Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany

20.12.2023, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix G9 II: foťák pro fotografy, který potěší i kameramany
Panasonic nedávno představil nový Micro Four Thirds fotoaparát Lumix G9 II. Ten přináší 25MPx čip podobný tomu z GH6, má i velmi podobné schopnosti videa, je ale zaměřený na fotografy. Ty jistě potěší fázovým zaostřováním.

Rychlost

 
Lumix G9 II je v mnohých ohledech velmi rychlým přístrojem, přesto tu jsou i oblasti, kde občas trochu překvapí. Moc si např. nerozuměl s kartou Kingston Canvas React SDXC, na kterou sice většinou ukládal docela rychle, ale občas mu to trvalo i několik sekund. Test rychlosti jsem provedl s kartou SanDisk Extreme UHS-I U3 microSDXC 128GB v adaptéru. Ale i zde se mi zdálo, že ukládání trvá poměrně dlouho. Zde totiž musíte počítat s tím, že jeden RAW+JPEG si vezme v průměru lehce přes 50 MB.
  • První snímek - 2,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí - 0,1 až 0,15 sekundy
  • Odezva na spoušť - naprosto OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,15 až 0,25 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,2 až 0,25 sekundy
  • Sekvenční snímání H AFC - 9,1 fps (ukládání 42 JPEGů cca 10 sekund)
  • Sekvenční snímání H AFS - 12,25 fps (ukládání 48 JPEGů cca 13 sekund)
  • Rychlost bufferu - 78 sekund na uložení 65 RAW+JPEG
  • Rychlost bufferu SH - 268 sekund na 200 RAW+JPEG (cca 11 GB dat) na kartu, cca 90 sekund ukládání téhož na SSD bez externího napájení
Náběh přístroje by mohl být rychlejší (někdy trvá i déle), nicméně samotná práce s ním je už extrémně rychlá a zde nelze mít sebemenší námitky. Sekvenční snímání je velmi rychlé, a to jak s AFC, tak i AFS. Zajímavostí jsou režimy SH, které končí až na 75 fps. Pokud se spokojíte s 60 fps, můžete mít i průběžné zaostřování a vyfotit takto v sérii 200 snímků. Pozor pak na snímání do RAWu, to můžete ukládat i několik minut (200 RAW+JPEGů je cca 10-11 GB dat, fotoaparát se tedy pyšní i opravdu obrovským RAW bufferem). Bohužel ukládání na kartu v mém případě probíhalo rychlostí asi okolo 40 MB/s (šlo o UHS-I s teoretickými 90 MB/s), v případě SSD jsem dosáhl asi 120 MB/s. Dobré je však to, že fotoaparát umožňuje dál fotit i v případě, že se stále ukládá (s omezenou kapacitou).
 
 

Noční scéna

 
Panasonicy jsou obvykle velmi dobré na noční focení a Lumix G9 II není výjimkou. Autofokus má velmi solidní citlivost a zaostří téměř na cokoli (neplatí pro režim se sledováním objektu, který je podstatně méně citlivý), máme zde i 60sekundovou expozici. Pokud budete chtít fotit z ruky, máte zde vynikající stabilizaci obrazu, takže pár sekund udržíte i z ruky.
 
Panasonic Lumix G9 II noční scéna
expoziční čas 25 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
 
Detaily jsou slušné, šum v podstatě neexistuje. Kvalita obrazu je rozhodně solidní. Aby ne, když bylo foceno na citlivost ISO 100. Můžete se podívat i na snímek v RAW formátu.
 
Panasonic Lumix G9 II ISO šum noc
výřezy z 25MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
 
Zde vidíte výřezy ze snímků pořízených v noci. Do citlivosti ISO 800 včetně je to v pořádku, ISO 1600 nastoluje barevný šum v RAWu a větší rozmývání v JPEGu. ISO 3200 už působí docela špatně, výše bych nechodil.
 
 

Standardní scéna

 
Samozřejmostí budou také dvě standardní scény. Začneme širokoúhlým snímkem krajiny a opět sáhneme k objektivu Leica 12-35mm F2.8.
 
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S standardní scéna 1
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, klikněte pro zvětšení
 
Kresba se je krásně ostrá až do rohů, tohle kombinaci těla G9 II a objektivu jde. K dispozici je také RAW pro posouzení kvality.
 
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S standardní scéna Mlýny Šenov
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 22 (44)mm, klikněte pro zvětšení
 
Opětovně hodně dobrý výsledek, můžete si všimnout i kresby na šedé stěně budovy (bohužel i s moaré efektem). Také zde je k dispozici snímek v RAWu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.