Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

14.6.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.
Fotoaparát je vybaven malým 1/2,3" CMOS BSI snímačem s rozumným rozlišením 12 megapixelů. Ten je ale veřejností často pokládán za největší negativum kvůli své malé velikosti. Nyní se tedy podíváme, zda jsou obavy oprávněné. Test proběhl v JPEGu (s potlačeným odšumováním) a RAWech konvertovaných s úplně vypnutým odšumováním. Později se podíváme i na vliv odšumování na obraz.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



U nejnižší citlivosti ISO 100 je v RAWu jen lehký šum, JPEGy jsou čistší a uhlazenější.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 přidává trochu šumu, JPEGy jsou lehce více zrnité, ale stále dosti kvalitní.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 přidává do RAWu barevný šum. JPEGy vypadají lehce zašuměně, barvy jsou ještě v pořádku. Slabší detaily se trochu ztrácí.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 800 je pro malý 1/2,3" senzor konečná. Zde už RAWy barevně šumí a ztrácí detaily. JPEGy ještě nějakým zázrakem dokážou vytřískat důležité hrany a zachovat správnou barevnost, na druhou stranu čekejte artefakty po odšumování.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 dále navyšuje barevný šum, ten už začíná být v RAWu dost výrazný. Od toho se odvíjí i výraznější ztráta a rozpatlání barev v JPEGu.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti dělá z RAWu hotový barevný festival, JPEGy naopak barvy dost ztrácí.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 6400 už v RAWu vypadá opravdu velmi špatně, JPEGy jsou bez barev a detailů. Opravdu naprosto zbytečná citlivost. Podíváme se i na výřezy při standardizovaném rozlišení 12 megapixelů.




výřezy z 12MPx JPEGů



Vzhledem k minimální interpolaci (z 11,8 MPx na 12,0 MPx) platí pro tyto výřezy v podstatě totéž, co u předchozích výřezů.




výřezy z 12MPx RAWů



Barevný šum se začíná objevovat u ISO 400, výraznější je od ISO 800 výše. Fotoaparát nabízí i možnost volby síly odšumování, což považuji za jednu z jeho největších předností.



filtr vypnutý



filtr nízký



filtr střední



filtr vysoký



Při citlivosti ISO 800 je šum logicky poněkud vysoký, s vypnutým filtrem ale i tak snímek vypadá vcelku dobře. Nízký filtr je ještě akceptovatelný (plochy jsou hladší, hrany se trochu třepí), vyšší nastavení filtru už výrazně rozpatlává obraz a potlačuje barvy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

JPEGy i RAWy jsou slušné do citlivosti ISO 400, výše už to začíná být problematické. ISO 800 začíná být poněkud neostré a bez detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)

ISO 6400 (konverze z RAWu)

I zde do citlivosti ISO 400 včetně barevný šum snímky moc netrápí, to ale neznamená, že by zde nebyl. Od citlivosti ISO 800 je už barevný šum výraznější.