Olympus PEN E-PL5: s výkonnějším srdcem
Olympus PEN E-PL5 přináší nové výkonnější srdce, 16MPx Live MOS 4/3" snímač, který je použit i v nejvyšším modelu OM-D E-M5. Jak moc kvalitně tedy fotí se standardním setovým objektivem 14-42mm?
Kapitoly článku:
Tato kapitola bude prezentovat několik ilustračních fotografií pořízených fotoaparátem Olympus PEN E-PL5 s 14-42mm II R objektivem. Většina snímků byla pořízena se sníženým odšumováním
expoziční čas 1/500 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku mě potěšila velmi dobrá kresba po celé ploše, dokonce ani stromy v pozadí se moc nemažou. K dispozici vám dávám i snímek v RAWu.
Detaily jsou dobré, podání barev se mi také líbí, všechny odstíny jsou dostatečně přesně a živě podané.
Zde se ukazuje síla nového 16MPx snímače, který dokáže i při 4/3" úhlopříčce podat snímek s poměrně malým šumem (zejména ve srovnání s předchozími 4/3" čipy) a citlivým odšumováním.
Se setovým objektivem nečekejte nějak závratné makro, zvětšení dosahuje jen na standard této třídy objektivů. Bokeh zde působí docela příjemně a zaostřená kresba je rovněž v pořádku.
Zde byla použita střední citlivost, kresba je stále solidní. Je zajímavé, že s časem 1/100 sekundy měla mechanická stabilizace poněkud problém. Zatímco delší časy ji nevadily, setina ji často dělala potíže a toto byl jeden z mála snímků, které se mi v lese podařilo vyfotit ostře. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Zatímco starší čipy při takové citlivosti už dost trpěly na barevný šum, zde ho v podstatě nenajdete.
Některé hrany chytají trochu chromatické aberace, ale je to velmi neznatelné a musím pochválit velmi ostrou a detailní kresbu i ve stínech.
Ve stromech ve stínu sice moc kresby nenajdete, ale jinak je prokreslenost stinných ploch velmi slušná. Můžete se podívat i na dynamický rozsah v RAWu, který není špatný, ale představoval bych si trochu nižší šum při vytahování stínů.
Na citlivost ISO 1600 a 4/3" čip je žirafa docela pěkně prokreslená, to však neznamená, že tu není rozmývání obrazu. To je patrné zejména ve srovnání s RAWem.
expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 33 (66) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Opět mě vzhledem k nepřízni počasí potěšilo pěkné barevné podání i jasy. Kresba je kontrastní a zejména v pravé části dost ostrá. K dispozici dávám RAW snímek.
expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde by to chtělo ještě trochu přidat na expozici. Kresba je opět nadprůměrná, pouze některé opravdu málo výrazné stromy se smývají (napravo).
expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (36) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba uprostřed je vynikající, dobrá je i ve stínech (např. pod mostem), kde Micro Four Thirds fotoaparáty Panasonicu obvykle výrazně patlají obraz. Slabší ostrost je napravo a větvičky trpí na chromatickou aberaci.
Tady rovněž není moc co vytýkat, kresba je ostrá a detailní, chromatická aberace je minimální. Můžete se podívat na snímky v RAWu.
expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Základní setový objektiv nabídne rozmazané pozadí jen při makru, v běžných podmínkách je i při plném odclonění hloubka ostrosti docela velká a pozadí se maže docela málo, bokeh pak působí docela nervózně.