Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Olympus XZ-1: trefa do černého

10.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku vykazuje fotoaparát středně silné sférické zkreslení, které se zazoomováním mizí a linie se postupně srovnávají.


ohnisko 28 mm

ohnisko 112 mm


Vinětace


S vinětací budete mít trochu problém jen při plně otevřené cloně, a to na nejširším ohnisku a pak také na nejdelších ohniscích. I mírné přiclonění tuto vadu srazí na nepozorovatelné minimum.




Kresba (nejen) v rozích


Dále se podíváme na kresbu objektivu při různých clonách a s různými ohnisky. Začneme s ostřením na kratší vzdálenost.


28mm ohnisko, clona F1,8



28mm ohnisko, clona F2

28mm ohnisko, clona F2,8



28mm ohnisko, clona F4

28mm ohnisko, clona F5,6

28mm ohnisko, clona F8

Na nižších clonách jsou rohy poněkud neostré, s vyššími clonami se to zlepšuje, ale zase nastupuje lehká difrakce.


46mm ohnisko, clona F2



46mm ohnisko, clona F2,8

46mm ohnisko, clona F4



46mm ohnisko, clona F5,6

46mm ohnisko, clona F8
 

Na ohnisku 46mm je kresba o něco lepší, při plně otevřené cloně jsou rohy trochu světlejší s menší ostrostí, přiclonění situaci zlepší.


77mm ohnisko, clona F2,2



77mm ohnisko, clona F2,8

77mm ohnisko, clona F4



77mm ohnisko, clona F5,6

77mm ohnisko, clona F8
 

77mm ohnisko se projevuje opět o trochu lépe. Rohy se zaostřují, i když u nižších clon není ostrost ještě 100%.


112mm ohnisko, clona F2,5



112mm ohnisko, clona F2,8

112mm ohnisko, clona F4



112mm ohnisko, clona F5,6

112mm ohnisko, clona F8
 

Nejdelší ohnisko má na nejnižších clonách poněkud slabší rohovou ostrost. Jako u všech ohnisek, i zde je obraz dost kvalitní od cca F4.


28mm ohnisko, clona F1,8



28mm ohnisko, clona F2

28mm ohnisko, clona F2,8



28mm ohnisko, clona F4

28mm ohnisko, clona F5,6

28mm ohnisko, clona F8

Při plně otevřené cloně je kresba velmi slušná, v rozích sice není ideální, ale patří k tomu lepšímu, co kompakty nabízí. Od clony F2,8 je kresba velmi dobrá.


50mm ohnisko, clona F2



50mm ohnisko, clona F2,8

50mm ohnisko, clona F4



50mm ohnisko, clona F5,6

50mm ohnisko, clona F8
 

Na ohnisku 50mm jsou rohy dobré od clony F4. Na těch nižších jsou rohy trochu horší.


77mm ohnisko, clona F2,2



77mm ohnisko, clona F2,8

77mm ohnisko, clona F4



77mm ohnisko, clona F5,6

77mm ohnisko, clona F8
 

Naopak na 70mm ohnisku je kresba dobrá už od nejnižší clony. Vyšší clony se pochopitelně projevují v lehké difrakci. Naštěstí není díky malé pixelové hustotě příliš výrazná.


112mm ohnisko, clona F2,5



112mm ohnisko, clona F2,8

112mm ohnisko, clona F4



112mm ohnisko, clona F5,6

112mm ohnisko, clona F8
 

I na nejdelším ohnisku je kresba slušná prakticky na všech clonách. U těch nejvyšších se opět objevuje jemná difrakce.


Chromatická aberace


V protisvětle se může často vyskytovat chromatická aberace. Jak je na tom objektiv Olympusu XZ-1?


28mm ohnisko, clona F1,8



28mm ohnisko, clona F4


Na nejširším ohnisku se vyskytuje aberace na všech clonách. Na těch nižších vytváří jakési bílé závoje, na středních a vyšších jsou pak jasné modročervené kontury.


55mm ohnisko, clona F2



55mm ohnisko, clona F4


I na 55mm ohnisku dochází na nejnižších clonách k zesvětlování hran. I s jemným přicloněním ale vše mizí a obraz je velmi kvalitní.


84mm ohnisko, clona F2,2



84mm ohnisko, clona F4


Na 84mm ohnisku se situace opakuje. Rozmývání hran na plně otevřené cloně, velmi dobrý výsledek pak následuje už při mírném přiclonění.


112mm ohnisko, clona F2,5



112mm ohnisko, clona F4


Totéž se děje na nejdelším ohnisku.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.