Panasonic Lumix G1: jde to i bez zrcadla!
Zrcadlovka bez zrcadla - tak prezentuje Panasonic nový Lumix G1. Mnozí jej srovnávají s klasickými EVF kompakty, někteří se zrcadlovkami, většina se podivuje nad vysokou cenu. Málokdo se však ptá, zda nejde o zrcadlovku vyššího low-endu, jen bez zrcadla.
Kapitoly článku:
- Panasonic Lumix G1: jde to i bez zrcadla!
- Expoziční režimy a ostření
- Výbava a nastavení
- Fotografické testy
- Fotografické testy 2
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Kvalitu snímků můžete ještě posoudit z přiložených 13 fotografií. Ty by měly ujasnit názor na schopnosti fotoaparátu Panasonic Lumix G1.
Vysoké rozlišení na větším čipu se podepisuje na lepší obrazové kvalitě, než jsme zvyklí u kompaktů. Budova je i přes nepříznivé počasí poměrně ostrá s jasně danými hranami, i když kontrast by mohl být větší. Chromatické aberace téměř nelze vidět.
Při tomto osvětlení nebyl s manuálním ostřením nejmenší problém. Hloubka ostrosti je při maximálním ohnisku a minimální cloně příkladně malá. I přes citlivost ISO 800 působí snímek ostře a jasový šum, ač viditelný, nekazí dojem z fotografie.
Tato fotografie byla pořízena s filmovým režimem Dynamický B&W. Je tedy o něco kontrastnější a v černobílé škále. Snímku není co vytýkat. Snad jen slunce, které je schováno za rohem obrazu, by mohlo svým světelným závojem méně zesvětlovat levý horní roh fotografie.
Uvítal bych trochu méně barevného šumu, ale na citlivost ISO 800 a nepříliš silné osvětlení to je dobré. Kvalita snímku je rozhodně přijatelná.
Pozadí sice není tak silně rozmazáno jako s full frame zrcadlovkami, ale určitě to není zas tak špatné. Každopádně i majitelé nejlepších kompaktů si zpravidla mohou nechat o něčem takovém jenom zdát.
Snímek je vykreslen hezky. Potěšila mě zejména absence šumu. Není zde ani ten barevný, který je u G1 docela často k vidění.
I přes vysokou citlivost si snímek zachovává rozumnou kvalitu. Šum je sice na hladších plochách patrný, ale pro tisk normálních snímků nebude velkým problémem.
Tento snímek byl s časem 1 sekunda pořízen z ruky. Pochopitelně s podporou parapetu. Je vidět, že stabilizace toho dokáže docela dost ustát, nicméně o 100% ostrosti se pochopitelně mluvit nedá. Na obloze se vyskytuje nepříliš hezký barevný šum, ale už jen trochu světlejší plochy jsou šumem postiženy minimálně a vypadají dobře.
Zde se fotoaparát choval velmi slušně. Využil jsem mírnou podexpozici pro ztmavení pozadí. Díky nízké citlivosti na snímku prakticky nenaleznete šum. Pozadí je díky delšímu ohnisku a co nejnižší cloně rozmazané, čímž vytahuje první světlo lustru do popředí.
Když se mi dostal do rukou k testu fotoaparát s velkým čipem a objektivem, který je schopný ostřit na krátké vzdálenosti i s maximálním ohniskem, pochopitelně jsem jen těžko odolával tomu, abych fotil snímky s rozostřeným pozadím. To by sice mohlo být ještě trochu více rozostřené, ale i tak si s tímto efektem dá vyhrát docela dost.
Proti výrazně modré obloze se naštěstí fialová chromatická aberace poněkud ztrácí, ale bohužel její přítomnost si i tak při zvětšení všimnete. Na snímcích normální velikosti o tom ale pochybuji.
Snímek vyjeté stopy ve sněhu. Automatika pochopitelně takto světlý snímek podexponovává. Škoda, že není přítomen scénický režim sníh, nicméně nastavit korekci expozice "do plusu" je ještě jednodušší. Zejména pomocí předního voliče, se kterým je práce opravdu velmi svižná.
Opět jsem využil filmový režim Dynamický B&W. Snímky ve sněhu vypadají s tímto režimem opravdu krásně.