Panasonic Lumix LX7: kompaktní hvězda noci
Na dnešní recenzi mnoho z vás jistě čekalo. Podíváme se totiž na nový profi kompakt od Panasonicu, model LX7. Ten disponuje 1/1,7" MOS snímačem a objektivem Leica, jehož světelnost na nejširším ohnisku činí F1,4! A o mnoho horší to není ani na nejdelším.
Kapitoly článku:
Videosekvence
S Lumixem LX7 se můžete těšit na Full HD videosekvence v rozlišení 1920×1080 pixelů při 50 progresivních snímcích za sekundu. K dispozici jsou i menší rozlišení a prokládaný režim, potěší i zpomalené HD video se snímkovací frekvencí 100 fps a stereo zvuk.
Kvalita Full HD videa je velmi dobrá, chválím zejména svižný a přesný autofokus. Stabilizace je přiměřeně účinná, chůzi ale až tak dobře nevyfiltruje (při stání na místě ale ustabilizuje třes ruky bez problémů). Zoom je přiměřeně pomalý, video tak působí přirozeně, rolling shutter efekt je mírný, takže zde jde opravdu vlastně jenom chválit. Díky 50p záznamu je celé video krásně plynulé.
V manuálním režimu můžete upravovat expozici i v průběhu natáčení, klikání prstence clony a zadního voliče však uslyšíte. Pokud navolíte i manuální ostření, můžete navolit expoziční čas až 1/8 sekundy a vytvářet tak velmi zajímavé efekty. Na to se můžete později podívat v ukázce, kde bude patrné nejen klikání, ale i manuální ostření a již zmíněný dlouhý expoziční čas.
- 1920×1080 / 50p AVCHD - cca 3600 kB/s
- 1920×1080 / 50i AVCHD - cca 1950 kB/s
- 1280×720 / 50p AVCHD - cca 1700 kB/s
- 1920×1080 / 25fps MP4 - cca 2100 kB/s
- 1280×720 / 25fps MP4 - cca 900 kB/s
- 640×480 / 25fps MP4 - cca 300 kB/s
- 1280×720 / 100fps
Pro posouzení videa předkládám čtyři ukázky. Nejprve je to venkovní Full HD video (42 sekund, 144 MB), dále jedno interiérové video (53 sekund, 178 MB) s makro ostřením, kvůli kterému je trochu pomalejší. Pak se můžete podívat na slibované manuální video s ruční úpravou expozičního času i ostření v průběhu natáčení (72 sekund, 242 MB) a jednu zpomalenou videosekvenci (16 sekund, 17 MB).
Stabilizace
Fotoaparát disponuje optickou stabilizací obrazu, v menu ji můžete vypnout a zapnout. Je zde i digitální stabilizace, která v případě detekce pohybu zvýší ISO na dvojnásobek, tím se sníží expoziční čas a snímek bude pohybově méně rozmazaný (stinnou stránkou bude vyšší šum). Test byl proveden s ohniskovou vzdáleností 80 mm, expozičním časem 1/8 sekundy na vzdálenost přibližně dvou metrů.
bez stabilizace
se stabilizací
se stativem
Účinek stabilizace mi překvapivě nepřišel moc vysoký, u Panasoniců jsem zvyklý na lepší výsledky (zde odhadem okolo 2,5 EV). Na druhou stranu tu máte vynikající světelnost objektivu, na kterou bych se v tomto případě spoléhal o něco více.
Fotografování portrétů, blesk
Lumix LX7 je vcelku solidní náčiní na focení portrétů. K dispozici máte solidní detekci tváří. V interiérech vás potěší vynikající světelnost objektivu a díky širokému ohnisku poberete i velmi stísněné interiéry. V takovém případě si ale musíte dávat pozor na rektilineární zobrazení objektivu (osoby na krajích snímku budou roztažené - nejde o žádnou chybu, ale o vlastnost běžných objektivů obecně).
Radost bude fotoaparát dělat i u detailnějších portrétů. Díky velmi dobré světelnosti a trochu většímu čipu než obvykle (činná plocha zhruba 1/2") nabízí při přepočteném 90mm ohnisku clonový otvor až 7,7 mm. Blíží se tak hloubkou ostrosti k základním setovým 18-55mm objektivům zrcadlovek (tam je to na podobném ohnisku 9,8 mm). To vidíte i na ukázce, kde se pozadí na kompakt příjemně maže. V bokehu je vidět lehkou chromatickou aberaci. Při nejnižší cloně má objektiv trochu nižší kontrast. V RAWu vidíte o něco lepší detaily, ale chybí jim výraznější ostrost.
blesk -2 EV (ISO 100, 1/60 s) |
blesk +0 EV (ISO 100, 1/60 s) |
blesk +2 EV (ISO 100, 1/60 s) |
blesk -2 EV (AUTO ISO 100, 1/60 s) |
blesk +0 EV (AUTO ISO 100, 1/60 s) |
blesk +2 EV (AUTO ISO 400, 1/60 s) |
Interní blesk je mechanicky výklopný. Jeho výkon není zrovna nejvyšší, i přes vynikající světelnost F1,4 nedosvítí až tak daleko. Výkon lze vylepšit použitím externího blesku. K dispozici jsou klasické režimy jako vynucení, automatika, zakázání blesku a slow synchro na první nebo druhou lamelu závěrky. Nechybí ani předblesk pro potlačení efektu červených očí. I bez předblesku ale k efektu červených očí v podstatě nedochází. U blesku lze korigovat jeho expozici od -2 EV do +2 EV.