Panasonic Lumix GM5: mikro-CSC
Dnes se podíváme na opravdu maličký CSC fotoaparát, Panasonic Lumix GM5. Jde o zástupce populárního Micro Four Thirds systému s 16MPx senzorem a dotykovým displejem. Nezapomnělo se dokonce ani na hledáček.
Kapitoly článku:
Noční scéna
S nočním focením opravdu nebude problém. Máte k dispozici až 60sekundovou expozici, autofokus je velmi citlivý a nemá problém s ostřením ani za hodně špatného světla.
Rozhodně ale doporučuji zapnout odšumování u dlouhých expozic, protože snímač v takových případech dost šumí, viz snímek v RAWu. JPEG je nicméně zpracován pěkně a tam se šum dlouhých expozic objevuje až při delších časech. Podíváme se také na šum při různých citlivostech. Snímky byly převedeny pomocí Camera Raw.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
Při citlivosti ISO 100 jsou snímky v podstatě bez šumu.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
Ani ISO 200 na tom vůbec není špatně. Jde o základní citlivost a šum je opravdu velmi nízký.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 dává jen velmi mírný jasový šum, kvalita obrazu je velmi vysoká.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 trochu navyšuje jasový šum, pořád jde ale o velmi dobré výsledky.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 1600 se šum trochu zvyšuje, u JPEGů se některé méně výrazné plochy začínají lehce slévat. Pořád jde ale o solidní výsledek.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 3200 přidává i barevný šum. JPEGy vypadají překvapivě dobře, i když samozřejmě vlivy šumu a odšumování jsou viditelné.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 (multiexpozice)
Citlivost ISO 6400 znatelně navýšila barevný šum, JPEGy začínají mít výraznější problémy s barvami.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
Jsme u citlivosti ISO 12800 s hodně vysokým barevným šumem. JPEG se snaží a kupodivu nevypadá úplně příšerně, ale kvalita je pochopitelně dost špatná. Jde zejména o slití barev.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
U nejvyšší citlivosti se dostanete už k nepoužitelným výsledkům. V RAWu je hlavně barevný šum a JPEGy jsou rozmyté a v podstatě s jednou barvou. Zůstávají pouze nejsilnější detaily.
Standardní scéna
Podíváme se také na dva standardní snímky.
S výchozím odšumováním se stíny mažou trochu více, ale odšumování můžete stáhnout na nižší úroveň. V RAWu se můžete lépe podívat na kvalitu snímku. Na můj vkus tu fotoaparát clonil zbytečně mnoho, pro 4/3" snímač by stačilo ubrat tak dvě třetiny EV.
Kresba je velmi pěkná, ostrá v celé ploše. Jak je vidět, 16MPx rozlišení a objektiv ale nestačí na vykreslení linií na šedé stěně mlýnů. V RAWu je vidět moaré efekt, který je v JPEGu poměrně slušně potlačen.