Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P510: lovec rekordů

21.6.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nikon opět přišel s rekordmanem ve své kategorii a jeho nový ultrazoom Coolpix P510 disponuje neuvěřitelným 42× optickým zoomem a jako první pokořil hranici 1000mm ohniska. Pojďte se spolu s námi podívat, jak tento přístroj vlastně fotí.

Měření rychlosti


Zpracování obrazu zde má na starosti procesor EXPEED C2. K testu jsem použil rychlou SDHC kartu s přenosovými rychlostmi 30 MB/s.
  • První snímek - 1,6 sekundy
  • První snímek se zoomem - 9,0 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí mid - 0,65 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 až 2,1 sekundy
  • Odezva spouště - celkem OK
  • Prodleva mezi snímky - 2,15 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,9 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s HDR - 9,9 sekundy
  • Sekvenční snímání R - 5,0 fps (max. 5 snímků)
  • Sekvenční snímání P - 1,0 fps
  • Vyrovnávací paměť před expozicí - 15,0 fps (20 snímků v rozlišení 3 MPx, cca 4 snímky před zmáčknutím spouště)
  • Sekvenční snímání 120fps - cca 135 fps (60 VGA snímků)
  • Sekvenční snímání 60fps - cca 63 fps (60 snímků 1MPx, ukládání 24 sekund)
  • Bracketing - 1,2 fps
  • Přezoomování - 5,7 sekundy

Rychlost přístroje nenadchne ani nezklame. Prodlevy patří spíše k těm trochu delším, náběh přístroj bez zoomu je rychlý, sekvenční snímání je dobré, byť horší než udává výrobce. Bracketing je zbytečně pomalý, hodně zdlouhavé je ale zoomování, které zabere téměř 6 sekund.


Vyvážení bílé, barvy


Systém vyvažování bílé musím spíše chválit, nestávalo se, že by se s automatikou muselo bojovat. Navíc zde máte možnost "studené" a "teplé" automatiky podle toho, zda máte raději chladnější nebo teplejší ladění snímků.


automatika



automatika (teplé barvy osvětlení)
 

manuální nastavení



denní světlo
 

žárovkové světlo



zářivkové světlo
 

zataženo

blesk

Barevným efektům jsem se už věnovali, nicméně fotoaparát nabízí tzv. Picture Control.


standardní



neutrální
 

živý

monochromatický

Režimů zde sice není moc, ale můžete u nich volit doostření, kontrast a sytost barev. U monochromatického režimu je tu doostření, kontrast, filtrový efekt a tónování (např. sépiové).


Optický a digitální zoom


Tato kapitola bude jistě patřit k těm nejzajímavějším, neboť se tu podíváme na projevy obrovského 42× optického zoomu.




expoziční čas 1/500 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv začíná na značně širokoúhlých 24 milimetrech. Docela mě potěšila rozumná detailnost téměř po celé ploše, jen růžky ztrácí trochu ostrosti, kontrastu a vzniká v nich chromatická aberace.




expoziční čas 1/400 s, clona F5,9, citlivost ISO 400, ohnisko 1000 mm, klikněte pro zvětšení



Přiblížení je skutečně obrovské. Kresba je docela dobrá, schází trochu výraznější kontrast. Tráva v pozadí je už mírně mimo hloubku ostrosti.




expoziční čas 1/1250 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Záběr je slušně širokoúhlý, detaily jsou na danou třídu vcelku dobré. Linie by sice mohly být i rovnější, tráva se však moc nepatlá. Active D-Lighting prosvětlil stíny a stáhnul jasy, takže snímek má poněkud slabší kontrast.




expoziční čas 1/500 s, clona F5,9, citlivost ISO 250, ohnisko 1000 mm, klikněte pro zvětšení



Na širokoúhlém snímku auto není skoro ani vidět, zde tvoří dominantu fotografie. Slabý kontrast je způsoben zejména lehkou mlhou, ne ani tak objektivem. Atmosférické vlivy jdou vidět i na různě pokroucených liniích. Nebýt té mlhy, pak by objektivu podal vcelku solidní obraz, je vidět, že detailnost je jinak vcelku dobrá.




expoziční čas 1/160 s, clona F5,9, citlivost ISO 100, ohnisko 1000 mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Digitální zoom je jen dvojnásobný, což vás bude držet před nesmyslným používáním této funkce. Ono už 1000mm ohnisko musí bohatě stačit každému.


Protisvětlo


Dále vyzkoušíme náročné focení v protisvětle.




expoziční čas 1/500 s, clona F4,2, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



U více otevřených clon se nebudete setkávat s výraznými odlesky, po přiclonění by se tu vyskytnul červený závoj kolem slunce. Směrem k rohům se zvýrazňuje chromatická aberace.




expoziční čas 1/1600 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



V protisvětle často očekávejte přepálenou oblohu. Krajina má vcelku slušnou kresbu, v pozadí se ale slévá.




expoziční čas 1/1250 s, clona F3,7, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Funkce Active D-Lighting významně snižuje přepaly v obloze, aniž by se to nějak dramaticky projevilo na kresbě krajiny.




expoziční čas 1/1250 s, clona F3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Využít lze i velmi zajímavý HDR režim, který nabídne tři různé síly efektu. Připravte se na slabší kresbu krajiny, ale také mnohem vyrovnanější jasy. Znovu je tu vidět postup proti předchůdcům a HDR znovu vypadá o něco reálněji než u starších kompaktů Nikon (např. P500 nebo S6300). Bohužel pomalé zpracování HDR snímků zůstalo.




expoziční čas 1/1600 s, clona F5,9, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Bez jakýchkoli podpůrných technologií se připravte na přepaly v obloze i velmi tmavou krajinu s trochou toho šumu. Dole je vidět odlesk objektivu.




expoziční čas 1/1600 s, clona F7,4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Active D-Lighting se snaží o současné stažení jasů (což mu jde) a prosvětlení krajiny (což mu sice také trochu jde, ale cenou je výraznější šum a slabší barvy).




expoziční čas 1/1250 s, clona F4,7, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR zde sice moc nepobralo slunce, ale krajina je na tom mnohem lépe. Ta je krásně světlá, aniž by ji jakkoli obtěžoval nadměrný šum.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.