Panasonic Lumix LX100: pozoruhodný profi kompakt
Dnes vás potěšíme testem fotoaparátu Panasonic Lumix LX100. Tento profi kompakt má 4/3" senzor a vysoce světelný objektiv Leica. Jeho světelnost má velmi pěkné hodnoty F1,7-2,8. Umí natáčet i 4K videosekvence
Kapitoly článku:
Noční scéna
Bohatý rozsah expozičních časů, solidní stabilizace a velmi dobrá světelnost přímo předurčují fotoaparát pro noční focení. Můžete si dovolit jak focení z ruky (byť při vysokých citlivostech), tak i ze stativu, kde přijde vhod irisová clona a podpora dlouhých expozic.
Je až s podivem, že takový zoomovací objektiv dokáže vykreslit poměrně výrazné 18cípé hvězdičky. Detailnost snímku je v pořádku, můžete se podívat i na RAW. Šum je nízký a začne vylézat až při prosvětlování stínů. Dále se podíváme na snímky v různých citlivostech v JPEGu a RAWu s vypnutým odšumováním při převodu.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
Při nejnižší citlivosti ISO 100 šum v podstatě neexistuje.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 200 je nejnižší nativní citlivost a rovněž byste tu nějaký otravný šum hledali marně.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
Při citlivosti ISO 400 se do snímků dostává jemný jasový šum, pořád jde o kvalitní výsledky.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 jasový šum dále trochu zvyšuje, nicméně pořád je to dost slušné.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 1600 už začíná způsobovat problémy. Jasový šum je v RAWu dost výrazný, JPEGy se začínají rozmývat. I tak je to ale použitelná citlivost.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 3200 přidává vedle jasového šumu i ten barevný. JPEGy už ztrácí méně výrazné detaily a místy i saturaci barev.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
Dostáváme se k citlivosti ISO 6400 a zde bych už výsledek hodnotil jako špatný. V JPEGu je kresba hodně rozmytá, bezbarvá, z RAWů už také moc nedostanete.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 12800 je to opět o něco horší, šumu je ještě více a detaily mizí.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 přidává namodralý či nafialovělý nádech snímků, ve stínech není vůbec žádná kresba.
Standardní scéna
Samozřejmostí jsou i dvě standardní scény, se kterými se setkáváme v každé recenzi fotoaparátu nebo objektivu.
Vzhledem na opravdu nepříjemné protisvětlo dopadl snímek ještě poměrně dobře. Kresba je ve stínech méně výrazná, takže se můžeme podívat, co vůbec bylo nasnímáno do RAWu. Stíny lze docela pěkně prosvětlit, musíte ale počítat s jasovým šumem. Vlevo nahoře je pak vidět výraznější rohovou neostrost.
Objektiv a senzor s relativně nízkým rozlišením si zde neporadil a stěna vykazuje silný moaré efekt. Náznaky vodorovné kresby tu sice jsou, ale to spíše v RAWu.