Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix S1100pj: kino v kompaktu

29.11.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším otestovaným fotoaparátem je dnes Nikon Coolpix S1100pj. Jde již o druhou generaci kompaktu s projektorem. K tomu nabídne 5× optický zoom, 14 megapixelů a velký dotykový displej. Podívejme se, jak si vede v praxi.

Měření rychlosti


Ke zpracování obrazu je využit nový procesor EXPEED C2. V tomto testu zjistíme, jak si fotoaparát vede po stránce výkonu.
  • První snímek bez zoomu - 3,45 sekundy
  • První snímek se zoomem - 6,7 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 sekundy (0,5 sekundy v makro režimu)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,35 až 0,5 sekundy (0,8 sekundy v makro režimu)
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek - 2,8 a 9 sekund (vždy každý druhý je podstatně pomalejší)
  • Čas snímek-snímek s hybridní stabilizací - 8,5 sekundy
  • Čas snímek-snímek blesk - 3,5 a 8,5 sekundy (každý druhý je opět pomalejší)
  • Sekvenční snímání - 0,8 fps (1,25 sekundy na 2 snímky)
  • Mozaika - 7,5 fps (2,0 s na 16 snímků)
  • Přezoomování - 1,2 sekundy

Fotoaparát sice pomaleji startuje, ale velmi rychle ostří, pokud je předostřeno (což většinou je). Bohužel při nejvyšší kvalitě záznamu je rychlé focení prakticky nemožné, po každém druhém snímku je zpoždění téměř 10 sekund, a to se týká i sekvenčního snímání, které vyfotí jen 2 snímky! Pokud zvolíte horší kompresi při 14 megapixelech, můžete vyfotit 4 snímky.


Noční scéna


Na noční focení je Nikon Coolpix S1100pj nevhodný. Může za to nedostatečný rozsah expozičních časů, který končí na dvou sekundách.


expoziční čas 2 s, clona F4,1, citlivost ISO 80, ohnisko 46 mm, klikněte pro zvětšení


Expozice je nedostatečná, snímek je příliš tmavý (i přes 2sekundovou expozici speciálního scénického režimu) a postižen silným barevným šumem. Následují čtyři výřezy při různých citlivostech
.

expoziční čas 1 s, clona F4,8, citlivost ISO 80, ohnisko 83 mm


I na tomto snímku jde vidět, že krátký rozsah expozičních časů nestačí. Šum je i na nejnižší citlivost ISO 80 dosti silný.


expoziční čas 1 s, clona F4,8, citlivost ISO 400, ohnisko 83 mm, korekce -0,7 EV


Citlivost ISO 400 už sice zvládne posbírat dostatek světla, nicméně barevný šum je silný, stejně jako odšumování. Dobře nasvícené plochy jsou ještě dobře detailní, plochy ve stínu jsou ale bez detailů i ostrosti.


expoziční čas 1/3 s, clona F4,8, citlivost ISO 1600, ohnisko 83 mm, korekce -2 EV


ISO 1600 velmi silně odšumuje, takže barevný šum je minulostí. Bohužel totéž platí i o detailech. Poněvadž automatika se snaží exponovat jak ve dne, je nutno využít korekci až -2 EV, aby byl zachován noční vzhled snímku.


expoziční čas 1/11 s, clona F4,8, citlivost ISO 6400, ohnisko 83 mm, korekce -2 EV


Nejvyšší citlivost ISO 6400 je stejně jako ISO 3200 k dispozici pouze do rozlišení 3 megapixelů. Kvalita těchto snímků ale není nikterak valná.


Standardní scéna


Dále se podíváme na tři snímky, které jsou k dispozici u každé recenze.


expoziční čas 1/143 s, clona F4,2, citlivost ISO 80, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení


Zejména v prostřední části obrazu je kresba solidní. Bohužel čím blíže k rohům, tím neostřejší je kresba. Najdeme zde i mírný barevný šum.


expoziční čas 1/273 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 38 mm, klikněte pro zvětšení


Celá levá polovina obrazu je značně neostrá, ani na samotné budově nenajdete příliš mnoho detailů. Spíše je zde výraznější šum. Naopak pravá část obrazu je poněkud ostřejší a detailnější.


expoziční čas 1/22 s, clona F3,9, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Na nejširším ohnisku si můžete všimnout docela přijatelné rohové ostrosti, výjimkou je však tradičně levý spodní roh. Ten je značně neostrý. V rozích je bohužel patrná silnější chromatická aberace. Nelze přehlédnout ani silné doostřování, které se projevuje ve velmi silných černých konturách kolem hran např. na čárách na silnici.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.