Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany

20.12.2023, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany
Panasonic nedávno představil nový Micro Four Thirds fotoaparát Lumix G9 II. Ten přináší 25MPx čip podobný tomu z GH6, má i velmi podobné schopnosti videa, je ale zaměřený na fotografy. Ty jistě potěší fázovým zaostřováním.
Lumix G9 II má nový 25MPx snímač MOS, který do 4/3" přináší vyšší rozlišení než dlouho používaných 20 MPx. To znamená teoretickou možnost více detailů, ale současně menší rozměry pixelů a vyšší riziko šumu (teoreticky). Na následujících snímcích se podíváme na kvalitu obrazu v JPEGu i RAWu, který bude převádět v Adobe Camera Raw s vypnutým odšumováním.
 
Panasonic Lumix G9 II ISO šum autíčka 25MPx
výřezy z 25MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
JPEGy jsou dobré do cca ISO 800 včetně, pak už začíná docházet k trochu většímu rozmývání obrazu a poklesu barevnosti. Výše než na ISO 3200 bych nechodil. RAWy ukazují počínající jasový a barevný šum už někde od citlivosti ISO 400, do ISO 1600 se s tím dá ještě docela rozumně pracovat.
 
Panasonic Lumix G9 II ISO šum autíčka 12MPx
výřezy z 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Po konverzi na standardizovaných 12 MPx to vypadá o trochu lépe, ale i zde můžeme říci, že ISO 3200 je konečná, ideální je držet se tak do ISO 1600. Pak už je jasového a hlavně barevného šumu docela dost a odšumování bude znamenat ztrátu barev.
 
Panasonic Lumix G9 II ISO šum multiexpozice JPEG
výřezy z 25MPx snímků JPEG (normální vlevo, z 100>25MPx multiexpozice vpravo)
 
Lumix G9 II nabídne multiexpozici z několik snímků, které jsou složené dohromady a je možné je uložit ve formě fotografie se 4násobným rozlišením (tedy 100 MPx). Tyto snímky jsem zde zpětně konvertoval do 25 MPx a jak je vidět, přinesou opravdu výrazně lepší detaily.
 
Panasonic Lumix G9 II ISO šum multiexpozice RAW
výřezy z 25MPx snímků RAW (normální vlevo, z 100>25MPx multiexpozice vpravo)
 
Také RAWy jsou výrazně čistější. ISO 1600 v klasické jednoduché expozici už hraje jasovým i barevným šumem, multiexpozice je viditelně detailnější a s jemnějším a méně výrazným šumem.
 
Panasonic Lumix G9 II ISO šum bílá plocha 25MPx
výřezy z 25MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Na fotografiích bílé plochy se zdá, že ani v RAWu není jasový a barevný šum výraznějším problémem, dokonce i ISO 1600 je stále docela čisté, barevně však trochu flekatí. Větší zrnění je pak patrné u ISO 3200 a vyšších.
 
Ještě se na chvíli vrátíme k multiexpozici. Ta vzniká slučováním několika 25MPx snímků, přičemž výsledkem může být 50MPx nebo až 100MPx snímek. Na to se nyní podíváme. Nejprve je tu klasický 25MPx snímek bez jakýchkoli kouzel.
 
Panasonic Lumix G9 II bez multiexpozice
expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Snímek má docela tmavou krajinu ve stínu, standardní odšumování pak rozmývá některé plochy jako trávník nebo dlažbu na chodníku. K dispozici je RAW, kde tuto kresbu uvidíte bez většího poškození.
 
Panasonic Lumix G9 II multiexpozice 100 MPx
expoziční čas 1/100 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tentýž snímek vyfocený pomocí multiexpozice. Na pixelové úrovni sice nevypadá zrovna skvěle, ale jednoznačně jde vidět, že má více pixelů, které se také projevují i na lepších detailech. Např. modré SUV uprostřed u 25MPx snímku má naprosto nečitelnou RZ, zatímco u 100MPx verze byste už byli schopni některá písmena a číslice rozeznat (všechna asi ne). I v tomto případě se můžete podívat na RAW. Počítejte ale s tím, že zatímco už samotný JPEG má hrozivých 47 MB, RAW má dokonce 147 MB.
 
Panasonic Lumix G9 II multiexpozice srovnání
srovnání (klikněte pro zvětšení):
1. snímek zleva (standardní 25MPx snímek)
2. snímek (25MPx snímek uložený při multiexpozici)
3. snímek (multiexpozice, 25MPx snímek vytvořený ručně zmenšením 100MPx snímku)
4. snímek (multiexpozice, 100MPx snímek)
 
Tady vidíte ještě srovnání jednotlivých režimů. Standardní 25MPx snímek a 25MPx fotografie uložená při pořizování multiexpozice (lze vypnout) vypadají stejně. 100MPx snímek ale vypadá výrazně detailněji, takže nás bude jistě zajímat zejména 3. snímek zleva, což je 25MPx snímek vzniklý zmenšením toho 100MPx. Bude detailnější než standardní 25MPx fotografie vzniklá bez multiexpozice? Rozdíl je docela patrný. Ostřejší jsou detaily aut, hodně je to vidět i na hnědé ploše domů nad stříškou. Tam, kde standardní 25MPx snímek produkuje jednolitou plochu s trochou moaré efektu, multiexpozice i ve zmenšených 25MPx vytváří docela jasné vroubkované linie zdi.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.