Olympus E-300: Černé káčátko mezi zrcadlovkami
Každý příznivce zrcadlovek ví, že na tomto trhu hraje prim Canon s Nikonem. Olympus je oblíbená značka kompaktů, která se proslavila svými stylovými foťáčky, ale v profi oblasti už tak pevná v kramflecích není. Po exotické digitální zrcadlovce E-1, která byla směřována do segmentu Canonu 10D a Nikonu D100, přichází s módní vlnou levných zrcadlovek Olympus E-300.
Kapitoly článku:
Jak si senzor poradí se šumem?
Palčivým problémem kompaktů je šum při vyšším ISO. Množství šumu závisí na velikosti jedné fotobuňky. Čím větší, tím na ní dopadne více světla. Bohužel se zvyšujícím se počtem pixelů se zmenšuje i plocha buněk. Platí úměra plocha čipu/počet pixelů. Naštěstí výrobci zdokonalují a zcitlivují své senzory, a tak většinou nové fotoaparáty s větším rozlišení šumí stejně nebo trochu méně. Přesto je kuriózní, že nejšpičkovější zrcadlovka Canon 1Ds Mark II šumí docela dost, i když má velikost čipu velikostí kinofilmového políčka. Kuriózně fotoaparát s nejnižším šumem je Canon 1D Mark II, protože má velkou plochu čipu (ořezový poměr 1.3) a pouze 8 MPixelů.
Olympus díky malé velikosti čipu a velkému počtu pixelů šumí více než Canon 350D. Oproti Nikonu D70 má však výhodu, že ISO stupnice začíná na 100 (Nikon začíná na 200). Oproti Canonům však Olympus šumí znatelně víc – ISO 100 Olympusu šumí stejně jako ISO 200 u Canonu. Přesto si myslím, že ve srovnání s digitálními kompakty či EVF fotoaparáty je to nebe a dudy. Použitelné je rozpětí 100 – 400, i když u 400 nemůžete příliš doostřovat ve Photoshopu.
Náš test ISO spočívá v sérii fotografií západu slunce. Můžete se sami přesvědčit, jak fotoaparát šumí ve světlých a temných místech fotografie. Fotografie jsou porovnávány s Canonem 300D. Oba dva fotoaparáty měli kitový objektiv – simulovaná ohnisková vzdálenost 28 mm (Canon 18 mm/Olympus 14 mm), clona 16.
Kvalita obrazu
U zrcadlovek polovinu kvality obrazu určuje objektiv. Ten určuje ostrost kresby, bokeh (kvalitu rozostření), kontrast a částečně barevnost. Kvalita čipu určuje hlavně barevnost a částečně i ostrost – zde však závisí na použité technologii – Foveon je mnohem ostřejší než Bayer, ale na druhou stranu Sigma SD10 s Foveonem má rozlišení pouze 4 MPixely.
U levných kompaktů mohou mít fotografie nádech do červena nebo modra. U zrcadlovek jsou ale čipy natolik kvalitní, že jakékoliv barevné zkreslení nehrozí a rozdíl mezi Canonem a Olympusem je minimální. Test zde uvádím hlavně jako podložení tohoto tvrzení.
Oba dva fotoaparáty měli kitový objektiv – ohnisková vzdálenost, clona 16.
Test objektivu
Vinětace
Vinětací trpí zejména kompakty díky špatnému objektivu. Olympus Zuiko Digital objektivy jsou natolik dobré, že se vinětace nemusíte bát. Avšak pozor při používání sluneční clony – při nejširším ohnisku lze vidět okraje clony.
Ostrost
Zuiko Digital sice samostatně stojí nehorentních 8 000 Kč, ale ve skutečností se kvalitou blíží levným kitovým zoomům od konkurence. Stačilo použít jen levný, ale přesto velmi dobrý objektiv Canon 50/1.8 a už jsme zaznamenali znatelný rozdíl.
Simulovaná ohnisková vzdálenost 80 mm (Canon 50 mm/Olympus 40 mm), clona 8.
Olympus E-300 (detail)
Canon 300D (detail)
Chromatická aberace
Chromatická aberace je poměrně viditelná.
Reflexe v protisvětle – Lens Flare
Odrazy v protisvětle jsou u levných objektivů – to je případ Zuiko Digital 14-45/3.5-5.6.
Ilustrační fotografie
Palčivým problémem kompaktů je šum při vyšším ISO. Množství šumu závisí na velikosti jedné fotobuňky. Čím větší, tím na ní dopadne více světla. Bohužel se zvyšujícím se počtem pixelů se zmenšuje i plocha buněk. Platí úměra plocha čipu/počet pixelů. Naštěstí výrobci zdokonalují a zcitlivují své senzory, a tak většinou nové fotoaparáty s větším rozlišení šumí stejně nebo trochu méně. Přesto je kuriózní, že nejšpičkovější zrcadlovka Canon 1Ds Mark II šumí docela dost, i když má velikost čipu velikostí kinofilmového políčka. Kuriózně fotoaparát s nejnižším šumem je Canon 1D Mark II, protože má velkou plochu čipu (ořezový poměr 1.3) a pouze 8 MPixelů.
Olympus díky malé velikosti čipu a velkému počtu pixelů šumí více než Canon 350D. Oproti Nikonu D70 má však výhodu, že ISO stupnice začíná na 100 (Nikon začíná na 200). Oproti Canonům však Olympus šumí znatelně víc – ISO 100 Olympusu šumí stejně jako ISO 200 u Canonu. Přesto si myslím, že ve srovnání s digitálními kompakty či EVF fotoaparáty je to nebe a dudy. Použitelné je rozpětí 100 – 400, i když u 400 nemůžete příliš doostřovat ve Photoshopu.
Náš test ISO spočívá v sérii fotografií západu slunce. Můžete se sami přesvědčit, jak fotoaparát šumí ve světlých a temných místech fotografie. Fotografie jsou porovnávány s Canonem 300D. Oba dva fotoaparáty měli kitový objektiv – simulovaná ohnisková vzdálenost 28 mm (Canon 18 mm/Olympus 14 mm), clona 16.
Kvalita obrazu
U zrcadlovek polovinu kvality obrazu určuje objektiv. Ten určuje ostrost kresby, bokeh (kvalitu rozostření), kontrast a částečně barevnost. Kvalita čipu určuje hlavně barevnost a částečně i ostrost – zde však závisí na použité technologii – Foveon je mnohem ostřejší než Bayer, ale na druhou stranu Sigma SD10 s Foveonem má rozlišení pouze 4 MPixely.
U levných kompaktů mohou mít fotografie nádech do červena nebo modra. U zrcadlovek jsou ale čipy natolik kvalitní, že jakékoliv barevné zkreslení nehrozí a rozdíl mezi Canonem a Olympusem je minimální. Test zde uvádím hlavně jako podložení tohoto tvrzení.
Oba dva fotoaparáty měli kitový objektiv – ohnisková vzdálenost, clona 16.
Test objektivu
Vinětace
Vinětací trpí zejména kompakty díky špatnému objektivu. Olympus Zuiko Digital objektivy jsou natolik dobré, že se vinětace nemusíte bát. Avšak pozor při používání sluneční clony – při nejširším ohnisku lze vidět okraje clony.
Ostrost
Zuiko Digital sice samostatně stojí nehorentních 8 000 Kč, ale ve skutečností se kvalitou blíží levným kitovým zoomům od konkurence. Stačilo použít jen levný, ale přesto velmi dobrý objektiv Canon 50/1.8 a už jsme zaznamenali znatelný rozdíl.
Simulovaná ohnisková vzdálenost 80 mm (Canon 50 mm/Olympus 40 mm), clona 8.
Olympus E-300 (detail)
Canon 300D (detail)
Chromatická aberace
Chromatická aberace je poměrně viditelná.
Reflexe v protisvětle – Lens Flare
Odrazy v protisvětle jsou u levných objektivů – to je případ Zuiko Digital 14-45/3.5-5.6.
Ilustrační fotografie