Kompakt se šesti miliony "ve stoje"

10.5.2004, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Dnes vás nepřekvapí u elektronických zrcadlovek osmimegapixelové rozlišení, ovšem v honbě za vyspělejším snímačem nezůstávají pozadu ani menší kompaktní fotopřístroje. Dokladem toho je model F610 od společnosti Fujifilm, který se objevil začátkem roku na našem trhu. Ten je totiž vybaven CCD snímačem, který obsahuje šest milionů obrazových buněk a díky interpolaci s ním pořídíte i dvanáctimegapixelovou fotografii. Titulkem jsme potom nenápadně naznačili, že model patří k těm nemnohým, s kterými se fotografuje na výšku.
Kvalita snímků

Model nabízí čtyři "základní" rozlišení a jedno interpolované (ovšem žádné kompresní poměry), ve kterém můžete nasnímat dvanáctimegapixelové snímky. Vzhledem k zasněženému pozadí byly fotografie mírně podexponované. Jinak fotopřístroj velice přesně a jemně vykresloval detaily, což je velice dobře pozorovatelné především na polozasněžených větvích na snímcích v nativním rozlišení (dvojitý proklik na malý snímek).

4048 x 3040
2848 x 2136
2016 x 1512
1600 x 1200
1280 x 960

Interpolace

Zajímalo nás pochopitelně, jak jsou použitelné snímky v interpolovaném rozlišení. Horní výřez snímku v rozlišení 4048 x 3040 pixelů ukazuje, že se oproti dolnímu výřezu (snímek 2848 x 2136 bodů) trochu vytratila ostrost kresby, navíc se prohloubily všechny neduhy šestimegapixelového snímku: tedy výraznější je aberace (fialový "obal" kolem větví) a také vyšší hladina šumu. Pokud jsme ovšem v obou těchto rozlišeních vytiskli fotografie ve formátu A4, tak jsme téměř žádný rozdíl nepozorovali. V případě, že potřebujete pro tiskový výstup větší formát, můžete tedy interpolované dvanáctimegapixelové rozlišení bez obav použít.

Korekce expozice

Nejenom v exteriéru, ale také v místnosti poskytovala F610-ka ostré a jasné snímky. Právě v interiéru jsme vyzkoušeli nasnímat pětici snímků dokumentujících funkci korekce expozice. Fotografie pořízená v automatickém režimu ukazuje, že spodní ostře osvětlená část je dobře prokreslená, hůře si model poradil s tmavší částí, kde jsou špatně vystopovatelné i obrysy černé hi-fi věže.

Auto
Plus 1
Plus 2
Minus 1
Minus 2

Blesk

Na této dvojici fotografií si můžete názorně prohlédnout "sílu" zabudovaného blesku, který skutečně plochu do čtyř metrů od fotografa spolehlivě a rovnoměrně prosvítí. Na druhou stranu snímek první, který jsme pořídili bez blesku a při hodnotě citlivosti ISO 400, ukazuje, že je již na něm přítomen dosti výrazně šum.

Bez blesku
S bleskem

Interiér