Olympus XZ-1: trefa do černého
Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?
Kapitoly článku:
- Olympus XZ-1: trefa do černého
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Fotoaparát disponuje na kompakt poměrně velkým 1/1,63" CCD čipem od Panasonicu (známý z modelu LX5) s efektivním rozlišením 10 megapixelů, celkové pak činí 11,3 megapixelů. Pixelová hustota je velmi pěkných 25 MPx/cm2. Na snímcích CD se podíváme, jaký je šum v JPEGu i RAWu, tedy i na sílu odšumování. K převodu RAWů jsem použil Camera Raw 6.4, který dokáže data převést i bez redukce šumu.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 100 přináší velmi kvalitní výsledky. RAW má velmi jemný jasový šum, který je v JPEGu odstraněn. Můžete si všimnout i doostřování.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Ani citlivost ISO 200 nevypadá špatně. Jemné detaily se trochu ztrácí, šum je nicméně zejména v JPEGu minimální.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 už v RAWu docela výrazně šumí. Zpracování jej velmi účinně odstraňuje, prolisy na disku však mizí.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
S dalším navýšením citlivosti na ISO 800 výrazně zvyšuje barevný šum, JPEGy se začínají poněkud rozmývat.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 je už silně zašuměné, JPEGy pak ztrácí některé detaily.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
Další citlivost ISO 3200 je už viditelně nad síly čipu. Barevný šum je velmi silný, JPEGy se jakž takž snaží zachovávat původní obraz, výsledek je nicméně rozmytý a barvičky se začínají ztrácet.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
Nejvyšší ISO 6400 je v podstatě nepoužitelné. RAW je celý puntíkovaný a JPEG pak totálně ztratil barvy a je v jednom barevném nádechu. Dále si ukážeme šum na detailu vousů plyšového zajíce. Zde bude krásně vidět, jak moc dobře jsou zachovávány detaily.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
Je škoda, že už při ISO 200 je odšumování zbytečné silné, přitom jak ukazuje RAW, do ISO 400 je kvalita a detailnost snímků velmi slušná. Od citlivosti ISO 800 je šum silnější a JPEGy se také výrazněji patlají. ISO 6400 má natolik silný barevný šum, že je v podstatě zbytečné. Na totéž se podíváme ještě jednou, tentokrát jako snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
Na JPEG obrázcích lze velmi dobře vidět, jak silné je odšumování. V RAWu je naopak dobře pozorovatelný vysoký barevný šum už od poměrně malých citlivostí.