Olympus SZ-31MR: makroborec
Přinášíme recenzi kapesního ultrazoomu Olympus SZ-31MR, který potěší rekordním 24× optickým zoomem. MR technologie nabídne různé multizáznamové funkce, objektiv pak slibuje vynikající supermakro i telemakro z pouhých 40 centimetrů.
Kapitoly článku:
Digitální šum
Fotoaparát je vybaven 1/2,3" CMOS snímačem s BSI technologií a rozlišením 16 megapixelů. Kvůli vysoké pixelové hustotě se dá předpokládat vyšší šum. Teorie je ale jedna věc a praxe je věc druhá. Na následujících výřezech uvidíme, jak se procesor TruePic V popral se šumem i odšumováním.
ISO 80
Nejnižší citlivost je na tom vcelku dobře. Detaily jsou přiměřeně ostré, jde vidět ale lehkou ztrátu barev.
ISO 100
ISO 100 je na tom velmi podobně. Co se týče šumu, je to bez větších problémů.
ISO 200
U citlivosti ISO 200 se obraz stále výrazněji nemění, jen slabší detaily jsou trochu méně patrné.
ISO 400
ISO 400 už začíná se silnějším rozmýváním. Slabé detaily mizí, linie se lehce třepí.
ISO 800
Citlivost ISO 800 přidává zejména třepení linií, rovněž se zvyšuje ztráta barev.
ISO 1600
Další navýšení citlivosti na ISO 1600 způsobuje jakýsi bezbarvý akvarelový efekt.
ISO 3200
ISO 3200 jen zvyšuje rozmytí obrazu i barev.
ISO 6400
Nejvyšší citlivost ISO 6400 postrádá detaily a především jakékoli barvy. Dále se podíváme na zachování detailů při různých citlivostech na snímcích vousů zajíce.
ISO 80 |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
ISO 6400 |
Na citlivostech ISO 80 a ISO 100 jsou detaily dobré, odšumování je ještě neničí. ISO 200 už zvyšuje rozmývání, ale opravdu rozmytá kresba je vidět až od ISO 400. Další citlivosti přináší už jen jakýsi náznak původního obrazu.
Protisvětlo
Nyní zkusíme, jak si objektiv a čip poradí v náročném protisvětle.
I v automatickém režimu si s náročnou scénou fotoaparát poradil vcelku dobře. Zachovává si svou atmosféru bez příliš přehnaných podpalů nebo přepalů. Pochopitelně, že krajina je docela tmavá (a odšumování ji dost rozmazává) a kolem slunce je hodně bílé plochy. Vyznění snímku je však docela v pořádku.
S hardwarovým HDR je krajina o něco lépe prosvětlená, chybí ji však černá barva jako taková. HDR lépe stáhlo jasy oblohy, ale jak jde vidět, má problémy se skládáním a vytváří duchy. Na další HDR snímky se podíváme i v jiných kapitolách.
Jak už bylo vidět na předchozích snímcích, na nejširším ohnisku nejsou větší problémy ani se závoji, ani s odlesky objektivu, což jde vidět i zde. Olympus používá trochu podobný styl odšumování jako Panasonic Lumix TZ30. Ve stínech je tedy odšumování velmi silné a kresba slabá. Fotoaparát trochu potlačuje chromatickou aberaci.
Pokud však zazoomujete, světelné závoje začnou hodně promlouvat do obrazu, kontrast se sníží a objeví se i větší množství odlesků objektivu. Někdy to ale vypadá docela efektně.