Nikon AF-S DX NIKKOR 18-300mm f/3.5-6.3G ED VR
16.7.2015, Milan Šurkala, recenze
Univerzální objektivy jsou na zrcadlovkách hodně oblíbené, přestože si většinou žádají optické kompromisy. V dnešním testu se podíváme, jak si vede ultrazoomový objektiv od Nikonu s rozsahem 18-300mm a světelností F3,5-6,3.
Kapitoly článku:
Zde se můžete mrknout na ilustrační snímky pořízené testovaným objektivem a zrcadlovkou Nikon D7200.
expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba je dostatečná, v RAWu působí o něco ostřeji a detailněji, uvidíte tam však trochu chromatické aberace. Pravý spodní roh je zde velmi neostrý (na rozdíl od levého), to ale může být způsobeno kombinací kusové neostrosti i menší hloubky ostrosti (vysoká tráva je dost blízko).
Zaostřené ploše není co vytýkat, pozadí se trochu maže, neboť je mimo hloubku ostrosti. Bokeh je docela rozumný.
expoziční čas 1/160 s, clona F5, citlivost ISO 125, ohnisko 70 (105) mm, korekce +0,3 EV, klikněte po zvětšení
Portréty nejsou doménou tohoto objektivu, jeho světelnost je jen standardní. Pozadí tak sice máznete, ale pochopitelně nečekejte výkony pevných světelných skel. Můžete se podívat na snímek v RAWu, který je o něco detailnější než poměrně rozmytý JPEG.
Toto je nejširší úhel záběru, kterého je objektiv schopen. Konkurenční Tamron 16-300mm je v tomto o něco lepší. Kresba je přiměřená, pravý spodní roh je opět o něco slabší (kusová neostrost). I zde je k dispozici snímek v RAW formátu.
Toto byl test optické stabilizace, zda se mi podaří udržet 1/6 sekundy při 93mm ohniskové vzdálenosti. Zde vidíte nejlepší snímek z celé série. Abyste měli rozumnou ostrost a nadpoloviční pravděpodobnost dostatečně ostré fotografie, museli byste pod 1/10 sekundy.
S nejdelší ohniskovou vzdálenosti a plně otevřenou clonou lze dosáhnout menší hloubky ostrosti. Bokeh je nicméně trochu nervózní.
I když v makru objektiv úplně nevyniká, rozhodně se dá použít pro méně náročné makro snímky. Při maximální ohniskové vzdálenosti, minimální ostřící vzdálenosti i cloně se pozadí opravdu hodně maže a bokeh vypadá hezky.
expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zaostřená plocha je krásně detailní i kontrastní. Snažil jsem se dosáhnout minimální hloubky ostrosti. Bokeh je přijatelný. Nepatří mezi nejjemnější, na širokoúhlý snímek to ale není zlé.
Vyfotit měsíc s tímto objektivem a zrcadlovkou Nikon D7200 bylo s autofokusem takřka nemožné (fázově i kontrastně v live view). Přepočtených 450 milimetrů stačí zhruba na tyto detaily. Na lepší snímek byste potřebovali objektiv s ještě delšími ohniskovými vzdálenostmi. K dispozici je snímek v RAW formátu.
expoziční čas 1/100 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 105 (157) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde byl snímek dost ovlivněn atmosférickými vlivy, které zhoršují kresbu ve vzdálenějších oblastech. Ty vepředu jsou však dost slušné. K dispozici je snímek ve formátu RAW.
expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 500, ohnisko 32 (48) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku je vidět docela dost rohové neostrosti i chromatické aberace. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 450, ohnisko 300 (450) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Dlouhá snímací vzdálenost, nízká clona a trochu vyšší citlivost se podepsaly na dosti slabé kresbě snímku. Příliš ostrý není ani v RAWu.
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 210 (315) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Detaily jsou přiměřené, na některých kontrastnějších hranách si můžete všimnout chromatické aberace.
Hloubka ostrosti je dosti malá, pozadí i popředí se dost mažou. Bokeh je v tomto případě docela příjemný.
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 450, ohnisko 300 (450) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Snímek byl vyfocen na maximálním zoomu. Opět ukazuje, že i při snímání na velkou vzdálenost lze při velkém zoomu máznout pozadí. K dispozici je snímek v RAWu. Kresba je průměrná, RAW pak ukazuje, že objektiv trpí na chromatickou aberaci.