Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu
Dnes vás jistě potěšíme srovnávacím testem dvou ultrazoomů od Panasonicu. Jsou jimi modely Lumix FZ45 a FZ100. Oba nabízí bohaté možnosti nastavení, 14MPx snímače a objektiv s 24× optickým zoomem. Jak si vedou proti konkurenci i proti sobě?
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - Panasonic Lumix FZ45
- Galerie ilustračních snímků - Panasonic Lumix FZ100
- Závěr
Sférické zkreslení
V otázce zkreslení si vede fotoaparát poměrně dobře. Na nejširším ohnisku je jemné soudkovité zkreslení, na delších ohniscích je objektiv v podstatě bez problémů.
ohnisko 25 mm |
ohnisko 600 mm |
Vinětace
Tmavé rohy nejsou pro Panasonic FZ45 a FZ10 problém. S plně otevřenou clonou si ji trochu všimnete kolem 3× až 8× zoomu, ale v zásadě v celém rozsahu s touto optickou vadou není problém.
Kresba (nejen) v rozích
V této kapitole se budeme dlouze věnovat kresbě objektivu, zejména budeme srovnávat ostrost a detailnost rohů vůči středu obrazu.
25mm ohnisko, clona F2,8 |
25mm ohnisko, clona F4 |
25mm ohnisko, clona F5,6 |
25mm ohnisko, clona F8 |
Panasonic potěší vynikající ostrostí rohů na nejširším ohnisku i při plně otevřené cloně, naopak velkou chybou je chromatická aberace. Tu ale můžete odstranit v grafických editorech bez větší námahy a dostat tak nebývale detailní a ostrou fotografii až ke krajům.
57mm ohnisko, clona F3,2 |
57mm ohnisko, clona F4 |
57mm ohnisko, clona F5,6 |
57mm ohnisko, clona F8 |
Ohnisko 57 milimetrů vykazuje stále docela silnou chromatickou aberaci a také slabší ostrost v rozích.
103mm ohnisko, clona F3,2 |
103mm ohnisko, clona F4 |
103mm ohnisko, clona F5,6 |
103mm ohnisko, clona F8 |
103mm ohnisko opět získává vynikající rohovou ostrost. Chromatická aberace je sice stále přítomna, ale už v přijatelnější formě.
204mm ohnisko, clona F3,9 |
204mm ohnisko, clona F5,6 |
204mm ohnisko, clona F8 |
Ohniska kolem 200 milimetrů opět snižují chromatickou aberaci, ale naopak nabírají lehkou rohovou neostrost.
423mm ohnisko, clona F4,3 |
423mm ohnisko, clona F5,6 |
423mm ohnisko, clona F8 |
Kolem ohniska 400 mm je situace v podstatě stejná. Chromatická aberace spíše nízká, neostrost je poněkud znát.
600mm ohnisko, clona F5,2 |
600mm ohnisko, clona F5,6 |
600mm ohnisko, clona F8 |
Nejdelší ohnisko velmi příjemně překvapilo. Chromatická aberace zde téměř neexistuje a kresba rohů je v podstatě srovnatelná s prostředkem. Výborná práce. Nyní se podíváme na kresbu při ostření na větší vzdálenost. Tyto snímky lépe reflektují reálné použití, byly získány z RAWu bez odšumění a doostřování.
25mm ohnisko, clona F2,8 |
25mm ohnisko, clona F4 |
25mm ohnisko, clona F5,6 |
25mm ohnisko, clona F8 |
Na plně otevřenou clonu je výsledek vynikající. Rohy jsou dokonce ostřejší než na vyšších clonách, a to nemluvím o prostředku.
54mm ohnisko, clona F3,2 |
54mm ohnisko, clona F4 |
54mm ohnisko, clona F5,6 |
54mm ohnisko, clona F8 |
I ohniska kolem 50 milimetrů se projevují velmi dobře. Středová ostrost je výborná a ta rohová není špatná ani při plně otevřené cloně. Od F5,6 se začíná projevovat lehká difrakce.
103mm ohnisko, clona F3,5 |
103mm ohnisko, clona F4 |
103mm ohnisko, clona F5,6 |
103mm ohnisko, clona F8 |
I při ohniscích kolem 100 milimetrů je kresba objektivu výborná, a to platí i o rozích.
219mm ohnisko, clona F3,9 |
219mm ohnisko, clona F5,6 |
219mm ohnisko, clona F8 |
Ohniska kolem 200 milimetrů rovněž nemají žádný výraznější problém. Vše je tak, jak má být.
411mm ohnisko, clona F3,9 |
411mm ohnisko, clona F5,6 |
411mm ohnisko, clona F8 |
Objektivu není co vytýkat. 400mm ohniska se rovněž mohou chlubit nadprůměrnou ostrostí i v rozích, pochopitelně při vyšších clonách musíte počítat s difrakcí.
600mm ohnisko, clona F5,2 |
600mm ohnisko, clona F5,6 |
600mm ohnisko, clona F8 |
Nejdelší ohnisko 600 milimetrů má trochu slabší rohový kontrast, levý spodní roh se však ukazuje stále velmi dobře. Až na silnou chromatickou aberaci na širších ohniscích lze objektiv označit snad až za dokonalý.
Chromatická aberace
Otestujeme také chromatickou aberaci při focení v protisvětle.
25mm ohnisko, clona F2,8
25mm ohnisko, clona F4
25mm ohnisko, clona F8
Na nejširším ohnisku se v tomto případě chromatická aberace nevyskytovala až tak výrazně, jak jsem po předchozím testu očekával. Tenké větvičky nicméně modrají a nejsou příliš patrné.
54mm ohnisko, clona F3,2
54mm ohnisko, clona F5,6
54mm ohnisko, clona F8
Ohniska kolem 50 milimetrů aberaci téměř nevykazovala.
99mm ohnisko, clona F3,5
99mm ohnisko, clona F5,6
99mm ohnisko, clona F8
Kolem 100 milimetrů jste v podstatě bez problémů. Chromatická aberace zde sice je, ale plošně zabírá velmi málo plochy.
219mm ohnisko, clona F3,9
219mm ohnisko, clona F5,6
219mm ohnisko, clona F8
Zde jsem narazil na jeden problém pro kompakt docela netypický. Malá hloubka ostrosti. Ta pak u rozmazaných větviček v pozadí způsobila zvláštní artefakty a zvýraznila chromatickou aberaci, která je u vyšších clon podstatně slabší.
418mm ohnisko, clona F4,3
418mm ohnisko, clona F8
Kolem 400 milimetrů je vidět slabší chromatickou aberaci, ta je opět trochu zvýrazněna malou hloubkou ostrosti.
600mm ohnisko, clona F5,2
600mm ohnisko, clona F8
Nejdelší ohnisko se chová rovněž podobně. Větvičky mimo hloubky ostrosti vykazují silnější chromatickou aberaci, zatímco ta zaostřená (vpravo dole) ukazuje, že aberace v zaostřených plochách není vážnějším problémem. Pokud se divíte roztřepení, je to způsobeno vysokou citlivostí ISO 400.