Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
14.6.2013, Milan Šurkala, recenze
Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.
evap (2) | 7.11.20148:26
Dobrý den,

diskuse je sice starší, ale třeba mi někdo odpoví.
Mám tento foťák a z recenze i návodu jsem pochopila, že by se měl dát i v automatickém režimu nastavit limit ISO. Pokud jsem v režimu Auto, tak mi v nastavení ISO měnit nelze, pokud jsem v režimu P, tak mi jde nastavit limit ISO, u kterého se píše, že nebude v automatickém režimu překročen. Ale i když ho nastavím, tak v režimu Auto mi ten nastavený limit ISO stále překračuje. Co dělám špatně? Nebo jsem to špatně pochopila a v režimu Auto nejde zvolit max. limit ISO?
Chci ho nastavit na nižší, protože v interiéru mi při horším osvětlení hodně zrní fotky.
Děkuji za případné odpovědi :)
Odpovědět0  0
busy (4708) | 7.11.201416:58
XZ­-10 nemam, ale myslim si ze nastavenie limitu ISO pre rezim P nie je platne v rezimu Auto a tento rezim Auto vyuziva cely rozsah moznych ISO. Aspon na mojich Panasonicoch je to tak.

Mam ale otazku: Preco chcete pouzivat rezim Auto a nie rezim P ? V rezime P Vam automatika tiez nastavuje vsetky parametre expozicie ­- ISO, cas, clonu, takze o spravnu expoziciu sa ani tu nemusite starat.

A este jednu poznamku. Ak chcete pri foteni udrzat ISO na nizsich hodnotach, pri slabsom svetle bude treba pouzit dlhsi expozicny cas, a hrozi tu riziko ze fotky budu ­(napr. pohybovo­) rozmazane. V takom pripade je podla mna sum mensie zlo ­- minimalne preto lebo na rozdiel od pohyboveho rozmazania sa da z fotiek pomerne jednoducho odstranit.
Odpovědět0  0
evap (2) | 7.11.201421:01
Moc děkuji za odpověď!
Zřejmě je to tak, jak píšete, jenom mě zmátla ta formulace, která je i v nápovědě ve foťáku, že limit ISO nebude v ­"automatickém režimu­" překročen, tak jsem si to špatně vyložila tak, že se to týká režimu Auto.
A děkuji za vysvětlení toho šumu, je pravda, že fotím hlavně děti, a ty se opravdu pohybují velice rychle, někdy mi utečou z toho ­"ostřícího čtverečku­" i venku za super podmínek, a to je foťák opravdu velice rychlý na focení, rychlejší jsem nikdy neměla :­)
Teď jsem si vyzkoušela režim P a asi to bude fakt lepší, nějak jsem měla pocit, že v něm musím hodně věcí nastavit sama, aby to dobře fotilo, ale teď stačilo nastavit bílou barvu a fotky jsou pěkné a za nízkého ISO s bleskem. Právě mi přijde, že režim Auto ten blesk použije opravdu výjimečně a pak jsou fotky s vysokým ISO zrnitější.
Ještě jednou děkuji!
Odpovědět0  0
stonc (1) | 21.12.201416:37
Nastavení limitu pro ISO olympus XZ­-10:
MENU...Užívatelské menu...E­-Exp­/o­/ISO...ISO­-Auto Set...Limit ISO­(nastavit požadovaný limit­)...OK a je hotovo
Odpovědět0  0
tomil2002 (81) | 5.7.201413:25
Postahoval jsem si ukázkové fotografie v původním rozlišení bez úprav a mám za to že nic moc .Ta náročná scéna s průjezdu udělám lepší fotku s horším aparátem i třeba stařičkým UZ FZ28 . Celkově ty detaily , rozpitá tráva . Fotoaparát mě zaujal svoji dobrou světelností a článek jsem si přečetl možná 2 x a nebo se vrátil k některým věcem. Určitě je zajímavý, ale než bych si jej koupil , musel bych jej mít nejdříve zapůjčený na pár dní a všeobecně to je nejlepší cesta když bych si chtěl koupit nový fotoaparát , buď jej už někdo má a mám dobré reference, ideálně si to sám zkusit nebo zapůjčit na den dva .
Odpovědět0  0
simonik2 (40) | 15.6.201322:44
Zkoušel jsem již dřív tento foťák. Nevěděl jsem o možnosti nastavení odšumu, a tak z toho vylezlo toto foto. Podívejte se na slečnu úpnlě vlevo ­- na její vlasy a na aberaci. http:­/­/www.kolo­-bezky.cz­/akce­/simonik­/images­/P4240011.JPG
Odpovědět0  0
rousini (237) | 15.6.201320:50
Nedalo by se něco udělat s odlišením již přečtených a nových příspěvků?
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 14.6.201314:21
Tak Oly XZ­-10 naozaj vyzerá ako fajn foťáčik a rozhodne to bude najlepší foťák s 1­/2,3­" čipom. Má len jeden ­"malý­" problém: cenu. Ak sa totiž predáva momentálne za 345 eur, avšak taký Nikon P330 s o polovicu väčším 1­/1,7­" čipom je za 269 eur, neviem, kto by bol ochotný dať za Oly o 76 eur viac. Obdobne konkurencia z vlastných radov: XZ­-1 s väčší senzorom a rovnako svetelným objektívom za 243 eur.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 14.6.201315:12
S tím XZ­-1 bych byl opatrný. Ten fotoaparát nenabízí v podstatě nic navíc proti XZ­-10. Čip je sice větší, ale to je tak všechno ­(DR i šum bych řekl, že je nižší u 1­/2,3­" CMOS varianty­). XZ­-10 má Full HD video, zpomalené video, větší zoom a pár dalších vymožeností. Osobně bych dal určitě přednost XZ­-10 proti XZ­-1. Nikon P330 má sice větší čip, ale opět, je ten větší čip v praxi skutečně nějak výrazně lepší? Nebo co vlastně přináší podle tebe navíc? Nejsou to jen předsudky ­"větší = lepší­"?
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 14.6.201316:23
Vychádzam z recenzií na iných weboch ­(ephotozine, photographyblog...­), kde P330 vcelku chvália a všade bola ­"highly recommended­". A tiež vychádzam z toho, že napr. na DxO mark má senzor P330ky 54 bodov proti 49 bodom Olympusu XZ­-2 a logicky predpokladám, že XZ­-10 ­(zatiaľ netestovaná­) nebude mať lepšie hodnotenie, ako jeho väčší brat. ;­-­)
Teda áno, myslím si, že o polovicu väčší snímač za použitia rovnakej technológie bude lepší. ;­-)
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 14.6.201316:28
P.S: Každopádne dnes, ak by som hľadal náhradu za môj čerstvo pokazený Canon S100, pozeral by som po Pana LF1, ktorý má pridanú hodnotu v podobe elektronického hľadáčika, pritom zachováva kompaktné rozmery ako ostatné vreckové profikompakty.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 14.6.201321:48
A ty víš, že mají stejnou technologii? Otázka nezní, zda je lepší, ale o kolik je lepší... tedy zda je to tak ­"brutální­" rozdíl, aby ten snímač měl být zatracen.
Odpovědět0  0
Hans568689 | 14.6.201322:03
No P330 je lepší hlavně co se týče ceny. Lze sehnat i za 7500 Kč. Máte v plánu no otestovat?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6685) | 14.6.201322:09
Už mnohokrát jsem řekl, že plán je jedna věc a realita věc druhá. V plánu je, ale to nic neznamená...
Odpovědět0  0
Hans568689 | 14.6.201322:21
Nevadí, já už to nevydržel a dnes ho stejně objednal. Snad jsem nešlápl vedle :­)
Odpovědět0  0
renx | 14.6.201323:22
Olympus XZ­-10 má ovšem neskonale lepší parametry objektivu než Nikon P330, alespoň co se světelnosti týče...
Odpovědět0  0
Hans568689 | 15.6.201320:10
njn, ale já zoom skoro vubec nepoužívám, takže co z toho. Uvidíme, ja chtěl lepší světelnost obejktivu k vůli interiéru, tam vůbec nezoomuji. Zoomuji minimálně venku a tam je většinou světla dost :)
Odpovědět0  0
renx | 15.6.201322:18
Tak to bude ten Nikon P330 pro Tebe určitě lepší než Olympus XZ­-10, protože u P330 objektiv začíná na 24mm ekv. oproti 26mm ekv. u XZ­-10, a tedy toho zkrátka víc uvidíš. U tak širokýho úhlu foťáku je ale nějaký zoom přece jenom potřeba jinak by ses z něho asi zbláznil. :­-­) Já osobně teda nezoomuju vůbec ­/leda nohama­/, a to protože mám prakticky na furt naražený pevný sklo 35mm ­/52,5mm ekv.­/ s výbornou světelností na jednom starým zrcadle, a naprosto mi to tak vyhovuje... :­-)
Odpovědět0  0
renx | 14.6.201322:51
Z mých nepěkných zkušeností s filmováním je Full HD video akorát marketingový vynález. HD rozlišení je pro fotografa naprosto dostačující, a záznam VGA, tedy poměr 4:3 v malém ­/základním­/ rozlišení pro drobné videosekvence považuju za standard a rovněž tak jej primárně používám; leč, výrobci se už ani neobtěžují toto rozlišení videa v nových přístrojích umožnit, bohužel:­-­(. Jedete na Full HD ­/když už to tam je, no neberte to­/, karta narvaná, ne vždy bezproblémové přehrávání v PC, videosoubory datových velikostí že nevíte co s nima, těžká manipulace v editoru, a ve výsledku akorát paskvil. O tom že 30 sn.­/s které ­/spolu s formátem MOV­/ výrobci všude rvou nemusí být nutně lepší než 24­/25 sn.­/s ani nemluvě.. Takže Full HD video jako výhoda? Pro mě ani ne, podobně jako dotykový displej této novinky ­/na rozdíl od XZ­-1­/.
Odpovědět1  1
martt (16) | 15.6.201310:01
Nesouhlasím. Mám LX­-7 a FullHD video je vinikající. Je ovšem rozdíl zda se na toto video někdo dívá na 37­" nebo jako já na 50­" plazmě... A formát VGA je opravdu tak akorát na velmi, velmi nenáročné věci...
Odpovědět1  0
renx | 15.6.201311:47
Já se na video koukám na 15­" monitoru ale to není podstatné. Kouzlo fotografování spatřuju právě ve fotografii, která umožňuje i po letech vytvořit v autorovi i v cizímu pozorovateli nejen retrospektivu a dokumentaci, ale taky pocity fantazie a snění a inspirace. Paradoxní výhodou formátu VGA je pro mě osobně jeho pidi­-rozlišení, které alespoň nezaznamená každičký detail a dále asi to, že ho jako fotograf ­/nikoliv kameraman, a nic proti nim­/ používám právě pro ty »nenáročné věci«. Už jsem se ale přizpůsobil novým požadavkům doby, a když 16:9 tak teda HD, ale dál nejdu. Na přehrávání videa totiž potřebujete jednak úložiště samotných dat, a druhak přístroj, který tu hromadu dat složených z miliard znaků kódu přelouská a přehraje jako film. A nikde není psáno, že tahle všechna technika tady za pár let bude ­- přinejmenším v míře dostupné pro většinu populace ­/ač se to momentálně někomu může zdát nepravděpodobné­/. Ale slušná fotografie vyvolaná na papíře a uchovaná v albu tady při troše štěstí opravdu bude. Fyzickou jistotu má člověk v životě jak známo pouze jedinou, a kdyby si nebyl jist, tak celé dějiny mu to s cynickým výsměchem do xichtu nakrásno potvrzují.. :­-)
Odpovědět0  1
martt (16) | 16.6.201311:54
Co na to odpovědět...
Ano, mohli bychom dnes fotit stále na skleněné destičky nebo vyvolávat negativy v tanku, na zvětšováku delat fotky, točit filmy na 8čku, vývojka, ustalovač, žehlička atd atd... Jenomže doba cválá jako splašená a vývoj techniky nikdo nezastaví... Ano, kdo chce může fotit a dělat filmy i takto, nikdo to nikomu nezakazuje ale pokud už mám techniku na dnešní úrovni, tak cesta zpátky, alespoň pro mě, není...
Odpovědět1  0
renx | 16.6.201313:20
Fyzikální zákony taky nikdo nezastaví. Proto současné exponenciálně rostoucí nároky na zdroje, na teritoriálně neměnném území, pro stále více lidí, se stále se zvyšující konzumní náročností, skončí buď celosvětovou ekologickou katastrofou, nebo nějakou restrukturalizací ­/tzn.bídou­/. Až se současným tempem plundrování planety vytěží poslední zbytky drahých kovů a energetických zdrojů a začne se vážně šetřit, tak se může stát, že takový fotoaparát a jiná ­"spotřební­" technika bude pro většinu lidí naprosto nedostupná záležitost ­- zvláště v budoucích zaostalých částech světa ­/Evropa­/ kde se už dneska prakticky nic nevyrábí akorát v lepším případě montuje pro Asijské panstvo, a ani tu není vojenská a monetární síla na parazitování na zbytku světa. S přízrakem další katastrofy v zádech, multikulturní a demografické, ve stárnoucí populaci taktéž ubývá roztleskávačů lepších zítřků, a rovněž i těch, kdo by jim ještě věřili. No a většině lidí tak za pár let možná nezbude, než se k něčemu dosti blízkému tomu, co popisujete, prostě vrátit..
Odpovědět1  1
martt (16) | 16.6.201318:56
Omlouvám se, pokud jsem podráždil vaše mínění o technologii. O ekopolitice zde nepadlo ani slovo...
Přeji pěkný den.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 17.6.201317:30
...a do Vám brání, natáčet jen v HD 720p? Nebo třeba v 480p?
Dotykový displej se určitě do ceny promítne a tam bych to brblání dovedl pochopit ­(i když mám jiný názor­), ale vyšší rozlišení reálně určitě ne ­(marketingově možná­). Dneska umí fHD i lepší mobily ­(i když mizerně­).
Odpovědět0  0
rousini (237) | 14.6.201315:20
Nikon P330 vyniká brilantní ostrostí ­(doostřením...­) a taky na forech propíraným barevným podáním, kdy modrý kanál je na hranici akceptovatelného a celkově studené barevné podání udělá ze slunného dne noční snímek za úplňku.
Ale jinak se potvrdilo, že vliv autora na výběr přístrojů je nezanedbatelný, tak by se u Milana přimluvil za K­-30 s univerzálem SMC DA 17­-70 F4,0 a Fuji X20. A děkuji, i za ostatní na fóru.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 14.6.201316:44
No recenzie Pentaxu na tejto stránke sa asi nedočkáš; naviac recenzia K­-30ky by už asi bola zbytočná, nakoľko Pentax teraz predstavil už nástupcu K­-50. Ale ani tú tu iste neuvidíme.
Odpovědět0  0
bob222 | 14.6.201310:50
Olympus treba tradične kupovať po nástupe nástupcu, takže sa stretneme pri výpredaji.... :­-)
Odpovědět1  0
pepe.11 | 14.6.201314:36
Suhlas. Podobne aj Nikon, cakam, kym bude stat V1 99 eur :­-)
Odpovědět0  0
ronnie5566 | 14.6.20137:36
A pak že to nejde. Vypadá to, že na rozdíl od některých jiných značek v Olympusu ještě vládne zdravý rozum. Pěkný krok kupředu v této kategorii.
Odpovědět0  0
stn36 | 14.6.20136:25
celkom zaujimave a vydarene su tie tohtorocne olympusy rady XZ, klobuk dole, najma XZ2 sa mi paci..no uz spravte prosim ak by to slo recenziu na nikon P330, stale chybi ako jeden z mala profikompaktov, myslim ze je to tiez podareny profikompakt do vrecka ,porovnatelny s ostatnymi modelmi v tejto triede ,dufam ze sa chysta a je v plane recenzia
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.