Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1.2.2021, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem pro full frame systém Panasonicu, na který se podíváme, je telezoom Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S. Má konstantní světelnost F4, optickou stabilizaci a podporuje i 1,4× a 2× telekonvertory.

Protisvětlo

 
Vyzkoušíme chování objektivu v protisvětle, byť kvůli ohniskovým vzdálenostem to nebude příliš častá činnost.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 protisvětlo
 
expoziční čas 1/400 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 70 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Kolem slunce se vyskytuje menší závoj a ve snímku pak zelený odlesk, obojí ale vypadá vcelku efektně, takže bych to v tomto případě objektivu nevytýkal.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 protisvětlo 2
 
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 70 mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde je už vliv světelného závoje o něco viditelnější. V podstatě celý snímek je trochu zastřen nižším kontrastem, to ale vyniká především kvůli značnému prosvětlení stínů. Tentokrát si můžete stáhnout i snímek v RAW formátu.
 
 

Optický zoom

 
Dostáváme se k důležité kapitole o zoomu, což je něco, co nás u telezoomu bude jistě zajímat, obzvláště, když byly k dispozici i telekonvertory. Ty otestujeme jen na druhé scéně, objektiv bez nich pak na obou tradičních zoomovacích scénách.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 70mm ohnisko
 
expoziční čas 1/80 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 70 mm, klikněte pro zvětšení
 
Jde o telezoom, takže i nejširší úhel záběru je relativně úzký. Kresba je dobrá, poměrně slušná i v rozích.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 200mm ohnisko 1
 
expoziční čas 1/80 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 200 mm, klikněte pro zvětšení
 
2,9× optický zoom není mnoho, nicméně dostáváme se už na 200mm ohniskovou vzdálenost. Opět oceňuji solidní kresbu.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 70mm ohnisko 2
 
expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 70 mm, klikněte pro zvětšení
 
Začátek opět není širokoúhlý, ale to není ani úkolem tohoto objektivu. Kresba je celoplošně dobrá, objektivu není co vyčítat. Spíše bych si posteskl, že fotoaparát Lumix S1 má tendenci podexponovávat, takže fotografie bez korekce expozice do plusu mohou být mnohdy docela tmavé.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 200mm ohnisko 2
 
expoziční čas 1/200 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 200 mm, klikněte pro zvětšení
 
Zde vidíme maximální přiblížení při použití objektivu bez telekonvertoru. K detailnosti snímku nelze mít námitky.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 1,4x + 70mm ohnisko
 
expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 1,4×70 mm, klikněte pro zvětšení
 
S 1,4× telekonvertorem začínáme na 98 milimetrech. Záběr je tak o něco užší, kresba je ale stále hodně slušná.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 1,4x + 200mm ohnisko
 
expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 1,4×200 mm, klikněte pro zvětšení
 
Na maximálním zoomu počítejte s trochu měkčími rohy, většina plochy je ale nadále dosti detailní. V tomto případě jsme na 280mm ohniskové vzdálenosti.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 2x + 70mm ohnisko
 
expoziční čas 1/125 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 2×70 mm, klikněte pro zvětšení
 
2× telekonvertor posune základní ohniskovou vzdálenost na 140 mm. S detaily pořád není problém, kresba je celoplošně dobrá, v rozích ztrácí jen mírně.
 
Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 zoom 2x + 200mm ohnisko
 
expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 2×200 mm, klikněte pro zvětšení
 
Na maximálním zoomu už to ale není s 2× telekonvertorem zrovna ideální. Střed je sice v pořádku, ale směrem k rohům klesá ostrost a nedoporučil bych to pro snímky, kde potřebujete celoplošnou ostrost. Pokud ale fotíte snímky, kde je důležitý prostředek a v rozích je především bokeh, pak jste bez problému.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.