Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P510: lovec rekordů

21.6.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nikon opět přišel s rekordmanem ve své kategorii a jeho nový ultrazoom Coolpix P510 disponuje neuvěřitelným 42× optickým zoomem a jako první pokořil hranici 1000mm ohniska. Pojďte se spolu s námi podívat, jak tento přístroj vlastně fotí.

Autofokus, ostření


Nikon Coolpix P510 nabízí obrovské množství ostřících režimů, můžete se v nich až ztrácet. Samotný autofokus má jednorázovou variantu AF-S a průběžnou AF-F. To se ale týká náhledu na displeji před namáčknutím spouště. AF-F po namáčknutí nepřeostřuje. Co se týče volby ostřících bodů, najdete tu hned šest režimů. První je detekce tváří. Ta je rychlá a průměrně úspěšná. Následuje vcelku dobrá automatika výběru ostřících bodů, manuální výběr z 99 různých pozic, středové ostření. Sledování objektu je poměrně rychlé a ve své kategorii i úspěšné. Zvládne i posuny objektu blíž a dál, což je hlavní funkcí tohoto typu ostření, ale u konkurence to často nefunguje. Zde u P510 to pracuje vcelku dobře. Jako poslední je tu zaostřování s vyhledáním hlavních objektů. Je to v podstatě automatika s různě tvarovanými AF body či spíše oblastmi.

Na čtyřsměrném ovladači ještě najdete ikonku makra. Zde můžete tedy spustit klasické ostření, makro, ostření na nekonečno, což je v podstatě opak makro režimu. Minimální ostřící vzdálenosti se trochu prodlouží, ale autofokus pracuje stále. Poslední je manuální ostření. Aktivuje se tlačítkem OK (případně páčkou zoomu na objektivu, je-li to nastaveno v menu) a pak se upravuje už jen šipkami nahoru a dolů. Náhled je zvětšený a fotoaparát ukazuje přímo výřez z čipu, tedy detailnější a ostřejší obraz než je zvykem. Šipky mají také rozumně nastavenou citlivost, takže manuální ostření je skutečně překvapivě snadné a rychlé. Za špatného světla sice musíte počítat se šumem, ale i to se dá vcelku dobře zvládnout.





K úspěšnosti autofokusu sice nemám vážnější výhrady, ale na delších ohniscích budete trochu bojovat se zaostřováním na popředí a pozadí. U makro režimu doporučím spíše středové ostření, protože automatika se také občas raději chytne pozadí, ale jak už bylo řečeno, není to vážné. Rychlost ostření je na větší vzdálenosti za dobrého světla solidní. Určitě najdete rychlejší, ale také pomalejší ultrazoomy. Potíže začnou nastávat za trochu horšího světla, kdy nalezení správné roviny zaostření skutečně už zabere nějaký ten čas a na nejdelším ohnisku počítejte s časy značně přesahujícími jednu sekundu.





Ostřící vzdálenosti jsou v klasickém režimu zhruba od 10 cm a postupně rostou. Okolo 350mm ohniska se dostanou na 1,5 metru a tam v podstatě zůstávají s mírnými výchylkami. Makro režim zvládá 0 až 1,5 centimetru do 50mm ohniska, pak ale vzdálenosti opět rychle rostou a makro je slabší.Těsně před 50mm ohniskem tak dosahuje cca 0,97× virtuálního zvětšení. To je o něco méně než u skvělých "makropředchůdců" Coolpix P90 a P100 (ty ostřily z centimetru při téměř 100mm ohnisku), dokonce i o trochu méně než u předchozího modelu Coolpix P500. Stále jde však o poměrně pěknou hodnotu, která navíc není dosahována na příliš širokém ohnisku, což vylepšuje kompozici a perspektivu snímku. Hodně pochválit ale musím telemakro. Při 800-1000mm ohnisku lze ostřit od 1,3-1,4 metru, což znamená 0,45× virtuální zvětšení. To patří k rekordním hodnotám a navíc to vede k nebývale rozostřenému pozadí snímků.




expoziční čas 1/50 s, clona F3,5, citlivost ISO 400, ohnisko 47 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je makro vyfocené na 47mm ohnisko, které je pro makro jedno z nejlepších.


Nastavení expozice, automatika


Fotoaparát má základní expoziční režimy PASM, tedy programovou automatiku, prioritu clony, času a plný manuál. Měření expozice může být celoplošné Matrix, se zdůrazněným středem a bodové. Celoplošné měření je poměrně spolehlivé, spíše je tu problém v trochu vyšším kontrastu, což způsobuje přepalování (podobným problémem trpí i Canony a poslední dobou se přidávají i další značky). Občas tak neuškodí mírná záporná korekce expozice. Ta má celkově rozsah od -2 EV do +2 EV. Pro zmenšení přepalů je tu funkce Active D-Lighting.

Rozsahy časů a citlivostí jsou značně různorodé dle režimu. U citlivostí je to ISO 100 až ISO 3200, navíc je zde režim rozšíření ISO Hi1 (obdoba ISO 6400). Automatika ve výchozím stavu využívá rozsah ISO 100 až ISO 1600, můžete jej ale v menu omezit na maximální hodnotu ISO 400 nebo 800 a řídit tak maximální míru šumu. Časy mají rozsah 1/4000 s až 8 sekund, to ale záleží na režimech. Např. v režimu P jsou maximem 4 sekundy, ale to jen při natvrdo nastavené citlivosti ISO 100, 200 nebo 400. Při ISO 800 to jsou 2 sekundy a pak s každou vyšší citlivostí se to snižuje na polovinu (s výjimkou ISO Hi1, které má 1/2 sekundy). Při automatické citlivosti se volí maximálně sekunda. V režimu plného manuálu M nelze využít automatické nastavení ISO citlivosti (lze to sice nastavit, chová se ale vždy jako ISO 100). Nejrůznější vazby jsou i mezi clonami a časem (např. 1/4000 s nelze nastavit při plně otevřené cloně).





Světelnost objektivu má F3,0 na nejširším ohnisku, což je o trochu horší než standardní F2,8. Rovněž F5,9 na nejdelším ohnisku nepatří k nejlepším, v této třídě jde o hodnotu spíše nejhorší, na druhou stranu ale musíme uvážit obrovský 42× zoom. Když se pak podíváte na průběh světelnosti, zjistíte, že s výjimkou ohnisek do cca 40mm, kde opravdu patří k nejhorším, má tento objektiv naopak jednu z těch lepších světelností a především výrazně lepší než u předchozího Coolpixu P500. Maximální hodnota přiclonění irisové clony je rozdílná u různých ohnisek, pohybuje se většinou okolo F7,6 až F8,3. S ohledem na zoom a ohniska tak lze hodnotit objektiv jako relativně světelný. Zajímavostí je i bracketing expozice s rozdíly 1/3 až 1 EV.


Expoziční a fotografické režimy


Hlavní fotografické režimy naleznete na hlavním ovládacím kolečku na horní straně přístroje.




  • M (Manual) - Manuální nastavení expozice. Čas můžete nastavit od 1/4000 s do 8 sekund, clonu pak od hodnot světelnosti objektivu (F3,0-5,9 dle ohniska) až po zhruba F8,3 (u některých ohnisek je maximální hodnota trochu nižší). Citlivost má rozsah od ISO 100 do ISO 3200 včetně režimu rozšíření na ISO Hi1 (ISO 6400). Zobrazení displeje neodpovídá expozičnímu nastavení, to se dozvíte jen z malého grafu pod(pře)expozice ve spodní části displeje. Obraz dokonce neztmavne/nezesvětlá ani při namáčknutí spouště.
  • A (Priorita clony) - Fotograf volí clonu (rozsah viz M), fotoaparát dopočítá čas (1/4000 s až 4 sekundy, v závislosti na ISO citlivosti to může být méně). Rozsah citlivostí je stejný jako v režimu M, je zde ale i automatika AUTO ISO 100-400, 100-800 a základní automatika ISO 100-1600. K dispozici máte i korekci expozice od -2 EV do +2 EV, zde už obraz na displeji odpovídá nastavené expozici.
  • S (Priorita času) - Fotograf volí expoziční čas (1/4000 s až 4 sekund, rozsah může být opět omezen v závislosti na ISO citlivosti), fotoaparát dopočítá clonu (viz režim A). Rozsahy citlivostí a korekce expozice jsou shodné s režimem A.
  • P (Program AE) - Automatické nastavení expozice. Rozsahy časů, clon a citlivostí včetně korekce expozice jsou shodné s režimy A a S. Horním otočným voličem lze aktivovat programový posun. Upravíte expoziční čas a automatika adekvátně tomu upraví clonu, aby bylo množství světla stále stejné (jen způsob jeho dosažení jiný).
  • Automatika - V menu můžete volit jen rozlišení a kvalitu komprese. Na čtyřsměrném ovladači je nicméně stále možno korigovat expozici, zapnout makro režim, hrát si s bleskem nebo využít samospoušť.
  • SCENE - Scénické režimy
  • Noční krajina - Focení ze stativu nebo z ruky (multiexpozice)
  • Krajina - Jednorázový snímek nebo multiexpozice pro snížení šumu
  • Protisvětlo - Snímek s bleskem nebo HDR ze tří snímků (tři různé síly efektu)
  • EFFECTS

Zde se podíváme na barevné efekty přístupné pod položkou EFFECTS.



změkčující filtr



nostalgický sépiový efekt



kontrastní monochromatický efekt



high-key



low-key



selektivní barva (zelená)



malba



monochromatický s vysokým ISO



silueta



V nabídce je i automatické skládání panoramat.




expoziční čas 1/640 s, clona F5,4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Nejvyšší podporované rozlišení je 6400×1024 pixelů. Snímek pak tvoří dlouhou nudli. Obraz je dostatečně detailní, místa skládání jsou občas trochu patrná, v trávě se to ale docela ztratí.




expoziční čas 1/640 s, clona F5,4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Můžete volit nejen 360°, ale i 180° režim. Panorama pak vypadá přirozeněji, rozlišení je ale nižší (3200×1024 pixelů).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.