Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon D5600: zrcadlo stále žije

7.12.2017, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat digitální zrcadlovce Nikon D5600. Ta je vybavena 24MPx APS-C senzorem a přináší zejména rozšířenou bezdrátovou konektivitu. Potěší i polohovatelný dotykový displej. Jak ale bude fotit?

Autofokus, ostření


Začneme schopnostmi ostření. Nikon D5600 je vybaven modulem Nikon Multi-CAM 4800DX s 39 zaostřovacími body, přičemž 9 z nich je křížových. Výrobce hovoří o citlivosti od -1 EV a je to opravdu znát. Za dnešním standardem už zrcadlovka opravdu hodně zaostává a konkurenční fotoaparáty dokáží ostřit i za podstatně větší tmy. Také pokrytí není úplně nejlepší, určitě by neuškodilo přidat trochu více bodů nahoru a dolů (do stran je pokrytí solidní).

Přesto tu jsou rozhodně i věci, které lze na zaostřovacím systému chválit. Máme zde jednorázové ostření AF-S, průběžné ostření AF-C a pak něco mezi, AF-A (automatická volba mezi AF-S a AF-C). Průběžné ostření funguje příjemně a je vidět, že Nikon má s fázovým zaostřování hodně zkušeností. Je rychlé, s krokovým motorkem navíc tiché, takže si ani neuvědomíte, že se tam v pozadí něco bedlivě snaží zajistit vám ostrý obrázek. AF-C přeostřuje neustále (bez pulzování), AF-A pak jen při větších změnách (přepíná mezi AF-S a AF-C).

Zajímavé je množství zaostřovacích režimů. V AF-S jsou jen dva, jednobodové ostření (lze okamžitě polohovat kurzorovými šipkami) a automatický výběr. Ten funguje obvykle slušně, pouze za horšího světla se vyhýbá objektům, na které by měl problém zaostřit. AF-C je už o něco velkorysejší. Tam je těch režimů totiž hned šest. Opět se začíná jednobodovým ostřením, pokračuje dynamická oblast s 9, 21 nebo 39 body. Čím více bodů, tím lépe se drží původního objektu, ačkoli na něj už nemíří zaostřovací bod.

Následuje 3D zaostřování, kde si můžete vybrat polohu zaostřovacího bodu a fotoaparát jej pak poměrně úspěšně sleduje. Nakonec je zde automatický výběr, kdy si fotoaparát sám vybere kam ostřit i jak toto místo sledovat. Nefunguje to vůbec zle, byť občas by to fotograf přeci jen volil jinak. Nejvíce se mi tak zamlouval 3D systém.

Ostření srovnání

fázový autofokus (vlevo) / kontrastní ostření (vpravo)

U zrcadlovek je už z podstaty jejího fungování potřeba mít přesně seřízený autofokus a možnost jej seřizovat ve fotoaparátu je naprosto zásadní věc. Bohužel, z nepochopitelných důvodů jej Nikon nenabízí (totéž ale platí i o Canonu). Co to pak může (ale nemusí) udělat v praxi, vidíte na snímku výše. Vybral jsem nejostřejší snímek pořízený s fázovým ostřením (ostatní byly horší) a jeden kontrastně zaostřený přes live view. Úroveň ostrosti je viditelně jiná a nenabídnout micro adjustment pro seřízení je tak trestuhodný prohřešek. Musím však říci, že se i tak jednalo o jednu z nejlépe seřízených zrcadlovek, kterou jsem kdy testoval (tuto neostrost vykazovala jen na širokých ohniscích a s dalším objektivem bylo vše v pořádku). V praxi to znamená, že první krok po pořízení zrcadlovky této třídy tak patrně bude muset vést do servisu pro seřízení autofokusu.

Nesmíme zapomenout ani na manuální ostření MF. Při použití nových AF-P objektivů ale musíte přepínat v menu, což sice Nikon prezentuje jako výhodu, ale ve skutečnosti je to jen zbytečná "drbačka" s lezením do menu. Nepříliš velký hledáček manuální ostření neusnadňuje a osobně se mi přes něj ostřilo velmi špatně.

Podstatně jiné je to ale v live view. Tam se dá náhled velmi výrazně zvětšit a oproti starším Nikonům se už ani při velkém zvětšení neseká náhled. Konečně je tak možno snadno manuálně ostřit. Samotný live view je na poměry zrcadlovek přijatelný i s autofokusem, nicméně je nutno říci, že konkurence opravdu nespí. Krokové zaostřovací motorky nových objektivů sice zajistí tiché ostření, ale fotoaparát to nestíhá až tak rychle. Pokud jde o výběr zaostřovacích bodů, máme tu detekci tváří (dobrá, ale větší úhly ji nevoní), malý a větší AF bod, který je polohovatelný (dotykově i pomocí šipek), a pak také režim sledování, který funguje překvapivě pěkně.

Pokud to např. srovnáme s Canonem a jeho duálními pixely, které se rozšiřují i do levnějších zrcadlovek, tak si Nikon neškrtá. Jeho 0,65 sekundy a více je sice použitelné, ale dnešní standard je někde pod čtvrtinou tohoto času. Nevýhodou je také extrémní neochota ostřit na bližší předměty. Zde jakoby se naopak inspiroval kompakty od Canonu. Jak za objektem prosvítá trochu pozadí, není šance zaostřit na popředí. Vyfotit květinu pomocí live view je naprosto nemožné, pokud tedy nezabírá opravdu skoro celou plochu snímku. Pokud bychom se měli bavit o klasickém fázovém ostření přes zrcátko, naměřil jsem časy okolo 0,2 sekundy na nejširší a 0,15 až 0,2 na nejdelší ohniskové vzdálenosti.


Nastavení expozice, automatika


V oblasti expozice se nekonají žádná větší překvapení a najdeme zde standardní možnosti nastavení. Máme zde tedy automatiku, prioritu clony, času a plný manuál. Měření může být bodové, celoplošné se zdůrazněným středem a Matrix. Označil bych jej za poměrně spolehlivé, není totiž příliš náladové. Korekce expozice od -5 EV do +5 EV ale pochopitelně u některých snímků přijde vhod.

Expoziční časy začínají na 1/4000 sekundy, což je pro levnější zrcadlovky typické. Maximem je pak 30 sekund a nezapomnělo se ani na bulb a time režim. Citlivosti pak mohou být od ISO 100 do 25600, k dispozici je i automatika. Přepínání mezi automatikou a manuálním nastavením je složité (hluboko v menu), nicméně chválím možnost nastavení maximální ISO citlivosti pro automatiku i způsob jejího navyšování.

Průběh světelnost AF-P Nikkoru 18-55mm

Čas, při kterém se bude ISO navyšovat, může být nastaven na 1/2000 sekundy až 30 sekund (1/2000 - 1/30 s po 1/3EV krocích, pak už jen po 1EV krocích), můžete ale nastavit i řízení podle přepočtené ohniskové vzdálenosti a zde lze nastavit pět způsobů, jak k tomu má docházet (od -2 EV do +2 EV od převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti). Navíc, pokud máte nastaveno automatické ISO a ručně nastavíte citlivost, tato citlivost se stane tou minimální pro rozsah Auto ISO.

Logika je zde totiž trochu jiná, než je zvykem a jsou zde v podstatě dvě položky, které se starají o ISO. Samotná ručně zvolená citlivost (vždy musí být zvolená) a pak potvrzení, zda je Auto ISO aktivní nebo ne. Pokud není aktivní, použije se ručně zvolené ISO. Pokud aktivní je, toto ručně zvolené ISO je nejnižší citlivostí pro Auto ISO a to nejvyšší se pak volí v menu. Poněkud komplikované, obtížně ovladatelné, ale má to i své zvláštní kouzlo.

Oceňuji, že je zde funkce opožděného spuštění závěrky (o 1 sekundu), které eliminuje vznik problému roztřesení závěrky, který trápil některé předchozí modely. Musím ale říci, že tento problém jsem nezaznamenal ani s vypnutou funkcí, takže zde rozhodně tleskám. Bylo by dobré zmínit, že fotoaparát podporuje také HDR z dvou expozic s poněkud nerealistickým obrazem a pro narovnávání jasů je zde už tradičně funkce Active D-Lighting.


Videosekvence


Nikon D5600 umí natáčet maximálně Full HD videosekvence s rozlišením 1920×1080 pixelů při 60 snímcích za sekundu. 4K video je tak vyhrazeno vyšším modelům. Jak je u této třídy fotoaparátů obvyklé, zpomalené video byste tu hledali marně.

Nikon D5600 videosekvence

Detaily videa jsou dobré, nicméně ne nadprůměrné. Za slabšího světla začne obraz šumět, ale stále je koukatelný, nicméně v noci je už video dost tmavé a pokud chcete solidní výsledky, bude potřeba světelný objektiv.

Nikon proti minulosti trochu zjednodušil ovládání live view režimu, stále je ale poměrně komplikované. Např. clonu tak sice můžete v live view režimu měnit, ale aplikuje se až při vyfocení snímku nebo vyjetí a opětovném najetí do live view. V případě videa je nutno vyjet a vrátit se zpět, aby se clona použila a dalo se s ní natáčet. Expoziční čas i citlivost můžete upravovat i v průběhu natáčení videa. Časy mohou být od 1/60 sekundy (při 60 fps), citlivost pak musí být nastavena manuálně v manuálním režimu (automatika zde není podporována), nicméně v automatickém a v prioritních režimech už Auto ISO funguje.

Pokud jde o autofokus, radost udělá krokový motorek nových setových objektivů. Ostření je tak tiché a poměrně rychlé. Samotný systém autofokusu v zrcadlovce by ale zasloužil trochu vylepšit. Hodně často se svévolně rozjíždí a video se tak na chvíli rozostří. Je tedy poněkud přecitlivělý, ale to má zase výhodu v poměrně svižných reakcích.
  • 1920×1080 / 60p, 50p HQ - cca 4800 kB/s
  • 1920×1080 / 30p, 25p, 24p HQ - cca 2800 kB/s
  • 1280×720 / 60p, 50p HQ - cca 2850 kB/s
  • 1920×1080 / 60p, 50p - cca 2800 kB/s
  • 1920×1080 / 30p, 25p, 24p - cca 1500 kB/s
  • 1280×720 / 60p, 50p - cca 1550 kB/s
Ke stažení dávám dvě ukázkové videosekvence. Ta první je denní (11 sekund, 51 MB), druhá pak byla natočena v noci (11 sekund, 52 MB).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.