Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany

20.12.2023, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany
Panasonic nedávno představil nový Micro Four Thirds fotoaparát Lumix G9 II. Ten přináší 25MPx čip podobný tomu z GH6, má i velmi podobné schopnosti videa, je ale zaměřený na fotografy. Ty jistě potěší fázovým zaostřováním.

Protisvětlo

 
Nyní se podíváme na několik snímků v protisvětle. Jako u většiny Panasoniců, i tady máte funkci i.Dynamický, která může stahovat expozici při focení (čímž zahrání přepaly) a následně vše dohánět softwarovým prosvětlením stínů.
 
Panasonic Lumix G9 II protisvětlo 1
expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Toto je snímek bez výše zmíněné funkce. Stíny jsou tmavé, nemalá část oblohy se přepaluje, také mraky jsou jen nevzhledné fleky. Odlesk měl "na starosti" objektiv Leica 12-35mm F2.8.
 
Panasonic Lumix G9 II protisvětlo 2
expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Tady jsem už funkci i.Dynamický aktivoval na největší možný efekt. Především si lze všimnout mnohem lepší kresby v jasech, stíny jsou na tom docela podobně. Zatímco však v předchozím případě RAW jasem zhruba odpovídá JPEGu, zde si všimněte o 0,7 EV slabší expozice a RAW to pěkně ukazuje (vypadá hodně podexponovaně). Hned je jasné, kde se ta lepší kresba v jasech bere. Podobný efekt u RAWů uvidíme i u následujících snímků.
 
Panasonic Lumix G9 II protisvětlo 3
expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 9 (18) mm, klikněte pro zvětšení
 
RAW je tu skoro až černý, zatímco JPEG se snaží scénu lépe prosvětlit (ale i tak je podexponovaná, což je obecná vlastnost G9 II patrně právě kvůli tomu, že v jasech nemá nějak nadprůměrný dynamický rozsah). Naopak stíny se dají prosvětlovat slušně, když budete akceptovat nějaký ten jasový šum.
 
Panasonic Lumix G9 II protisvětlo 4
expoziční čas 1/2000 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 9 (18) mm, klikněte pro zvětšení
 
Tohle je dynamickým rozsahem extrémně náročná scéna. Krajina je ve stínu mraků, budova je ve stínu sama o sobě (takže nedostatek ambientního osvětlení umocněný ještě stínem jako takovým), mraky jsou ale nasvícené. RAW tak ukazuje výrazně přepálené mraky a budovu takřka černou. Stíny dokážete prosvětlit za cenu výraznějšího šumu, většinu mraků také zachráníte, ale tohle je opravdu scéna, se kterou se těžko pracuje (ne kvůli fotoaparátu, ale spíše kvůli scéně samotné).
 
 

Optický zoom

 
Velikost optického zoomu pochopitelně závisí na použitém objektivu, to není vlastností fotoaparátu (ten ovlivní rozsah objektivů, se kterými je kompatibilní). Pro tuto ukázku byl zvolen zoomovací objektiv Leica 12-35 mm F2.8 s 2,9× optickým zoomem. Základem je tu 24mm přepočtená ohnisková vzdálenost.
 
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S zoom 12mm 1
expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, klikněte pro zvětšení
 
Úhel záběru je klasický pro 24mm objektivy a stejný nabídnou i oba setové objektivy Lumix 12-60mm F3.5-5.6 a Leica 12-60mm F2.8-4.0. Objektiv potěší celoplošně solidní kresbou. Dávám k dispozici také snímek v RAW formátu.
 
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S zoom 35mm 2
expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 (70) mm, klikněte pro zvětšení
 
Optický zoom 12-35mm objektivu není ani 3násobný, takže nečekejte extrémní přibližování. Kresba je celoplošně výborná, v rozích je jen kapánek méně výrazná.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.