Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"
Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Fotoaparát automaticky provádí vyrovnání zkreslení objektivu. Narovnané obrázky najdete jak v JPEGu, tak i v RAWu ve většině moderních RAW konvertorech. Pouze v některých RAW konvertorech (jako je např. RawTherapee) se dostanete k nekorigovaným verzím. Na nejširším úhlu záběru se dočkáte mírného až průměrného zkreslení s hodnotou +1,4 %, bez korekce je to +7,6 %. Navíc počítejte s tím, že podobně jako u většiny moderních širokoúhlých kompaktů je v takovém případě 12MPx snímek vytvářen jen z cca 10,5MPx výřezu. Ten je natažen a vyrovnán. Na maximálním zoomu jsou linie naprosto rovné (+0,0 %), bez korekce objektiv trpí na střední poduškovité zkreslení s hodnotou -1,3 %.
26mm ohnisko (JPEG) |
130mm ohnisko (JPEG) |
26mm ohnisko (konverze z RAWu) |
130mm ohnisko (konverze z RAWu) |
Vinětace
U plně otevřené clony je vinětace trošku viditelná, její nástup je u nejkratší ohniskové vzdálenosti 26 mm středně náhlý. U středního zoomu je sice ztmavení podobné, ale podstatně pozvolnější, u delších ohniskových vzdáleností opět trochu roste. I jemné přiclonění sráží vinětaci takřka na minimum.
Kresba (nejen) v rozích
Nyní se podíváme na úroveň kresby uprostřed a v rozích.
26mm ohnisko, clona F1,8 |
26mm ohnisko, clona F2 |
26mm ohnisko, clona F2,8 |
26mm ohnisko, clona F4 |
26mm ohnisko, clona F5,6 |
26mm ohnisko, clona F8 |
Střed je dostatečný, s lehkým přicloněním se zlepšuje. Rohy jsou lehce neostré s chromatickou aberací, po přiclonění je zlepšení ale jen minimální.
46mm ohnisko, clona F2,1 |
46mm ohnisko, clona F2,8 |
46mm ohnisko, clona F4 |
46mm ohnisko, clona F5,6 |
46mm ohnisko, clona F8 |
U 46mm ohniskové vzdálenosti to také chce trošičku přiclonit pro plný kontrast uprostřed (F2,8 stačí více než bohatě), rohy jsou lehce neostré s chromatickou aberací. Zde už přiclonění trochu vylepšuje ostrost rohů.
81mm ohnisko, clona F2,4 |
81mm ohnisko, clona F2,8 |
81mm ohnisko, clona F4 |
81mm ohnisko, clona F5,6 |
81mm ohnisko, clona F8 |
Na 81mm ohniskové vzdálenosti se situace ve většině případů opakuje. S lehkým přicloněním roste kontrast prostřední části, vylepšuje se také ostrost rohů. Je vidět, že výraznější clonění ale způsobuje difrakci (celoplošnou neostrost).
130mm ohnisko, clona F2,7 |
130mm ohnisko, clona F2,8 |
130mm ohnisko, clona F4 |
130mm ohnisko, clona F5,6 |
130mm ohnisko, clona F8 |
Opět je vidět trochu slabší ostrost uprostřed, která vyžaduje jemné přiclonění, rohy jsou znovu lehce neostré, tentokrát ale bez chromatické aberace. Clonění zlepšuje výsledky jen neznatelně. Podíváme se také na výsledky při ostření na větší vzdálenosti zhruba 25-50 metrů.
26mm ohnisko, clona F1,8 |
26mm ohnisko, clona F2 |
26mm ohnisko, clona F2,8 |
26mm ohnisko, clona F4 |
26mm ohnisko, clona F5,6 |
26mm ohnisko, clona F8 |
Při plně otevřené cloně je středová ostrost vcelku dobrá, rohy jsou lehce neostré. Při zaclonění na F2,8 se situace dost zlepšuje.
46mm ohnisko, clona F2,1 |
46mm ohnisko, clona F2,8 |
46mm ohnisko, clona F4 |
46mm ohnisko, clona F5,6 |
46mm ohnisko, clona F8 |
U 46mm ohniskové vzdálenosti je situace velmi dobrá, střed je solidní už u nejnižší clony a ani rohy nejsou špatné (s přicloněním se to ještě zlepší).
88mm ohnisko, clona F2,5 |
88mm ohnisko, clona F2,8 |
88mm ohnisko, clona F4 |
88mm ohnisko, clona F5,6 |
88mm ohnisko, clona F8 |
Rovněž na 88mm ohniskové vzdálenosti jsou výsledky dost slušné, a to nejen uprostřed, ale i v rozích.
130mm ohnisko, clona F2,7 |
130mm ohnisko, clona F2,8 |
130mm ohnisko, clona F4 |
130mm ohnisko, clona F5,6 |
130mm ohnisko, clona F8 |
Na maximálním zoomu je na rozdíl od ostření na malé vzdálenosti střed velmi pěkný. Rohy jsou lehce neostré, s přicloněním se situace pomalu vylepšuje. Při F5,6 je už dobře vidět vliv difrakce obrazu.
Chromatická aberace
Vyzkoušíme i úroveň chromatické aberace jak v JPEGu, tak i v RAWu, kde aberace není potlačována.
26mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)
26mm ohnisko, clona F1,8 (RAW)
26mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
26mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
26mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
26mm ohnisko, clona F8 (RAW)
Při plně otevřené cloně si můžete všimnout výrazného modrého ladění v RAWu. JPEGy toto mají do značné míry potlačeno. Přiclonění na F2,8 už mění aberaci na fialové a azurové kontury, JPEGy toto opět velmi dobře potlačují. Vyšší clony už aberaci moc nesnižují.
46mm ohnisko, clona F2,1 (JPEG)
46mm ohnisko, clona F2,1 (RAW)
46mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)
46mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)
46mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
46mm ohnisko, clona F8 (RAW)
U 46mm ohniskové vzdálenosti jsou projevy chromatické aberace podstatně nižší. Prakticky při všech clonách se v RAWu vyskytují fialové a nazelenalé kontury, v JPEGu jsou projevy slabší a zůstávají jen lehcí namodralí duchové u nižších clon.
81mm ohnisko, clona F2,4 (JPEG)
81mm ohnisko, clona F2,4 (RAW)
81mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
81mm ohnisko, clona F8 (RAW)
Zde mizí barevné kontury, pouze při nižších clonách jde vidět namodralé duchy. Už při mírném přiclonění ale duchové mizí.
130mm ohnisko, clona F2,7 (JPEG)
130mm ohnisko, clona F2,7 (RAW)
130mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
130mm ohnisko, clona F8 (RAW)
Na největším zoomu jsou i při plně otevřené cloně výsledky dobré, chromatická aberace je minimální.