Nikon Coolpix P510: lovec rekordů
Nikon opět přišel s rekordmanem ve své kategorii a jeho nový ultrazoom Coolpix P510 disponuje neuvěřitelným 42× optickým zoomem a jako první pokořil hranici 1000mm ohniska. Pojďte se spolu s námi podívat, jak tento přístroj vlastně fotí.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Zpracování obrazu zde má na starosti procesor EXPEED C2. K testu jsem použil rychlou SDHC kartu s přenosovými rychlostmi 30 MB/s.
- První snímek - 1,6 sekundy
- První snímek se zoomem - 9,0 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 sekundy
- Snímek bez namáčknutí mid - 0,65 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 až 2,1 sekundy
- Odezva spouště - celkem OK
- Prodleva mezi snímky - 2,15 sekundy
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,9 sekundy
- Prodleva mezi snímky s HDR - 9,9 sekundy
- Sekvenční snímání R - 5,0 fps (max. 5 snímků)
- Sekvenční snímání P - 1,0 fps
- Vyrovnávací paměť před expozicí - 15,0 fps (20 snímků v rozlišení 3 MPx, cca 4 snímky před zmáčknutím spouště)
- Sekvenční snímání 120fps - cca 135 fps (60 VGA snímků)
- Sekvenční snímání 60fps - cca 63 fps (60 snímků 1MPx, ukládání 24 sekund)
- Bracketing - 1,2 fps
- Přezoomování - 5,7 sekundy
Rychlost přístroje nenadchne ani nezklame. Prodlevy patří spíše k těm trochu delším, náběh přístroj bez zoomu je rychlý, sekvenční snímání je dobré, byť horší než udává výrobce. Bracketing je zbytečně pomalý, hodně zdlouhavé je ale zoomování, které zabere téměř 6 sekund.
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvažování bílé musím spíše chválit, nestávalo se, že by se s automatikou muselo bojovat. Navíc zde máte možnost "studené" a "teplé" automatiky podle toho, zda máte raději chladnější nebo teplejší ladění snímků.
automatika |
automatika (teplé barvy osvětlení) |
manuální nastavení |
denní světlo |
žárovkové světlo |
zářivkové světlo |
zataženo |
blesk |
Barevným efektům jsem se už věnovali, nicméně fotoaparát nabízí tzv. Picture Control.
standardní |
neutrální |
živý |
monochromatický |
Režimů zde sice není moc, ale můžete u nich volit doostření, kontrast a sytost barev. U monochromatického režimu je tu doostření, kontrast, filtrový efekt a tónování (např. sépiové).
Optický a digitální zoom
Tato kapitola bude jistě patřit k těm nejzajímavějším, neboť se tu podíváme na projevy obrovského 42× optického zoomu.
Objektiv začíná na značně širokoúhlých 24 milimetrech. Docela mě potěšila rozumná detailnost téměř po celé ploše, jen růžky ztrácí trochu ostrosti, kontrastu a vzniká v nich chromatická aberace.
Přiblížení je skutečně obrovské. Kresba je docela dobrá, schází trochu výraznější kontrast. Tráva v pozadí je už mírně mimo hloubku ostrosti.
Záběr je slušně širokoúhlý, detaily jsou na danou třídu vcelku dobré. Linie by sice mohly být i rovnější, tráva se však moc nepatlá. Active D-Lighting prosvětlil stíny a stáhnul jasy, takže snímek má poněkud slabší kontrast.
Na širokoúhlém snímku auto není skoro ani vidět, zde tvoří dominantu fotografie. Slabý kontrast je způsoben zejména lehkou mlhou, ne ani tak objektivem. Atmosférické vlivy jdou vidět i na různě pokroucených liniích. Nebýt té mlhy, pak by objektivu podal vcelku solidní obraz, je vidět, že detailnost je jinak vcelku dobrá.
expoziční čas 1/160 s, clona F5,9, citlivost ISO 100, ohnisko 1000 mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom je jen dvojnásobný, což vás bude držet před nesmyslným používáním této funkce. Ono už 1000mm ohnisko musí bohatě stačit každému.
Protisvětlo
Dále vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.
U více otevřených clon se nebudete setkávat s výraznými odlesky, po přiclonění by se tu vyskytnul červený závoj kolem slunce. Směrem k rohům se zvýrazňuje chromatická aberace.
V protisvětle často očekávejte přepálenou oblohu. Krajina má vcelku slušnou kresbu, v pozadí se ale slévá.
Funkce Active D-Lighting významně snižuje přepaly v obloze, aniž by se to nějak dramaticky projevilo na kresbě krajiny.
Využít lze i velmi zajímavý HDR režim, který nabídne tři různé síly efektu. Připravte se na slabší kresbu krajiny, ale také mnohem vyrovnanější jasy. Znovu je tu vidět postup proti předchůdcům a HDR znovu vypadá o něco reálněji než u starších kompaktů Nikon (např. P500 nebo S6300). Bohužel pomalé zpracování HDR snímků zůstalo.
Bez jakýchkoli podpůrných technologií se připravte na přepaly v obloze i velmi tmavou krajinu s trochou toho šumu. Dole je vidět odlesk objektivu.
Active D-Lighting se snaží o současné stažení jasů (což mu jde) a prosvětlení krajiny (což mu sice také trochu jde, ale cenou je výraznější šum a slabší barvy).
Hardwarové HDR zde sice moc nepobralo slunce, ale krajina je na tom mnohem lépe. Ta je krásně světlá, aniž by ji jakkoli obtěžoval nadměrný šum.