Panasonic Lumix FZ200: ultrazoomové překvapení roku
Nový ultrazoom Panasonic Lumix FZ200 je dnes ve třídě ultrazoomů doslova zjevení, a tak jsme jej prostě museli vyzkoušet. Má totiž velmi dobrou světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu a rozlišení 12 megapixelů. Jenže to není zdaleka všechno.
Kapitoly článku:
Panasonic Lumix FZ200 je vybaven snímacím čipem s tradiční 1/2,3" úhlopříčkou. Jde o senzor typu MOS, jehož rozlišení je na dnešní dobu příjemně rozumných 12 megapixelů. Pixelová hustota tedy dosahuje zhruba 45MPx/cm2, což rozhodně není málo, na druhou stranu dnešní standard je mnohem vyšší, a tak by nám FZ200 mohla díky nižší hustotě dělat spíše radost. Uvidíte snímky v JPEGu i RAWu při konverzi přes Adobe DNG Converter a Camera Raw s vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 100 dává v RAWu i JPEGu krásně ostrý a detailní obraz bez nadměrného šumu. V RAWu je jen jasový šum, a to velmi slabý, JPEG je plně odšuměný a lehce doostřený.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 200 trochu zvyšuje jasový šum v RAWu, nicméně stále jde o velmi kvalitní a detailní výsledek.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
ISO 400 už přináší v RAWu viditelný barevný šum. Detaily jsou nicméně stále velmi dobré, což ukazuje i dobrá kvalita obrazu v JPEGu. Ten začíná trpět na lehké hrudkování.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 opět zvyšuje barevný šum v RAWu, JPEGy ztrácejí slabší detaily, ale jinak jsou i nadále překvapivě dobře použitelné.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Dokonce i ISO 1600 je v JPEGu jakž takž koukatelné. Hrudky jsou větší a slabší detaily sice neexistují, ale ty střední a silné jsou dále velmi dobře patrné.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 2500 (režim Vysoká citlivost 3MPx)
ISO 3200 už přineslo silné rozmazání obrazu. Začínají se ztrácet i barvičky. Režim Vysoká citlivost snižuje rozlišení na 3 megapixely, ale kvalitě snímku to moc nepomohlo. Je nekontrastní a rozmazaný. Dále vyzkoušíme focení s nejslabším odšumováním na vousech plyšového zajíce. Zde bude dobře vidět zachování detailů.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
Do citlivosti ISO 400 je snímek bez výraznějšího šumu (RAW lehce šumí barevně), detaily jsou dobře zachovány a dochází jen k jemnému hrudkování. Od citlivosti ISO 800 už to začíná být o něco horší, ale je to ještě použitelné. ISO 1600 a výše už přináší výraznější rozmývání obrazu. Totéž vyzkoušíme na bílé ploše.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (multiexpozice) |
ISO 1600 (režim Vysoká citlivost) |
V RAWu jde vidět pomalý nástup barevného šumu, zlehka při ISO 200, postupně rostě a při ISO 3200 a 6400 zde jsou už jen barevné fleky. JPEGy jsou v podstatě bez barevného šumu. Fotoaparát umožňuje nastavení odšumování od -2 do +2, na což se podíváme při citlivostech ISO 100 a ISO 400.
ISO 100 (odšumování -2)
ISO 100 (odšumování +0)
ISO 100 (odšumování +2)
Rozdíl mezi nejnižší a střední sílou odšumování není nějak dramatický, u slabšího režimu je vidět trochu více šumu, ale ten zároveň působí dojmem kresby, kterou také lépe zachovává. Nejvyšší odšumování už viditelně rozmývá obraz.
ISO 400 (odšumování -2)
ISO 400 (odšumování +0)
ISO 400 (odšumování +2)
U citlivosti ISO 400 jsou už rozdíly mnohem výraznější. Na nejsilnější odšumování se doslova nedá dívat, je to škaredá rozplizlá omalovánka. Střední síla má sice více jasových hrudek, ale působí o něco lépe. Nejslabší odšumování je sice zašuměné, ale aspoň to vypadá jako fotografie. U většiny snímků v recenzi bylo použito nastavení -2 až +0.