Nikon Coolpix 3700: Ocelově chladný klenot

31.3.2004, Michal Spáčil, recenze: specifikace produktu
Příspěvek Nikonu k oblasti luxusních fotoaparátů nezůstal ochuzen ani v oblasti funkční. Coolpix 3700 obsahuje velké množství kreativních režimů, možnost plného manuálního ovládání, video v rozlišení 640x480 a pětibodový autofokus s přisvícením a manuální volbou ostřícího bodu.
Koncepce a design
Coolpix 3700 je orientován na uživatele, kteří kladou stejný důraz na vzhled i funkčnost fotoaparátu. Přestože se jedná o tzv. digitální šperk, tedy foťák na vychloubání, fotografické funkce nepřišly zkrátka a dostane se nám od něj hojně všeho, co můžeme po právu od dobře udělaného kompaktu požadovat: pohotovost, snadnost ovládání i dobrý obrazový výstup. Stroze elegantní tvary přístroje jsou patrné z obrázků, ostatně mnoho čtenářů již jistě mělo tento přístroj v ruce. Pokud jsme před pěti měsíci předpovídali přístroji prodejní úspěch, máme zato, že se dostavil, i když přesná data o jeho prodeji samozřejmě nemáme. Doba pokročila a fotograficky slušně vybavené "šperkoidní" kompakty dnes nabízí řada výrobců. I když se prezentace tohoto Coolpixu nesla ve stínu zrcadlovky D2H a čekání na D70, bylo vidět, že si výrobce na propagaci dal záležet a že 3700 bylsvého druhu prubířský kámen vržený do tržního prostředí kompaktů.

Můžete to chápat jako názor redakce či ještě spíše osobní názor recenzenta, že totiž objektivy od Nikonu tíhnou ke spíše chladnějšímu podání barev při ostré kresbě. Automatika zde ovšem hýbe se všemi parametry barevnosti, a tak například v režimu Portrét najdete na snímcích pleťové tóny v teplejších odstínech. U přístrojů na kinofilm posoudíte barevné tendence objektivu snáze, alespoň pokud není film beznadějně prošlý. Jak je u výrobce zvykem, optice není co vytknout. Objektiv disponuje obvyklým trojnásobným zoomem v rozsahu 35 - 105 mm, světelnost se pohybuje v kontinuu F2.8 - F4.9. U delších ohnisek musíme počítat s vyšší automatickou volbou ISO a tím i s vyšším šumem. Při maximálním ISO 200 však v podstatě nemusíme mít z nějaké velké zašuměnosti obavy. Jako plus si poznamenáváme, že jsme u aparátu neshledali žádnou rušivou vinětaci, jenž je u kompaktů jinak dost obvyklá.

Ovládání
Klíčovým ovládacím prvkem fotoaparátu je spoušť. Zde je realizována jako otočné okruží spouště. jako vždy u nikonovských kompaktů připomínáme: pokud jste zvyklí na kompakty od Panasonicu, které mají na stejném místě umístěno ovládání zoomu, budete si zpočátku přístroj neustále nechtěně vypínat.

Na zadní straně přístroje najdeme: tlačítka W a T pro ovládání zoomu, nad displejem samostatný spínač pro zapnutí LCD, křížový ovladač, přímý vstup do menu, "popelnici" a volič režimů.

Protože scénických režimů je velké množství a všechny by se na kruhový volič nevešly, nezbylo než jejich volbu umístit do menu. To zase na druhé straně umožnilo označit je přehlednými ikonkami a maximálně tak usnadnit orientaci. V jednom kroku se dostaneme k nastavení blesku, korekci expozice, samospoušti a makro režimu.

Expozice
Jak již bylo řečeno, musíme se zde ve větší či menší míře spolehnout na automatiku. Všechny scénické režimy jsou citlivě nastaveny, při obtížnějších světelných podmínkách může občas prospět, když do expozice vstoupí lidský faktor alespoň prostřednictvím EV. Pro seriózněji míněné pokusy je dobré seznámit se blíže s funkcemi jednotlivých režimů, v manuálu zdaleka není popsáno vše. V potřebách je zde rozdíl mezi běžným a vážnějším zájemcem o fotografii. pro ilustraci uvádíme hlavní vlastnosti některých režimů:

Portrét - Ostrý objekt v popředí, pozadí je změkčené, ne však úplně rozostřené. Lze zobrazit kříž pěti ostřících bodů a jeden z nich vybrat.

Party/indoor - pro focení vevnitř, plná automatika, poradí si se žárovkou i svíčkou, výběr AF bodu probíhá automaticky

Noční portrét - stejně jako běžný portrét, synchro blesku s delším časem závěrky, zapíná automaticky redukci šumu

Pláž/Sníh - vyrovnává přílišný jas u objektů jako sněhová pláň, poušť nebo vodní hladina, prostě u všech ploch odrážející mnoho světla

Krajina - ohnisko je zaostřeno na nekonečno, což nemusí být při fotografování krajiny vždy žádoucí. Je dobré mít to na paměti, na žádném LCD není stran ostrosti jednotlivých částí snímků vidět vše tak jako v hledáčku SLR zrcadlovky.

Sunset - pro východ a západ slunce, zřejmě jde o mírnou podexpozici

Noční krajina - ohnisko na nekonečno, maximální redukce šumu při delších časech.

Snímací čip
Element o rozměrech 1/2.7", nabízí 3,34 mil. obrazových bodů, z nichž je využitelných asi 3,2Mpix. Malé rozměry čipu znamenají vyšší interference mezi jednotlivými snímacími buňkami, proto zřejmě výrobce rozhodl "nehnat" parametr ISO přes 200.

LCD a hledáček
Průhledový hledáček bychom uvítali větší, LCD displej s úhlopříčkou 1.5" při 134.000 pixelech naopak zaslouží pochvalu za dobrou světelnost a vysokou obnovovací frekvenci.

Další funkce
Zajímavým "špekem" je možnost spouštět přístroj zvukem, například tlesknutím. Ačkoliv jsme zpočátku o výhodách takové inovace pochybovali, ukázalo se, že při focení se stativem je to velký přínos. Digitální foťáky jsou lehké a pokud zrovna nevlastníte těžký celokovový stativ s kulovou hlavou, snadno se stane, že při pouhém nastavování samospouště pohnete s přístrojem o pěkný kus. Zde stačí lusknout prsty a snímek je hotov. Když už jsme zabrousili ke stativu, mnoho klasických krajinářů tvrdí, že bez něj nemá ani smysl vycházet s foťákem do přírody. Pokud už člověk zainvestuje do lepšího kompaktu, neměl by alespoň lehký plastový stativ chybět.

Časosběrné snímání je nastavitelné na intervaly 30 sekund a 1, 5, 10, 30 a 60 minut. Po dobu snímání je možné nechat určovat expozici pro každý snímek znovu nebo ji zamknout. Výslednou sekvenci lze prohlížet rychlostí 30fps. Zvolením sekvenčního snímání donutíme přístroj udělat 2,5 snímku za vteřinu nebo v pomalejším režimu 1,5 snímku/s.

Video lze točit v osmi režimech rozlišení a rychlosti přenosu, přičemž v nejvyšším rozlišení 640x480 a rychlosti 30fps se již dostáváme na TV standard, a to i se zvukem. Určitou vadou na kráse je, že uvedený režim umožňuje jen jednu minutu záznamu, zatímco délka ostatních je omezena jen kapacitou paměťové karty. Video je možné točit i černobíle a v sépiové podobě. Přístroji bývá vyčítána horší synchronizace obrazu a zvuku u videa, podle našeho názoru to však není tak hrozné a ostatně video bychom měli chápat vždy jen jako fukci doplňkovou.

Jako diktafon dokáže aparát vstřebat 5 hodin zvuku a ke každé fotografii lze uložit dvacetisekundový hlasový komentář.

Médiem pro ukládání informací paměťová karta SD, zde pozor - CoolPix 3700 neumožňuje používat i levnější MMC, jak bývá jinak zvykem.

Komunikace s počítačem probíhá prostřednictvím USB 1.1, k dispozici je i videovýstup. Přísun energie zajišťuje 1100mAh Li-Ion akumulátor označený EN-EL5.

Autor: Michal Spáčil
Začínal v roce 1995 jako novinář se zájmem o IT, po dokončení právnické fakulty působil jako tiskový mluvčí Ústavního soudu a Státní zemědělské a potravinářské inspekce. V letech 2003-2004 byl v redakčním týmu Digimanie.cz. Nyní pracuje jako právník ve veřejné správě a kromě občasných příspěvků pro naše magazíny píše i do odborných periodik o právních vztazích k nemovitostem a o aktuální judikatuře.