapí u elektronických zrcadlovek osmimegapixelové rozlišení, ovšem v honbě za vyspělejším snímačem nezůstávají pozadu ani menší kompaktní fotopřístroje. Dokladem toho je model F610 od společnosti Fujifilm, který se objevil začátkem roku na našem trhu. Ten je totiž vybaven CCD snímačem, který obsahuje šest milionů obrazových buněk a díky interpolaci s ním pořídíte i dvanáctimegapixelovou fotografii. Titulkem jsme potom nenápadně naznačili, že model patří k těm nemnohým, s kterými se fotografuje na výšku.
Jak jsem již uvedl, tak model F610 je konstruován pro fotografování na výšku, což může někomu připadat nepraktické, někomu naopak. Jak jsem si vyzkoušel sám na sobě, je to pouze otázka zvyku. Na co si však určitě velmi rádi zvyknete je výborně řešený LCD zobrazovač. Je rozdělen do dvou částí, přičemž ten dolní je prakticky monochromatický stavový displej pro základní informace (navíc zůstává zapnutý i při vypnutí horního barevného displeje), který býval u starších modelů téměř vždy přítomný na horní straně. Přestože model není žádný obr, spíše naopak, tak se na zadní stranu vešel také "horní" barevný 1,8 palcový TFT zobrazovač. Ona celkově zadní část fotopřístroje působí velice stylově, včetně ovládacích tlačítek a posuvníků. I když je pravda, že především "joystickový" kruh určený pro ovládání pohybu v Menu by mohl být větší a pro našince s velkými prsty bude trochu problém trefit přesně to, co právě potřebuje. Optický hledáček je sice umístěn správně v levém horním rohu, takže odpadá "nosový" problém, na druhou stranu jsme při fotografování raději sledovali fotografovanou scénu přes velice ostře a jasně podávaný obraz barevným LCD zobrazovačem, protože hledáček nabízí pouze omezenou podívanou.

Hlavní ovládací kolečko (na kterém najdete režimy manuálního, automatického snímání, videorežim a několik scénických režimů) je umístěno na snížené plošce horní hrany, čímž se designéři u Fujifilmu asi pokusili zabránit náhodnému přepnutí mezi jednotlivými režimy. Přesto se mi několikrát právě toto nechtěně povedlo, protože kolečko mělo malou "vůli" a snadno jím nečekaně otočíte. Pokud se ovšem obáváte, že byste takto náhodně uvedli do chodu celý model, tak je váš strach zcela bezpředmětný. Posuvník mezi režimy vypnuto, přehrávání snímků a snímání je umístěn podél barevného LCD displeje přibližně uprostřed zadní části modelu.
Pomocí stavového displeje a čtveřice tlačítek pod ním se ovládají režimy blesku (musí ovšem být "vyklopený"), makro, sériové snímání a manuální režim nebo režimy s prioritou clony nebo času. Modrým tlačítkem "F" spustíte pro Fujifilmy typické menší Menu, ve kterém se nastavuje rozlišení snímků (nelze si bohužel vybrat kompresní poměry), hodnota citlivosti (ISO) a režim barevnosti. Do klasického Menu se dostanete logicky přes tlačítko Menu/OK. V tomto "velkém" Menu se pak nastavují další parametry a funkce jako například samospoušť, teplota bílé nebo stupeň ostrosti a nechybí pochopitelně ani Set up.

Abychom dokončili popis modelu respektive jeho ovládání do konce, tak se musíme zmínit ještě o tom, že spoušť najdete na horní straně a závit pro stativ a USB konektor jsou umístěny zespoda. Slot pro paměťovou kartu a prostor pro akumulátor je zabudován do pravého boku, ovšem přenášet snímky do počítače se dá nejenom přes kabel, ale také pomocí kolébky.

Model F610 je vybaven objektivem Super EBC Fujinon, který má rozsah ohniskových vzdáleností 35 - 105 milimetrů (odpovídá pro 35mm kinofilm). Světelnost objektivu je průměrná: F2,8 - F4,9. Novinka snímá objekty v Makro režimu ze vzdálenosti devíti centimetrů, jinak ostří od osmdesáti centimetrů. Podle potřeby můžete trojnásobný optický zoom doplnit o maximální 3,2-násobné digitální přiblížení (dostupné ovšem pouze v rozlišení 1280 x 960 bodů).

Srdcem modelu je pochopitelně 1/1,7palcový snímač Super CCD HR čtvrté generace s rozlišením 6,3 milionů efektivních bodů. Proto co se týká statických snímků pořídíte s novinkou fotografie v těchto rozlišeních: 2848 x 2136, 2016 x 1512, 1600 x 1200 a 1280 x 960 bodů. Navíc díky interpolaci je k dispozici dokonce velikost snímku 4048 x 3040 bodů.

Fotopřístroj FinePix F610 je vybaven autofokusem (bodový, na střed a zónový), zaostřit s ním ovšem můžete i manuálně.

Z hlediska expozice nabízí novinka velmi pestrou paletu možností, jak ovlivnit vznikající snímek. Takže kromě automatického režimu jsou k dispozici i režimy s prioritou clony a času a nakonec i manuál. Pochopitelně lze ovlivnit expozici i pomocí její korekce v rozsahu od minus 2 do plus 2 po třetinových krocích. Závěrka se pohybuje v dostatečném rozsahu: od 1/2000 sekundy až po tři sekundy. Novinka umožňuje manuálně nastavit také citlivost v rozmezí od 200 ISO až po 800 ISO.

F610 nabízí samozřejmě také možnost kalibrace teploty bílé. Můžete ji ve většině případů nechat na automatice přístroje, při složitějších světelných podmínkách vám "přijde" na pomoc šest přednastavených hodnot (denní, pod mrakem, zářivka denní, zářivka teplé světlo, zářivka studené světlo a žárovka). Bohužel není možné manuálně si nastavit vlastní hodnotu bílé.

Tento Fujifilm nabízí při fotografování k využití kromě automatického blesku také tyto režimy: redukce červených očí, nucený blesk a potlačený blesk. Model umí i synchronizovat blesk s dlouhými časy závěrky. Dosah blesku při širokoúhlém snímání je solidních 4,2 metru.

Snímky ve formátu JPEG nebo videozáznam ve formátu AVI se ukládají na paměťové karty typu xD-Picture Card (ve standardní dodávce najdete kartu o kapacitě 16 MB). Vzhledem k tomu, že snímky v maximálním interpolovaném dvanáctimegapixelovém rozlišení mají někdy až 3 MB, tak se vám jich vejde na 16 MB kartu jenom maximálně pět nebo šest.

Model udržuje v chodu Li-ion akumulátor NP-40 (710 mAh). Součástí dodávky je také síťový zdroj, takže akumulátor se nabíjí v těle fotopřístroje. Můžete tedy fotografovat v interiéru i během nabíjení akumulátoru. V našem testu energetické náročnosti jsme přivedli ke kolapsu novinku až po více než hodině a půl neustálého snímání se zapnutým bleskem a LCD zobrazovačem. F610-ka se tak zařadila k těm nejúspěšnějším modelům, které prošly tímto naším testem.

S F610-kou natočíte ozvučený videozáznam v rozlišení 640 x 480 nebo 320 x 240 bodů ve formátu AVI. Záznam je pořízen maximální rychlostí až třiceti snímků za sekundu. Délka záznamu je omezena pouze velikostí paměťové karty. Ke zhotoveným fotografiím si můžete nahrát také až 30-ti sekundovou zvukovou poznámku.

Rozhraní fotoaparátu a softwarové vybavení

Snímky do vašeho počítače dostanete pomocí kabelu přes pomalejší rozhraní USB 1.1, využít můžete ovšem také dokovací kolébku. Na dodávaném cédéčku pak najdete kromě FinePixu Viewer, také program ImageMixer a ovladače. Ve standardním balení najdete vedle modelu také Li-ion akumulátor NP-40, řemínek, USB kabel, AV kabel, xD kartu 16 MB, síťový zdroj AC-5VHS, CD se softwarem a stojánek Picture Cradle.