Panasonic Lumix FZ48 a FZ150: legenda pokračuje
Dnes tu máme opět dvojitý test, kdy se podíváme na nové ultrazoomy Panasonic Lumix FZ48 a FZ150. Proti svým předchůdcům bylo u obou modelů sníženo rozlišení na 12 megapixelů. Slabší model dostal Full HD video, ale přišel o RAW. Budou stále nejlepší?
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix FZ48 a FZ150: legenda pokračuje
- Autofokus, ostření, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Optické vlastnosti objektivu
- Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků - Lumix FZ48
- Galerie ilustračních snímků - Lumix FZ150
- Závěr
Sférické zkreslení
Na nejširším ohnisku vykazuje objektiv střední sférické zkreslení s hodnotou +1,9 %. Naproti tomu na nejdelším ohnisku jsou linie naprosto rovné s 0,0% zkreslením.
25mm ohnisko |
600mm ohnisko |
Vinětace
Vinětace není vážnějším problémem. V nejhorším případě dosahuje 0,5 EV, a to si stěží všimnete. Je zajímavé, že nejvyšší vinětace objektiv dosahuje ve středních ohniscích na nejnižší clonu a přesně v těch ohniscích má zároveň nejnižší vinětaci na cloně F8 (tedy na nejvyšší cloně).
Kresba (nejen) v rozích
Dále se podíváme na optickou kvalitou objektivu, ostrost uprostřed i v rozích.
25mm ohnisko, clona F2,8 |
25mm ohnisko, clona F4 |
25mm ohnisko, clona F5,6 |
25mm ohnisko, clona F8 |
Rohová ostrost je sice trochu slabší než uprostřed, ale není to vyloženě špatné, spíše naopak. Větším problémem je chromatická aberace, která neklesá ani s přicloněním. Na vyšších clonách se pochopitelně projevuje difrakce obrazu.
69mm ohnisko, clona F3,3 |
69mm ohnisko, clona F4 |
69mm ohnisko, clona F5,6 |
69mm ohnisko, clona F8 |
Ohnisko 69 milimetrů vykazuje trochu horší rohovou ostrost, s přicloněním se trochu zlepšuje. Chromatická aberace je mírnější, ale stále lehce patrná.
109mm ohnisko, clona F3,5 |
109mm ohnisko, clona F4 |
109mm ohnisko, clona F5,6 |
109mm ohnisko, clona F8 |
Ohnisko 109 mm se projevuje mnohem lépe. Chromatická aberace téměř mizí, rohová ostrost je srovnatelná se středem.
214mm ohnisko, clona F3,9 |
214mm ohnisko, clona F5,6 |
214mm ohnisko, clona F8 |
214mm ohnisko kvalitu obrazu opět trochu zhoršuje. Středová ostrost je akceptovatelná, rohy se o něco zhoršují, naštěstí netrpí na chromatickou aberaci.
405mm ohnisko, clona F4,2 |
405mm ohnisko, clona F5,6 |
405mm ohnisko, clona F8 |
405mm ohnisko je velmi podobné tomu předešlému. Středová ostrost je bez potíží, rohová je na tom trochu hůře.
600mm ohnisko, clona F5,2 |
600mm ohnisko, clona F5,6 |
600mm ohnisko, clona F8 |
Nejdelší ohnisku je velmi příjemným překvapením. Rohová neostrost v podstatě neexistuje, chromatická aberace rovněž. Vyzkoušíme kresbu i při ostření na větší vzdálenost.
25mm ohnisko, clona F2,8 |
25mm ohnisko, clona F4 |
25mm ohnisko, clona F5,6 |
25mm ohnisko, clona F8 |
Už při plně otevřené cloně jsou rohy překvapivě ostré. Sice nedosahují tak dobré ostrosti jako střed, ale ve své kategorii jde patrně o nejlepší výsledek. Patrná je ale chromatická aberace.
60mm ohnisko, clona F3,2 |
60mm ohnisko, clona F4 |
60mm ohnisko, clona F5,6 |
60mm ohnisko, clona F8 |
Ani u 60mm ohniska není situace špatná. Rohy jsou ostré prakticky na všech clonách. U vyšších clon (přes F5,6) pochopitelně musíte počítat s nastupující difrakcí.
103mm ohnisko, clona F3,5 |
103mm ohnisko, clona F4 |
103mm ohnisko, clona F5,6 |
103mm ohnisko, clona F8 |
U 103mm ohniska jsem rovněž nenarazil na žádný vážnější problém, snímky jsou krásně prokreslené po celé ploše.
205mm ohnisko, clona F3,9 |
205mm ohnisko, clona F5,6 |
205mm ohnisko, clona F8 |
205mm ohnisko se také projevuje velmi slušně. U vyšších clon se objevuje difrakce, ale to je normální. Na plně otevřené cloně je kresba dobrá, a to i v rozích.
411mm ohnisko, clona F4,3 |
411mm ohnisko, clona F5,6 |
411mm ohnisko, clona F8 |
Kolem 400mm ohnisek se začíná objevovat rohová neostrost s chromatickou aberací. Ta zde postihla zejména spodní rohy.
600mm ohnisko, clona F5,2 |
600mm ohnisko, clona F5,6 |
600mm ohnisko, clona F8 |
Nejdelší ohnisko má opět trošku slabší rohy, ale v zásadě kreslí slušně. V tomto ohledu patří objektiv k těm nejlepším.
Chromatická aberace
Vyzkoušíme také úroveň chromatické aberace při různých ohniscích a clonách.
25mm ohnisko, clona F2,8
25mm ohnisko, clona F4
25mm ohnisko, clona F8
Na nejširším ohnisku je chromatická aberace patrná. Kolem větví se vytváří temně modré okraje.
54mm ohnisko, clona F3,2
54mm ohnisko, clona F5,6
54mm ohnisko je na tom o něco lépe, okraje jsou sice stále modré, ale barevný rozdíl je přijatelnější.
118mm ohnisko, clona F3,5
118mm ohnisko, clona F5,6
Se 118mm ohniskem je situace podobná, nicméně s přicloněním se aberace rychle vytrácí.
209mm ohnisko, clona F3,9
209mm ohnisko, clona F8
Od 200mm ohnisek aberace téměř úplně mizí.
400mm ohnisko, clona F4,2
400mm ohnisko, clona F8
V určitých místech prosvítají modré a fialové flíčky, ve třídě ultrazoomů jde ale i tak rozhodně o jeden z nejlepších výsledků.
600mm ohnisko, clona F5,2
600mm ohnisko, clona F8
Na nejdelším ohnisku je vidět aberace spíše jen v bokehu.