Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"
Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.
Kapitoly článku:
Fotoaparát je vybaven malým 1/2,3" CMOS BSI snímačem s rozumným rozlišením 12 megapixelů. Ten je ale veřejností často pokládán za největší negativum kvůli své malé velikosti. Nyní se tedy podíváme, zda jsou obavy oprávněné. Test proběhl v JPEGu (s potlačeným odšumováním) a RAWech konvertovaných s úplně vypnutým odšumováním. Později se podíváme i na vliv odšumování na obraz.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
U nejnižší citlivosti ISO 100 je v RAWu jen lehký šum, JPEGy jsou čistší a uhlazenější.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 přidává trochu šumu, JPEGy jsou lehce více zrnité, ale stále dosti kvalitní.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 přidává do RAWu barevný šum. JPEGy vypadají lehce zašuměně, barvy jsou ještě v pořádku. Slabší detaily se trochu ztrácí.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 800 je pro malý 1/2,3" senzor konečná. Zde už RAWy barevně šumí a ztrácí detaily. JPEGy ještě nějakým zázrakem dokážou vytřískat důležité hrany a zachovat správnou barevnost, na druhou stranu čekejte artefakty po odšumování.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 dále navyšuje barevný šum, ten už začíná být v RAWu dost výrazný. Od toho se odvíjí i výraznější ztráta a rozpatlání barev v JPEGu.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Další navýšení citlivosti dělá z RAWu hotový barevný festival, JPEGy naopak barvy dost ztrácí.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 6400 už v RAWu vypadá opravdu velmi špatně, JPEGy jsou bez barev a detailů. Opravdu naprosto zbytečná citlivost. Podíváme se i na výřezy při standardizovaném rozlišení 12 megapixelů.
výřezy z 12MPx JPEGů
Vzhledem k minimální interpolaci (z 11,8 MPx na 12,0 MPx) platí pro tyto výřezy v podstatě totéž, co u předchozích výřezů.
výřezy z 12MPx RAWů
Barevný šum se začíná objevovat u ISO 400, výraznější je od ISO 800 výše. Fotoaparát nabízí i možnost volby síly odšumování, což považuji za jednu z jeho největších předností.
filtr vypnutý
filtr nízký
filtr střední
filtr vysoký
Při citlivosti ISO 800 je šum logicky poněkud vysoký, s vypnutým filtrem ale i tak snímek vypadá vcelku dobře. Nízký filtr je ještě akceptovatelný (plochy jsou hladší, hrany se trochu třepí), vyšší nastavení filtru už výrazně rozpatlává obraz a potlačuje barvy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
JPEGy i RAWy jsou slušné do citlivosti ISO 400, výše už to začíná být problematické. ISO 800 začíná být poněkud neostré a bez detailů.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
I zde do citlivosti ISO 400 včetně barevný šum snímky moc netrápí, to ale neznamená, že by zde nebyl. Od citlivosti ISO 800 je už barevný šum výraznější.