Olympus XZ-1: trefa do černého
Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?
Kapitoly článku:
- Olympus XZ-1: trefa do černého
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Měření rychlosti
Zpracování obrazu má na starosti procesor TruePic V. K testu byla využita paměťová karta SanDisk SDHC Extreme s přenosovými rychlostmi 30 MB/s.
- První snímek - 3,3 sekundy
- První snímek s plným zoomem - 5,35 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 až 0,45 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,45 až 0,5 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Čas mezi snímky JPEG - 1,3 sekundy
- Čas mezi snímky RAW+JPEG - 1,1 sekundy, po 3 snímcích 1,35 sekundy
- Čas mezi snímky s bleskem - 2,1 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 1,95 fps
- Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,0 fps
- Sekvenční snímání Hi1 - 7,1 fps (ukládání po 100 snímcích 10 sekund, rozlišení 5 MPx)
- Sekvenční snímání Hi2 - 14,9 fps (ukládání po 92 snímcích 8 sekund, rozlišení 640×480 px)
- Přezoomování - 1,9 sekundy
Až na trochu pomalejší náběh Olympus XZ-1 v otázce rychlosti potěšil. Ostření je rychlé, časy mezi snímky na kompakt rekordně krátké. Pokud máte rychlou kartu, i snímání do RAWu nečiní žádné potíže. Téměř celá recenze byla s výjimkou rychlostního testu focena na obyčejnou 2GB kartu Kingston blíže neurčené rychlosti a tam už byl nedostatek rychlosti znát.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvážení bílé nedělalo problémy. Za celý test jsem se snad nedostal do situace, která by mě přesvědčila, že by bylo potřeba manuálního nastavení vyvážení. Nechybí možnost vyfotit bílou plochu a podle ní nastavit vyvážení, škoda však, že bere v potaz celou plochu a ne pouze malý výřez. Stejně ta zde chybí nastavení v Kelvinech, na druhou stranu všechny režimy lze ručně upravit v modročervené a zelenofialové škále. Nechybí dokonce ani bracketing vyvážení bílé.
Automatické |
Slunečno |
Stíny |
Zamračeno |
Žárovka |
Zářivka |
Podvodní |
Měření bílé |
Dále můžete nastavit několik barevných nastavení.
vivid |
natural |
muted |
portrait |
monotónní |
monotónní (žlutý filtr) |
monotónní (oranžový filtr) |
monotónní (červený filtr) |
monotónní (zelený filtr) |
monotónní (sépiová) |
monotónní (modrá) |
monotónní (purpurová) |
monotónní (zelená) |
Velmi zajímavé jsou i umělecké filtry. K dispozici je jich rovnou šest.
pop-art
jemná kresba
zrnitý film
camera obscura
diorama
dramatický tón
U snímků můžete upravit kontrast. Samozřejmě musíte počítat s tím, že zvýšený kontrast omezuje dynamický rozsah a snáze vzniknou přepaly.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Můžete nastavit i ostrost snímků, což ale zvyšuje šum. S ostrostí bych byl rovněž opatrný. V neposlední řadě můžete nastavovat i saturaci snímků.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Optický a digitální zoom
V této části se budeme věnovat zoomu, a to jak tomu optickému, tak i digitálnímu.
Úhel záběru je standardně širokoúhlý se svými 28 milimetry. Kresba je velmi slušná, rohová ostrost se rovněž nenechává zahanbit, trochu slabší je jen levý horní roh.
Přiblížení není příliš znatelné, ale v rámci své třídy světelných profi kompaktů rekordní. Tráva se místy lehce rozmývá, ale proti běžným kompaktům je obraz mnohem kvalitnější.
I na tomto snímku je kresba slušná a ani v rozích není o mnoho horší. Tam se spíše vyskytuje chromatická aberace.
Kvůli lehké mlze je kresba objektů v pozadí pochopitelně slabší, v popředí je ale detailů dostatek. Opět by se ale tráva na některých místech mohla méně patlat.
expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
S digitálním zoomem dochází k pochopitelné degradaci detailů a obraz je dobře použitelný jen v malých rozlišeních.
Protisvětlo
Je zajímavé, že Olympus XZ-1 nenabízí žádnou technologii na prosvětlování stínů. Proto se zaměříme zejména na odlesky objektivu.
Dynamický rozsah je přiměřený. Slunce vytváří větší přepal a zajímavou hvězdičku. Stíny jsou v některých plochách zbytečně moc odšuměné, a tedy bez výraznější kresby.
Spodek snímku je poněkud tmavý a stejně jako v předchozím případě jsou stíny poněkud rozmyty odšumováním. Zajímavá je hvězdička kolem Slunce a absence odlesků. Na ně objektiv téměř netrpí, což je dobře. Ve spodní části snímku si můžete všimnout chromatické aberace.