Nikon D5600: zrcadlo stále žije
7.12.2017, Milan Šurkala, recenze
Dnes se budeme věnovat digitální zrcadlovce Nikon D5600. Ta je vybavena 24MPx APS-C senzorem a přináší zejména rozšířenou bezdrátovou konektivitu. Potěší i polohovatelný dotykový displej. Jak ale bude fotit?
Kapitoly článku:
V této kapitole se podíváme na výkony 24MPx APS-C senzoru zrcadlovky jak ve formátu JPEG, tak i RAWu. RAWy budou převedeny pomocí aplikace Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost nijak nepřekvapí, šum je neznatelný, zde opravdu nelze hledat žádné problémy.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 je také krásně čisté, po šumu skoro ani památky.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 má jen trochu jasového šumu v RAWu, výsledky jsou nadále velmi kvalitní.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
Navýšení citlivosti na ISO 800 navyšuje množství jasového šumu v RAWu, stále je však jemný a nedělá větší potíže.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Dostáváme s k citlivosti ISO 1600 a jasový šum dále pomalu roste, barevný se začíná objevovat jen zlehka. S přiměřeným odšumováním dostanete stále dosti kvalitní snímky.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 3200 už docela zvyšuje barevný šum v RAWu. JPEGy se i kvůli tomu začínají trochu více rozmývat a ztrácet saturaci barev. Stále jde o použitelnou citlivost, pokud zvolíte rozumně silné odšumování.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 je už hodně vysoké a snímači dochází dech. Barevného šumu je v RAWu poměrně dost a také JPEGy jsou již viditelně odšuměné. Obraz je takový jemně rozostřený a barvy poněkud zeslábly.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Citlivosti ISO 12800 bych se už ale opravdu vyhýbal. Jak vidíte, barevného šumu je tu opravdu mnoho a už se z toho nedá dostat nic rozumného.
ISO 25600 (JPEG)
ISO 25600 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 je na tom pochopitelně ještě o něco hůře. V RAWu už hraje prim spíše barevný šum než obraz a JPEGy jsou pak viditelně rozpité a téměř bezbarvé. Pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi se podíváme také na snímky převedené na rozlišení 12 megapixelů.
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)
Ve 12MPx rozlišení (pro porovnání stejně velkého výstupu napříč recenzemi) je vidět, že i ISO 3200 vypadá dobře a s citlivou prací s RAWem by se dalo použít i ISO 6400. Pokračovat budeme snímky plyšového zajíce, na kterých uvidíme míru zachování detailů.
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)
Do citlivosti ISO 1600 jsou detaily solidní, při ISO 3200 už se to poněkud zhoršuje. V RAWu je trochu více šumu, JPEGy se lehce rozmývají, stále je to ale přijatelné. Při ISO 6400 ještě RAWy vypadají akceptovatelně, ale JPEGy jsou hodně rozmyté.
výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)
Ve 12MPx rozlišení se vše ještě lépe zamaskuje, a tak i ISO 3200 vypadá dosti slušně. Stále ale platí, že ISO 6400 je na tom už hůře.
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo konverze z RAWu)
Barevný šum se v RAWu začíná trochu více objevovat u citlivosti ISO 1600, opravdu nepříjemný je pak od ISO 12800. V JPEGu je barevný šum odstraňován i při nejvyšší citlivosti.