Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR

16.7.2015, Milan Šurkala, recenze
Univerzální objektivy jsou na zrcadlovkách hodně oblíbené, přestože si většinou žádají optické kompromisy. V dnešním testu se podíváme, jak si vede ultrazoomový objektiv od Nikonu s rozsahem 18-300mm a světelností F3,5-6,3.

Sférické zkreslení


Při tak velkém zoomu moc nepřekvapí, že objektiv trpí na různé formy zkreslení. V JPEGu lze zapnout jeho korekci, ale úplné vyrovnání linií nečekejte. Na nejširší ohniskové vzdálenosti se připravte na silné sférické zkreslení s hodnotou +4,5 %, po korekci na průměrnou až lehce vyšší hodnotu +2,5 %. U maximálního zoomu je v RAWu poměrně silné poduškovité zkreslení s -1,1 %, po korekci v JPEGu (kterou lze vypnout) se dostanete na podstatně méně znatelných -0,4 %.


18mm ohnisko (JPEG)



300mm ohnisko (JPEG)



18mm ohnisko (RAW)

300mm ohnisko (RAW)



Vinětace


Při plně otevřené cloně je vinětace docela problém. Na nejširší ohniskové vzdálenosti atakuje hranici 2 EV. Pak to sice rychle klesá, ale od 50mm ohniskové vzdálenosti opět roste nad 1 EV a navíc je to změna velmi náhlá, jen v rozích a o to více viditelná. Přiclonění značně zmírňuje projevy na širších ohniskových vzdálenostech, ale moc nepomáhá na těch delších.


AF-S DX Nikkor 18-300mm F3,5-6,3 VR průběh vinětace



Chromatická aberace


Podíváme se na problematiku chromatické aberace (barevných kontur na kontrastních hranách).



18mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



RAW ukazuje, že na nejširší ohniskové vzdálenosti objektiv trpí na chromatickou aberaci. Rovněž je vidět to, že zrcadlovka Nikon D7200 tuto vadu poměrně dobře potlačuje.



30mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)



30mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)



30mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



30mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



30mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



30mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



U 30mm ohniskové vzdálenosti chromatická aberace trochu klesá, nicméně v JPEGu jsou po ní stále viditelné zbytky.



58mm ohnisková vzdálenost, clona F4,8 (JPEG)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F4,8 (RAW)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



58mm ohnisková vzdálenost trpí spíše na duchy. Při nízkých clonách se objevují i barevné změny, ale s přicloněním se kresba znatelně zlepšuje a slabší jsou i nesprávné barevné nádechy.



116mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)



116mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)



116mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



116mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



116mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



116mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



U 116mm ohniskové vzdálenosti chromatická aberace bohužel roste, hrany jsou výrazně namodralé. S přicloněním se to zlepšuje jen minimálně.



200mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (JPEG)



200mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (RAW)



200mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



200mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



S dalším zoomováním chromatická aberace bohužel nemizí. V RAWu je hodně viditelná, JPEG ji trochu potlačuje, ale ne úplně.



300mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (JPEG)



300mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (RAW)



300mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



300mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



Při maximálním zoomu je to horší, aberace narůstá a hodně ovlivňuje i JPEGy, kde se ji zrcadlovka Nikon D7200 snaží potlačovat. Chromatická aberace je celkově pro Nikkor 18-300mm vcelku problém.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.