Panasonic Lumix G3: menší a lehčí, je i lepší?
Nedávno se objevil nový fotoaparát Panasonic Lumix G3. Proti předchůdcům přinesl kompaktnější tělo, Full HD video i nový snímací čip se zvýšeným rozlišením na 16 megapixelů. V recenzi se podívejme na fotografické výsledky.
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
Panasonic Lumix G3 je vybaven procesorem Venus Engine FHD. K testu byla použita 4GB SDHC karta SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
- První snímek - 1,05 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 až 0,3 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 až 0,3 sekundy
- Snímek s namáčknutím - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 0,6 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 0,6 sekundy (po 9 snímcích 2,2 sekundy, ukládání bufferu 16 sekund)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,6 sekundy (po 8 snímcích 3,4 sekundy, ukládání bufferu 25 sekund)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,0 sekundy
- Sekvenční snímání L JPEG - 1,95 fps
- Sekvenční snímání L RAW - 1,95 fps (po 8 snímcích 0,5 fps, ukládání 16 sekund)
- Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 1,95 fps (po 8 snímcích 0,25 fps, ukládání 23 sekund)
- Sekvenční snímání M JPEG - 2,85 fps (po 9 snímcích 1,1 fps)
- Sekvenční snímání M RAW - 2,85 fps (po 8 snímcích 0,55 fps, ukládání 17 sekund)
- Sekvenční snímání M RAW+JPEG - 2,4 fps (po 7 snímcích 0,35 fps, ukládání 25 sekund)
- Sekvenční snímání H JPEG - 3,9 fps (po 9 snímcích 0,45 fps)
- Sekvenční snímání H RAW - 3,45 fps (po 8 snímcích 0,55 fps, ukládání 15 sekund)
- Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 3,9 fps (po 7 snímcích 0,4 fps, ukládání 23 sekund)
- Sekvenční snímání SH 4MPx - 19,85 fps (ukládání 19 sekund)
Panasonicy již tradičně patří k nejrychlejším CSC fotoaparátům, které se vyrovnají zrcadlovkám. To platí i pro rychlost ostření stejně jako pro velmi krátké prodlevy mezi snímky, rozumný je i RAW buffer na cca 8 snímků.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvážením bílé je to takové všelijaké. Výsledné snímky mají barvy většinou v pořádku, občas jsou při umělém osvětlení trochu více do žluta, ale ne moc. Horší je to se zobrazením na displeji, který ukazuje barvy dost zvláštně a většina snímků pod umělým světlem vypadá... no divně (takový zvláštní červenozelený nádech). Jak ale již bylo řečeno, skutečný snímek vypadá lépe. Máte zde dva režimy pro vyfocení bílé plochy a režim nastavení barevné teploty od 2500 K do 10000 K.
automatické |
denní světlo |
deštivo |
přítmí |
žárovka |
blesk |
vlastní nastavení |
2500 K |
10000 K |
Dále je tu několik barevných filmových režimů.
standardní |
živé |
přirozené |
černobílé |
krajina |
portrét |
U všech těchto režimů můžete upravovat ostrost, kontrast, saturaci (s výjimkou černobílého) a míru odšumování. My se podíváme znovu na odšumování.
odšumování -2
odšumování +0
odšumování +2
I střední odšumování (výchozí) je dost silné a očividně patlá stinné partie. To ostatně dokazuje i většina snímků z této recenze. Silnější odšumování je "sebevražda", vše se rozpatlá a snímky vypadají hrozně. Naopak zeslabení odšumování sice ve snímcích vytvoří větší jasový šum, ten ale chytá trochu kinofilmového charakteru a především, jsou tu detaily! Ideální hodnotu vidím tak na -1. Jako poslední tu mámě režim Mé barvy.
expresivní |
retro |
zvýraznění |
sépie |
vys. dynamika |
Optický a digitální zoom
Nyní se budeme věnovat optickému zoomu setového objektivu (další snímky najdete v jeho recenzi).
Snímek má slušné detaily a přijatelnou ostrost. 28mm ohnisko se projevuje příjemně širokým úhlem záběru. K dispozici je i RAW snímek.
Maximální přiblížení vám určitě dech nevyrazí, v rámci své třídy jde ale o běžný jev. Ostrost snímku by mohla být trochu lepší.
expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 160, ohnisko 42 (84) mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
S digitálním zoomem buďte opatrní. I v poměrně malých rozlišeních je jeho negativní vliv docela dobře viditelný.
Protisvětlo
Pro focení v protisvětle nabízí fotoaparát funkci pro inteligentní rozšíření dynamického rozsahu. Ta může být vypnuta, případně zapnuta ve třech různých úrovních.
Jak sami vidíte, krajina se topí ve stínu, na obloze je velký přepal. Můžete si zkusit pohrát s RAWem, co vše lze ještě zachránit.
Zde jsem použil maximální výkon dané funkce, přepal je menší, krajina je trochu prosvětlená (čekejte v ní však vyšší barevný šum). I zde je k dispozici RAW.