Olympus Camedia C-5060: Kompakt se širokým okem

8.6.2004, Petr Svoboda, recenze: specifikace produktu
Tento dle slov výrobce profesionální kompakt není žádnou novinkou. Na trh byl uveden v loňském listopadu, přesto si však i dnes zaslouží naší pozornost. Mezi jeho nejvýznamnější přednosti patří nadprůměrná rychlost (doba mezi stisknutím spouště a samotnou expozicí) a také univerzální objektiv s rozsahem 27-110 mm (ekvivalent ke kinofilmu). Měl jsem možnost si fotoaparát vyzkoušet po dobu několika měsíců, takže se s vámi rád podělím o své zkušenosti.
Hledáček, nebo LCD?

Přístroj je vybaven optickým hledáčkem s reálným obrazem, můžete si nastavit i dioptrickou korekci. Vzhledem k umístění průhledového hledáčku několik cm od objektivu však neposkytuje příliš přesný náhled při focení na menší vzdálenosti. Častěji proto využijete LCD obrazovku velikosti 4,5 cm se 130 kpx. Tu je možné téměř libovolně naklápět a otáčet, takže se při pohledech z žabí perspektivy či focení nad hlavou nemusíte pouštět do žádných akrobatických kousků. Můžete také natočit LCD dovnitř fotoaparátu, což se hodí zejména při přepravě. Displej je poměrně kontrastní, výtku si však zaslouží antireflexní filtr – na prudkém slunci neuvidíte naprosto nic.

Obr. 6 – C5060: Displej ve standardní poloze

Obr. 7 – C5060: Možnosti naklopení displeje

Obr. 8 – C5060: Možnosti naklopení displeje

Technické parametry

Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom
Obrazový snímač1/1,8“ CCD s 5,13 Mpx
Efektivní počet pixelů5,1 Mpx
Paměťové médiumKarta xD (16, 32, 64, 128, 256, 512 MB), CF I/II, Microdrive (mimo 320 MB)
Zoom4x optický + 3,5x digitální
Ohnisková vzdálenost5,7 – 22,9 mm (27 – 110 mm kinofilm ekvivalent)
Světelnost objektivuF 2,8 / 4,8
LCD displej4,5 cm TFT LCD se 130388 px
Rozsah zaostřovánístandard 0,8 m – nekonečno
makro 0,2 m – 0,8 m
supermakro od 3 cm
Měření expozicedigitální ESP, bodové, vícebodové, integrální
Expoziční režimyautomatika, priorita clony, priorita času, manuál
Scénické režimyportrét, sport, krajina s portrétem, krajina, noc
Rychlost závěrky16 – 1/4000 s
Kompenzace expozice±2 EV po krocích ½ nebo 1/3 EV
CitlivostISO 80, 100, 200, 400
Vyvážení bíléTTL iESP2, stín, zamračeno, slunce, západ slunce, žárovka, zářivka, uživatelské, manuální
BleskSměrné číslo 5
Sekvenční snímáníaž 3 snímky za sekundu
Formáty fotografieJPEG (DCF), TIFF (nekomprimovaný), Exif 2.2, PIM II, DPOF
VideoQuickTime Motion JPEG
ZvukWave formát
NapájeníL-ion baterie 7,4 V
RozhraníUSB Auto Connect, Audio/Video (PAL/NTSC)
Rozměry (š v h)116 x 87 x 65,6 mm
Hmotnost0,42 kg

Kam s fotografií

K fotoaparátu se standardně dodává xD karta s kapacitou 32 MB. Ta stačí k uložení přibližně 32 snímků v rozumném rozlišení (takovém, abyste z nich byli schopni udělat „papírové“ fotografie) a nejspíše nebude dostačovat nikomu. Přikoupit se dá stejný typ, třeba rovnou od Olympusu, čímž získáte výhodu spojovat dvojice fotografií do panoramatických snímků. Karty od konkurenčních výrobců jsou zpravidla levnější, navíc můžete použít i Compact Flash I/II nebo Microdrive.

Obr. 9 – C5060: Sloty pro zasouvání paměťových karet

Fotoaparát je vybaven velmi slušnou Li-ion baterií 7,4 V, která bez problémů vydrží nafocení několika stovek snímků bez blesku nebo zhruba šest desítek fotografií s použitím blesku. Nevýhodou je originální konstrukce baterie, kterou nelze nahradit běžnými články. Standardní dodávka sice obsahuje i nabíječku, pro pocit jistoty při focení mimo civilizaci je však lepší mít baterie dvě. Náhradní kus musíte u většiny prodejců objednat, stojí okolo 3000 Kč.

Obr. 10 – C5060: Spodní pohled s povysunutou baterií a závitem pro stativ