Panasonic Lumix FZ300: opět na špici
Nástupce Lumixu FZ200 na sebe nechal čekat tři roky. Stále je to ale vynikající fotoaparát, a proto se dnes podíváme, o kolik je jeho nástupce FZ300 lepší. Přináší např. vodě odolnost, 4K videosekvence a zůstala konstantní F2,8 světelnost.
Kapitoly článku:
V této kapitole se můžete podívat na několik ilustračních snímků.
Detaily jsou slušné, chromatická aberace je v normě. Větvičky se v protisvětle ztrácí, ale RAW vám umožní je vytáhnout zpět a dodat jim kresbu.
expoziční čas 0,4 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Jedním z typických ultrazoomových snímků je fotografie Měsíce. 600mm ohnisková vzdálenost na to není ideální, Měsíc tvoří jen malou plochu fotografie. Každopádně i tak je tu docela dobré množství detailů a kresby, i po ořezu bude snímek vypadat slušně. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.
Schopnosti makra jsou dostatečné, ale rozhodně ne zázračné. V tomto patří Panasonic Lumix FZ300 spíše k trochu slabším ultrazoomům, nicméně bohatě to stačí na běžné požadavky. Díky irisové cloně si můžete hrát s hloubkou ostrosti a řídit si rozmazávání pozadí. Zde jsem to nechal na F4,5 a pozadí se moc nemaže.
Snímku není vůbec nic co vytýkat, kresba je výborná, množství detailů je vzhledem k malé velikosti senzoru perfektní. I zde je k dispozici RAW formát.
Díky dobré světelnosti F2,8 můžete trochu mazat pozadí, nečekejte ale výkony zrcadlovek. Na 1/2,3" senzor je to fajn, ale pochopitelně, velikost senzoru jasně stanovuje limity. Můžete si stáhnout RAW.
expoziční čas 1/8 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 66 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Znovu vidíte přiměřené makro a vynikající detaily. Pozadí se díky dobré světelnosti docela maže, šum je docela příjemný (s ohledem na kategorii).
Lumix FZ300 jsem vyzkoušel i ve velmi náročné disciplíně, focení letících ptáků. Úspěšnost byla zhruba poloviční, takový byl počet dobře zaostřených snímků. Fotoaparát zde spíše kontrastně přejížděl a hledal, nepoužil jsem však ostření se sledováním. Můžete si stáhnout RAW.
expoziční čas 1/100 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 128 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Další ukázka toho, jak dobrá světelnost objektivu dokáže i při 1/2,3" senzoru trochu máznout pozadí a dovolit tak trochu větší hrátky s fotoaparátem než je v této třídě zvykem. Nelze však čekat zázraky ani nějak velmi jemný bokeh.
expoziční čas 1/80 s, clona F3,2, citlivost ISO 250, ohnisko 52 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Jak už jsem naznačoval několikrát, Lumix FZ300 zvládne makro fotografie, ale není v této třídě žádný přeborník. Snímek je hezky zaostřen, pozadí se maže, byť poněkud nervózně. Nicméně asi mi dáte za pravdu, že by člověk chtěl brouka trochu většího.
expoziční čas 1/5 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 600 mm, makro předsádka Raynox DCR-150, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Proto jsem zkusil, co dokáže makro předsádka (konkrétně Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi). Kdyby se brouk hýbal, rozhodně bych nezvládl vyfotit tuto fotografii, v tomto jsem měl štěstí. Jak je vidět, s makro předsádkou se schopnosti makra dostanou do naprosto jiných sfér a i masivní přiclonění bude pořád znamenat velmi malou (až nepříjemně malou) hloubku ostrosti. Vhod přijde také výklopný displej, který výrazně usnadnil focení od země. Nutno říci, že zvětšení bylo tak velké, že mi bohatě stačilo fotit snímky při cca 400mm ohniskové vzdálenosti.
expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tento snímek byl focený už na dost velkou vzdálenost, takže ani světelnost F2,8 nepomohla k dosažení nějak znatelně malé hloubky ostrosti. Je pravda, že pozadí není úplně ostré, ale o nějakém odpichování objektu od pozadí zde nemůže být moc řeč.
Celoplošně dobré detaily určitě potěší, málokterý 1/2,3" ultrazoom vám nabídne takovou kvalitu snímků. K dispozici je i RAW.
Při maximálním zoomu a plně otevřené cloně lze dosáhnout rozmáznutého pozadí i při focení na velmi dlouhé vzdálenosti.
Snímek má poměrně malé množství šumu, na kachličkách lze ale místy vidět silnější rozpíjení jejich hran. K dispozici je opět fotografie v RAW formátu.
Telemakro je solidní a výhodou je opět to, že lze dosáhnout velmi malé hloubky ostrosti. Díky světelnosti F2,8 navíc můžete použít krátké expoziční časy a nehrozí tak často pohybové rozmazání.
Nepříliš zajímavé počasí s nízkým kontrastem a výchozí nastavení odšumování se podepsaly na nepříjemném patlání vzdálených stromů. RAW ukazuje, že ve skutečnosti fotoaparát dokázal pobrat mnohem lepší detaily.
Další ukázky fotografií pořízených s maximálním zoomem ve formě 4K videa.