Olympus XZ-1: trefa do černého
Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?
Kapitoly článku:
- Olympus XZ-1: trefa do černého
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení
Na nejširším ohnisku vykazuje fotoaparát středně silné sférické zkreslení, které se zazoomováním mizí a linie se postupně srovnávají.
ohnisko 28 mm |
ohnisko 112 mm |
Vinětace
S vinětací budete mít trochu problém jen při plně otevřené cloně, a to na nejširším ohnisku a pak také na nejdelších ohniscích. I mírné přiclonění tuto vadu srazí na nepozorovatelné minimum.
Kresba (nejen) v rozích
Dále se podíváme na kresbu objektivu při různých clonách a s různými ohnisky. Začneme s ostřením na kratší vzdálenost.
28mm ohnisko, clona F1,8 |
28mm ohnisko, clona F2 |
28mm ohnisko, clona F2,8 |
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
Na nižších clonách jsou rohy poněkud neostré, s vyššími clonami se to zlepšuje, ale zase nastupuje lehká difrakce.
46mm ohnisko, clona F2 |
46mm ohnisko, clona F2,8 |
46mm ohnisko, clona F4 |
46mm ohnisko, clona F5,6 |
46mm ohnisko, clona F8 |
Na ohnisku 46mm je kresba o něco lepší, při plně otevřené cloně jsou rohy trochu světlejší s menší ostrostí, přiclonění situaci zlepší.
77mm ohnisko, clona F2,2 |
77mm ohnisko, clona F2,8 |
77mm ohnisko, clona F4 |
77mm ohnisko, clona F5,6 |
77mm ohnisko, clona F8 |
77mm ohnisko se projevuje opět o trochu lépe. Rohy se zaostřují, i když u nižších clon není ostrost ještě 100%.
112mm ohnisko, clona F2,5 |
112mm ohnisko, clona F2,8 |
112mm ohnisko, clona F4 |
112mm ohnisko, clona F5,6 |
112mm ohnisko, clona F8 |
Nejdelší ohnisko má na nejnižších clonách poněkud slabší rohovou ostrost. Jako u všech ohnisek, i zde je obraz dost kvalitní od cca F4.
28mm ohnisko, clona F1,8 |
28mm ohnisko, clona F2 |
28mm ohnisko, clona F2,8 |
28mm ohnisko, clona F4 |
28mm ohnisko, clona F5,6 |
28mm ohnisko, clona F8 |
Při plně otevřené cloně je kresba velmi slušná, v rozích sice není ideální, ale patří k tomu lepšímu, co kompakty nabízí. Od clony F2,8 je kresba velmi dobrá.
50mm ohnisko, clona F2 |
50mm ohnisko, clona F2,8 |
50mm ohnisko, clona F4 |
50mm ohnisko, clona F5,6 |
50mm ohnisko, clona F8 |
Na ohnisku 50mm jsou rohy dobré od clony F4. Na těch nižších jsou rohy trochu horší.
77mm ohnisko, clona F2,2 |
77mm ohnisko, clona F2,8 |
77mm ohnisko, clona F4 |
77mm ohnisko, clona F5,6 |
77mm ohnisko, clona F8 |
Naopak na 70mm ohnisku je kresba dobrá už od nejnižší clony. Vyšší clony se pochopitelně projevují v lehké difrakci. Naštěstí není díky malé pixelové hustotě příliš výrazná.
112mm ohnisko, clona F2,5 |
112mm ohnisko, clona F2,8 |
112mm ohnisko, clona F4 |
112mm ohnisko, clona F5,6 |
112mm ohnisko, clona F8 |
I na nejdelším ohnisku je kresba slušná prakticky na všech clonách. U těch nejvyšších se opět objevuje jemná difrakce.
Chromatická aberace
V protisvětle se může často vyskytovat chromatická aberace. Jak je na tom objektiv Olympusu XZ-1?
28mm ohnisko, clona F1,8
28mm ohnisko, clona F4
Na nejširším ohnisku se vyskytuje aberace na všech clonách. Na těch nižších vytváří jakési bílé závoje, na středních a vyšších jsou pak jasné modročervené kontury.
55mm ohnisko, clona F2
55mm ohnisko, clona F4
I na 55mm ohnisku dochází na nejnižších clonách k zesvětlování hran. I s jemným přicloněním ale vše mizí a obraz je velmi kvalitní.
84mm ohnisko, clona F2,2
84mm ohnisko, clona F4
Na 84mm ohnisku se situace opakuje. Rozmývání hran na plně otevřené cloně, velmi dobrý výsledek pak následuje už při mírném přiclonění.
112mm ohnisko, clona F2,5
112mm ohnisko, clona F4
Totéž se děje na nejdelším ohnisku.