Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix LX7: kompaktní hvězda noci

7.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Na dnešní recenzi mnoho z vás jistě čekalo. Podíváme se totiž na nový profi kompakt od Panasonicu, model LX7. Ten disponuje 1/1,7" MOS snímačem a objektivem Leica, jehož světelnost na nejširším ohnisku činí F1,4! A o mnoho horší to není ani na nejdelším.

Měření rychlosti


Fotoaparát pracuje s procesorem Venus Engine VII FHD. K testu byla použita rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
  • První snímek - 1,3 sekundy
  • První snímek se zoomem - 5,55 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,2 až 0,25 sekundy (0,75 sekundy makro)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy (0,3 až 0,5 sekundy makro)
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,7 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,75 sekundy (po 14 snímcích je třeba chvilku počkat a lze snímat dál do uvolněného místa v RAW bufferu, ukládání 18 sekund)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,65 sekundy (po 12 snímcích totéž jako u předchozího, ukládání 29 sekund)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy
  • Sekvenční snímání 2fps - 2,15 fps
  • Sekvenční snímání 2fps AF - 2,05 fps
  • Sekvenční snímání 5fps JPEG - 5,45 fps (po 21 snímcích klesá na 2,4 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání 5fps RAW - 5,45 fps (po 12 snímcích klesá na 0,6 fps, ukládání 20 sekund)
  • Sekvenční snímání 5fps RAW+JPEG - 5,4 fps (po 11 snímcích klesá na 0,4 fps, ukládání 29 sekund)
  • Sekvenční snímání 5fps AF JPEG - 4,5 fps (po 26 snímcích klesá na 2,25 fps, ukládání 11 sekund)
  • Sekvenční snímání 11fps JPEG, RAW, RAW+JPEG - 11 fps (12 snímků, ukládání viz výše)
  • Sekvenční snímání 40fps - 40,2 fps (5MPx JPEG, ukládání 16 sekund)
  • Sekvenční snímání 60fps - 60,8 fps (2,5MPx JPEG, ukládání 16 sekund)
  • Sekvenční snímání s bleskem - 1,9 fps
  • Přezoomování - 2,9 fps

Jak je dobře vidět, rychlost přístroje je přímo ukázková. Náběh za 1,3 sekundy je velmi dobrý až vynikající, rychlost ostření s ne více než třemi desetinami sekundy je z kategorie nejrychlejších. Dopomáhá tomu průběžné doostřování náhledu, takže výsledné zaostření je v podstatě dílem okamžiku. Prodlevy mezi snímky jsou opravdu velmi krátké, velkorysý je také RAW buffer, který postačí minimálně na 11 RAW+JPEG snímků, což překonává i mnoho levných zrcadlovek.

Ač u Panasoniců obvykle dosahuji trochu nižších než udávaných hodnot sekvenčního snímání, zde nemohu nic namítat. Naopak rychlosti jsou mírně překračovány, do bufferu se vejde 20-25 JPEG snímků a i poté je fotoaparát schopen snímat velmi solidní rychlostí. Téměř 5,5 fps při plném rozlišení je vynikající výsledek a když to po 20-25 JPEG snímcích padne na necelých dva a půl snímku za sekundu, rozhodně lze chválit. V plném rozlišení lze snímat skutečně i udávanou rychlostí 11 fps, pak jste ale omezeni na 12 snímků a je jedno zda JPEGů nebo RAWů. Ukládání na kartu už zabere několik sekund až půl minuty. Během ukládání sekvenčních snímků na kartu sice nelze prohlížet snímky, ale díky vícejádrovému procesoru lze nastavovat hodnoty ve všech menu a dál fotit do uvolněného místa v bufferu. Jediný rychlostní problém je v zoomování, které je opravdu zbytečně pomalé.


Vyvážení bílé, barvy


Fotoaparáty Panasonic mívají specifické vyvažování bílé barvy a LX7 v tomto ohledu není výjimkou. Za pěkných dní a v interiérech pracuje vyvažování velmi dobře, moc mu ale nevoní zatažené počasí, kdy má problémy s podáním zelené barvy (občas je moc žívá, občas táhne do hněda a hnědá naopak více do zelena).


Automatické



Denní světlo
 

Deštivo



Přítmí
 

Blesk



Žárovka
 

Uživatelské nastavení



2500 K
 

10000 K
 

U fotoaparátu máte také několik barevných ladění.


standardní



živé
 

přirozené



černobílé
 

krajina

portrét

V neposlední řadě je tu spousta kreativních stylů.


expresivní



retro
 

jasné snímky



low key
 

sépie



dynamický monochromatický
 

působivé umění



vysoká dynamika
 

křížový proces



efekt hračky
 

efekt miniatury



měkké zaostření
 

hvězdicový filtr



jednobodová barva
 

jemné rozostření

rozostření



Optický a digitální zoom


Objektiv nabízí 3,8× optický zoom, jehož projevy si můžete prohlédnout na následujících snímcích.




expoziční čas 1/125 s, clona F2,2, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Díky 24mm ohniskové vzdálenosti se můžete těšit na velmi široký úhel záběru. Objektiv potěší velmi dobrou kresbou, Uprostřed je krásně detailní a dokonce ani v rozích neztrácí mnoho ostrosti. To vše při cloně F2,2! Po dalším přiclonění by byly výsledky ještě o něco lepší. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.




expoziční čas 1/50 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 90 mm, klikněte pro zvětšení



3,8× optický zoom vás moc nepřiblíží, ale to vám zase fotoaparát vynahradí jinými kvalitami. Třeba těmi optickými. Kresba je velmi pěkná a detailní, na chodníku je ale vidět zbytečně silné odšumování (to ale u nízkých citlivostí u LX7 není výrazným problémem).




expoziční čas 1/125 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Znovu tu vidíte hodně širokoúhlý záběr. Kresba je ostrá a velmi detailní, a to až do rohů. Jemná mlha snižuje kresbu, i přesto se s tím fotoaparát popral překvapivě dobře. Ve stromech je ale ztráta detailů o něco výraznější.




expoziční čas 1/80 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 90 mm, klikněte pro zvětšení



Dokonce i přes mlhu je pozadí dobře vykreslené, slabší jsou jen větve některých stromů. Můžete se podívat na RAW snímek.




expoziční čas 1/60 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 90 mm + Inteligentní zoom, klikněte pro zvětšení



K dispozici máte funkci Inteligentní zoom, což je v podstatě 2× digitální zoom. Ztráta kvality má být dle výrobce nízká, ale osobně mi přijde být docela významná. Používal bych maximálně v malých rozlišeních, tak do jednoho, dvou megapixelů.




expoziční čas 1/60 s, clona F3,2, citlivost ISO 80, ohnisko 90 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Maximální digitální zoom je čtyřnásobný. Tam už je ztráta detailů skutečně hodně výrazná a nemá smysl jej používat ve větším rozlišení než tom "sociálněsíťovém".


Protisvětlo


Vyzkoušíme také focení v protisvětle. Fotoaparát nabízí Inteligentní dynamický režim a hardwarové HDR, na které se také podíváme.




expoziční čas 1/1000 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



S odlesky objektivu nejsou problémy. V tomto počasí se to ale nedá moc dobře otestovat, příležitostí není mnoho. Můžete se podívat na RAW, kde vyzkoušíte dynamický rozsah čipu.




expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Zde si ukážeme vliv různých technologií na rozšíření dynamického rozsahu. Zde jsou všechny funkce vypnuté. Větvičky se v silném protisvětle ztrácejí. Můžete se podívat na RAW. Tam můžete zachránit trochu pár větviček, ale obloha zůstane z větší části vypálená. Stíny lze prosvětlit, musíte ale počítat se šumem.




expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Inteligentní dynamický režim (na prvním stupni) stáhne přepaly, ani větve v protisvětle se tolik neztrácí. Stíny jsou trochu světlejší, počítejte ale s odšumováním a ustřelenými pixely. V rozumně nasvícených plochách je ale kresba opravdu vynikající.




expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je rovněž Inteligentní dynamický režim, ale na nejsilnějším třetím stupni. Opět byly trošku staženy jasy v obloze, stíny byly výrazně prosvětleny, ale projevilo se to na velmi výrazném šumu.




expoziční čas 1/800 s, clona F5, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR také dokáže stáhnout jasy a prosvětlit stíny, kvalita ale není příliš dobrá. Vysoký dynamický rozsah scény je i nad síly tohoto režimu. Na další HDR se můžete podívat i v kapitole s ilustračními snímky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.