Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany

20.12.2023, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany
Panasonic nedávno představil nový Micro Four Thirds fotoaparát Lumix G9 II. Ten přináší 25MPx čip podobný tomu z GH6, má i velmi podobné schopnosti videa, je ale zaměřený na fotografy. Ty jistě potěší fázovým zaostřováním.
Panasonic Lumix G9 II je sice propagován spíše jako fotoaparát pro fotografy, nicméně vzhledem k tomu, že z úžasných video-schopností Lumixu GH6 téměř nic nezmizelo, jde rovněž o vynikající fotoaparát pro kameramany. V některých ohledech je dokonce i lepší. Asi nejzásadnější změnou proti G9, ale i proti již zmíněné GH6, je přítomnost fázového zaostřování. Lumix G9 II tak může být bezproblémově nasazen pro profesionálnější využití s manuálním zaostřováním, stejně tak pro běžnější využití s průběžným AF. Minimalizováno je tak pulzování, při sledování se pak dokáže znatelně rychleji chytat sledovaného objektu. Běžícího psa ke kameře tak sice může ztratit (zejména pokud se velmi rychle mění velikost plochy, kterou na snímku vyplňuje), ale na rozdíl od předchozích modelů se na něj dokáže zpět zaměřit.
 


Srovnání výkonů autofokusu s různým nastavením citlivosti a rychlosti.
 
I pro video tu máte na výběr autofokus na lidi, zvířata, auta a motorky, v případě lidí a zvířat si dokonce můžete vybrat, zda má zaostřovat na oči a tvář nebo na celé tělo. U lidí to funguje obvykle výborně, u zvířat je to o něco slabší, ale pořád dost dobré. Stejně jako u předchozích Panasoniců, i zde si můžete u videa zvolit rychlost zaostřování (+/-5) a citlivosti (+/-3). Vynikající je i omezovač zaostření, kdy můžete fotoaparátu říci, aby ostřil jen v daném rozsahu (nestane se tak, že by při ztrátě sledovaného objektu zaostřil na pozadí). Dokonce tu máme i Focus Transition, kdy si navolíte 2 nebo 3 roviny zaostření a pak se mezi jimi přepínáte dotykem na displeji. Vynikající pro profesionálnější natáčení pro přechody mezi popředím a pozadím.
 


Ukázka funkce Focus Transition
 
Výčet podporovaných rozlišení a snímkovacích frekvencí tu nemá nejmenší smysl vypisovat. V technických údajích je to seznam, který by vydal na knihu. Zkráceně, máme tu 5.8K video max. do 29,97p, 5.7K video do 59,94p, 4K video včetně Cinema 4K je možné natáčet se zvukem i AFC až do 119,88p. Ve Full HD (a opět jak 16:9, tak i 17:9) tu máte až 239,76p se zvukem, nicméně AFC je možný jen do 119,88p a méně, a to i přesto, že se G9 II tváří, že je AFC aktivní. Na displeji napsáno, že aktivní je, aktivní však není. Pokud víte, že budete natáčet do 59,94p, můžete raději natáčet 5.7K, abyste si mohli sami řídit případnou další stabilizaci, míru oversamplingu (výřez) a podobně. Datové toky jsou pochopitelně různé, 5.8K končí na 200 Mbps, 5.7K díky vyšší obnovovací frekvenci na 300 Mbps. U 4K rozlišení pak jde o 800 Mbps u All-Intra záznamu, 300 Mbps při 120p a 200Mbps při 60p. Drtivá většina režimů využívá 10bitovou barevnou hloubku, kódování může být 4:2:0 i 4:2:2 s několika výjimkami (4:2:2 není podporováno např. v 5.8K, 5.7K a 4K120p).
 
Připravte se na to, že 5.8K, 5.7K, 4K120p nebo All-Intra záznamy jsou k dispozici pouze ve speciálním režimu videa (M s ikonkou kamery na PASM kolečku). Ostatní režimy pak můžete pohodlně natáčet přímo z PASM režimů včetně možnosti ovládat expozici, povolíte-li to v menu.
 
No a aby toho nebylo málo, Lumix G9 II podporuje i natáčení slow-motion videa, kdy si můžete vybrat rozlišení, zdrojovou a cílovou frekvenci, a rovnou to natáčet s daným zpomalením. Bonusem je tu podpora Full HD až při 300p. Počítejte s tím, že možnosti 240p a 300p podporují pouze manuální ostření, nicméně tlačítko AF-ON umožňuje předběžné zaostření (AF bod lze polohovat, a když to uděláte dotykem, dostanete i možnost upravit velikost AF bodu).
 
Lumix G9 II podporuje formáty MOV a MP4, vedle kodeků H.264 a H.265 umí i Apple ProRes. Data můžete ukládat až na SDXC karty s UHS-II rozhraním, a to v případě obou slotů. Tím to ale nekončí, je zde HDMI výstup (klasické velké HDMI-A) a dokonce i přes USB-C na externí SSD. V takovém případě pozor na jeho energetické nároky. Např. 4K120p na něj neuložíte, podobně tak nejsou podporovány některé All-Intra režimy (např. 4K60p). To se ale stane možným, pokud budete fotoaparát napájet přes adaptéry DMW-AC10 a DMW-DCC17. Záznam na externí SSD musíte povolit v menu přístroje (znepřístupní se pak paměťové karty) a opravdu to funguje.
 
Fotoaparát dále podporuje různé barevné profily a najdeme zde i HLG (pouze v režimu manuálního videa) a V-Log. Tento režim nabízí dynamický rozsah přes 12 EV, je-li snímkovací frekvence přes 60 fps, případně přes 13 EV, je-li frekvence 60 fps a méně. Pokud si vzpomínáte na Dynamic Range Boost z Lumixu GH6, ten je zde svým způsobem také. Výhodou ale je, že ho už nemusíte manuálně zapínat. Jednoduše se vám aktivuje sám od sebe a ve V-Logu nejde na citlivost ISO 2000 a výše, ale základní je už ISO 500. Můžete sice jít do rozšířených citlivostí až na ISO 100, ale to se pak připravíte o onen dynamický rozsah (v případě ISO 100 přes 2 EV půjdou vniveč).
 


Ukázky V-Log videa natočeného v noci ve formě split-screen (polovina prošla barevnou gradací)
 
Lumixy už nějakou dobu umí zobrazit náhled obrazu po aplikaci 3D LUT tabulky (např. konverze V-Log do Rec.709), umí také přidat vlastní 3D LUT, přičemž nyní se zvýšila kapacita až na 10 vlastních tabulek. G9 II nicméně přináší také barevný profil Real Time LUT, kdy natáčí V-Log video, na to aplikuje vámi zvolenou 3D LUT nejen pro zobrazení, ale rovnou provede i barevnou gradaci a takto to uloží na kartu. Výhodou je, že se o aplikaci tabulky nemusíte starat při střihu videa, to už je barevně zpracováno. Nevýhodou je, že se později nemůžete rozhodnout, jakou 3D LUT použít (což vás později může zamrzet).
 


Ukázky slow-motion videa pořízeného ve 4K 120p s 3D LUT Lenox 340 z 35 Free LUT Pack
 
A ještě nekončíme. Máme tu také otázku stabilizace. Lumix G9 II nabídne mechanickou stabilizaci, která výrazně vylepší stabilitu, nicméně její účinek můžete zvýšit ještě několika různými verzemi elektronické stabilizace. Obě dvě verze přináší užší úhel záběru, a tedy vyšší crop faktor. Ta první přináší zhruba 1,09-1,1× crop faktor (s 2× crop faktorem snímače tedy cca 2,2× crop. Druhý režim se zvýšenou účinností je určen především pro stabilizaci chůze a zde počítejte se 1,25× crop faktorem (tedy 2,5× celkově). Máte-li tedy 12mm objektiv, který dává 24 mm po přepočtu, v prvním režimu z něj bude něco málo přes 26 mm, v druhém pak bude ekvivalentem 30mm objektiv.
 
Nakonec tu máme ještě Boost I.S., který je jakýmsi elektronickým stativem, a pro tuto funkci pracuje dost dobře. Snaží se udržet obraz co nejstabilněji v jednom místě, je tedy nevhodný pro chůzi (překročíte-li max. míru rozsahu, ve kterém pracuje, obraz škubne, také jde dost vidět škubání rohů) a není dobrý ani pro panning (při začátku pohybu se snaží pohyb ignorovat a udržet obraz jak na stativu, ale dříve nebo později dojdete do místa, kdy už to nejde, a obraz opět škubne). Pokud ale s fotoaparátem nehýbete a chcete statickou scénu, jde o vynikajícího společníka.
 


Srovnání různých režimů stabilizace při natáčení videa.
 
Dále tu máme stále několik užitečných nastavení pro video, jako je např. potlačení blikání umělých zdrojů světla, možnost nastavování expozice i v úhlech a decibelech, najdeme zde také time-code, možnost nastavení rozsahu jasů (např. 0-1023, 64-940 nebo 64-1023), bohatá jsou i nastavení pro zvuk. Snad jediné, co možná některé zamrzí, je absence podpory pro přímé živé streamování.
 
Proti GH6 si lze ve videu všimnout jednoho velkého rozdílu, absenci ventilátoru. To mírně zmenšuje rozměry přístroje, tím se ale také lehce snížilo množství hmoty pro šíření tepla. Přehřátí je přesto docela těžké dosáhnout. Při teplotě cca 25 °C se mi povedlo získat žlutou ikonku signalizující zvýšenou teplotu až po 10 minutách nahrávání 4K120p videa (fotoaparát po cca 5 minutách začal být lehce vlažný, po 9 minutách teplý). Záznam videa vypnul po 13 minutách. Pro dlouhodobé natáčení ve 4K120p to tak není ideální, ale budete opravdu takto dlouho natáčet tak rychlé video?
 
Ke stažení dávám tři videosekvence. První je klasickým 4K60p klipem ukazujícím míru detailů za dobrého světla (14 sekund, 353 MB). Dále je tu slow-motion video ve 4K (120p na 30p, 20 sekund, 162 MB) a Full HD slow-motion ve Full HD (300p na 30p, 63 sekund, 169 MB).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.