Panasonic Lumix G1: jde to i bez zrcadla!
Zrcadlovka bez zrcadla - tak prezentuje Panasonic nový Lumix G1. Mnozí jej srovnávají s klasickými EVF kompakty, někteří se zrcadlovkami, většina se podivuje nad vysokou cenu. Málokdo se však ptá, zda nejde o zrcadlovku vyššího low-endu, jen bez zrcadla.
Kapitoly článku:
Optický a digitální zoom
Objektiv Lumix G Vario 14-45 mm 1:3,5-5,6 ASPH. / MEGA O.I.S. nabízí zhruba 3,2× optický zoom. To není mnoho, ale pro základní účely to jistě postačí. Komu by to bylo málo, ten si může koupit double zoom kit, který navíc obsahuje objektiv s rozsahem ohnisek 45-200 mm, v přepočtu na kinofilm tedy 90-400 mm.
Na základní ohnisko nabídne objektiv poměrně široký úhel záběru. Díky sněhové pokrývce není moc dle čeho soudit chromatickou aberaci. Ta se zpravidla objevuje na hranách střech nebo na levé budově. Výraznou aberaci zde většinou nenajdete, jen trošku fialovější hrany, především tedy na hraně střechy vpravo nahoře. Výraznější aberaci si ale můžete všimnout aklorát na stromu vpravo dole, stejně jako na plotu. Ostrost v rozích je docela dobrá.
Přiblížení opravdu není žádný zázrak. Pořád mám pocit, že barevného šumu by na tak velký čip a malou citlivost mohlo být méně. Co se týče jasového šumu, je to naprosto bez problému.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 45 (90) mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom se zde nastavuje pouze napevno. Můžete nastavit 2× nebo 4× zvětšení. Poté dosáhnete rozsahu ohnisek 56 - 180 mm, resp. 112 - 360 mm. Používání digitálního zoomu nelze příliš doporučit, snímky jsou pak neostré.
Protisvětlo
Focení v protisvětle zvládá fotoaparát poměrně dobře. Dynamický rozsah je většinou dobrý, stíny jsou prokresleny dobře, problémy však nastávají u světel. I při podexpozici je krajina a obloha pěkně vykreslena, ale slunce a jeho okolí je většinou dosti silně přepálené, viz následující snímek.
Co se týče odlesků, je na tom fotoaparát velmi dobře. Na snímku výše jsem se musel snažit, aby byl vidět. Odlesky jsou totiž zpravidla spíše slabší a není problém je případně uklidit někam, kde nebudou tak viditelné, případně úplně za hranice obrazu, kde nebudou vidět vůbec.
Zde vidíte jeden z "uklizených" snímků. Odlesk nebylo těžké nasměrovat do světlé oblasti, kde se výrazněji neprojevuje. Kdo by se však snažil a hledal hloupé úhly, jistě by dokázal udělat odlesk mnohem výraznější. Zkoušel jsem to, a výsledku jsem se dobral. Jednoduše řečeno, pokud budete chtít, není problém odlesky mít. Stejně tak ale není problém při v podstatě téměř totožné kompozici odlesky velmi účinně potlačit.
ohnisko 14 (28) mm, clona F3,5
ohnisko 14 (28) mm, clona F22
Nejširší ohnisko vykazuje slabší aberace, při nižších clonách jsou trochu patrnější. Ve většině fotografií vám chromatická aberace nebude dělat problémy.
ohnisko 45 (90) mm, clona F5,6
ohnisko 45 (90) mm, clona F22
Na delších ohniscích si chromatických aberací opravdu téměř nevšimnete. Občas se sice ukážou lehce nazelenalé či fialové kontury, ale opravdu jen slabě. Fotoaparáty Panasonic disponují zpravidla funkcí Inteligentní expozice, která může ve třech stupních rozjasňovat tmavé části obrazu. U většiny fotoaparátů Panasonic se tato funkce jeví s poměrně malým účinkem a nejinak je tomu i u G1.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, bez funkce Inteligentní expozice
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, s funkcí Inteligentní expozice (na max)
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, s bleskem
Jak sami vidíte, ani maximální hodnota nedokáže snímek nějak výrazněji projasnit. V praxi zapnutí této vychytávky většinou neuškodí, můžete se dočkat většího šumu a lehce lepší expozice. Zázraky rozhodně nečekejte. Ještě ukážu tři výřezy z těchto fotografií pro posouzení šumu.
bez Inteligentní expozice |
s Inteligentní expozicí |
s bleskem |
Inteligentní expozice snímky tedy prosvětlí, ale jak sami vidíte, za cenu vyššího šumu, zejména tedy barevného.
Noční scéna
Noční focení je pro fotoaparát jako stavěné. Za prvé i v noci jste bez stativu schopni s kratšími ohnisky pořídit pěkné fotografie. Stačí mít trochu pevnou ruku, o něco se trochu opřít a z ruky můžete fotit i téměř dvousekundové snímky při rozumné míře ostrosti. Chce to ale opravdu krátká ohniska, ta dlouhá už neudržíte.
Výhodou je rovněž velký rozsah clon od F3,5 až po F22. To spolu s časy do délky 60 sekund včetně a až čtyřminutového bulb režimu umožňuje nebývalé hrátky se světly. Když se k tomu započítá i velikost čipu, lze pořizovat fotografie s malou mírou digitálního šumu.
Fotoaparát zde odvedl dobrou práci. Vzhledem k nízké citlivosti zde najdete poměrně málo šumu i přes 50sekundovou expozici. Nastavil jsem však vyvážení na žárovku, aby domy v okolí byly trochu méně žluté.
Velmi pěkný obraz zejména na světlejších částech. Ve stínech je trochu barevného šumu, nicméně je znát, že se jedná o zrcadlovkový čip.
U citlivosti ISO 400 se začíná ve stínech výrazněji projevovat barevný šum. Ve světlech si však fotografie stále zachovává velmi dobrou ostrost a v těchto oblastech je takřka bez šumu.
Fotografie ztrácí trochu ze svého kontrastu, je to vidět zejména na domech v pozadí. Barevný šum začíná přidávat ve větším modrou barvu. V mírně zmenšených rozlišeních stále použitelné fotografie.
Zatímco u předchozích citlivostí rostl především barevný šum ve stínech, u ISO 1600 se už začíná projevovat i jasový a znatelně degraduje celý obraz. Snižuje ostrost snímku, všude se objevují barevné fleky. Obecně ISO 1600 neradno používat. Leda pro malé snímky jako je tento.
ISO 3200 přidává výrazný barevný šum všude, kde to jde, takže černé plochy jsou spíše strakatě fialové a snímky nemá moc smysl používat ani v nižších rozlišeních.
Standardní scéna
Zde se fotoaparát předvedl. Snímek je ostrý, v podstatě bez šumu, aberace minimální. Jako většinu fotoaparátů, i G1 rozhodila šedá stěna uprostřed mlýnů a vytváří tak barevné artefakty.