Panasonic Lumix LX100: pozoruhodný profi kompakt
Dnes vás potěšíme testem fotoaparátu Panasonic Lumix LX100. Tento profi kompakt má 4/3" senzor a vysoce světelný objektiv Leica. Jeho světelnost má velmi pěkné hodnoty F1,7-2,8. Umí natáčet i 4K videosekvence
Kapitoly článku:
Podíváme se i na chování v protisvětle. To klade velké nároky na čip i objektiv.
Objektiv má docela velké problémy s odlesky. Ty jsou velké, výrazné a mnohobarevné, takže je ani nelze někam snadno uklidit. Snímek je docela podexponovaný, což se projevuje zejména ve stinných partiích, které jsou bez kresby a po odšumování hodně rozmyté. Z RAWu dokážete nějakou tu kresbu zachránit, byť za cenu šumu.
S funkcí "i. dynamický" byste se měli dočkat lepší práce s jasy. Jas je ale na nejnižší nastavení v podstatě hodně podobný a snad jen plot je trošku celistvější.
Ani na maximální síle této funkce nečekejte nějaké dramatické rozdíly. Stíny jsou lehce světlejší, ale více rozmyté.
Jako poslední tu máme HDR. Je vidět, že to je podexponované nejvíce, takže v tomto režimu už vám určitě doporučím navolit kladnou korekci expozice. Skládání většinou funguje dobře, ale např. na střeše vlevo vidíte zdvojení linií. Čeho si rozhodně lze všimnout, je výrazně lepší (méně rozmytá) kresba ve stínech.
Fotoaparát se s velkým dynamickým rozsahem scény pral statečně a dopadlo to vcelku slušně. Levá strana je už dost světlá, tenké větve se v náznaku ztrácí, nicméně fotoaparát se je snaží zachovat, co to jde a patří v tomto k tomu lepšímu. V RAWu jim můžete trochu pomoci, ale nesmíte moc, pak mohou začít vypadat nepřirozeně. Chromatická aberace je mírná.
Zde to nedopadlo zrovna slavně. Opět odlesk objektivu a ani zpracování obrazu se moc nepředvedlo. Zatímco prostředek obrazu je ostrý jako břitva, rohy jsou na tom hůře. Spolu s výrazným odšumováním méně výrazných ploch tu tedy vznikají nevzhledné rozmyté plochy. Připomínám ale, že odšumování se dá snížit. Tento snímek byl pořízen s automatikou režimu "i. dynamický", což jde vidět např. i na tom, že RAW je výrazně tmavší a JPEG byl firmwarem fotoaparátu prosvětlen (jeden z důvodu rozmytí).
Znovu je snímek zbytečně moc podexponovaný. Kresba ve stínech se tak topí v šumu trochu více, než by mohla. Kresba ve stínech není ideální, ale mohlo být i hůře. Opět je vidět výrazný odlesk. K dispozici je i RAW snímek.
HDR snímek opět podexponovalo ještě více (opravdu doporučuji výraznou kladnou korekci v tomto režimu, klidně i kolem 2 EV).
Další ukázka toho, že objektiv má v protisvětle opravdu problém.