Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe

28.2.2020, Milan Šurkala, recenze
Nedávno jsme si vyzkoušeli 47,3MPx Lumix S1R od Panasonicu, nyní přichází na řadu varianta Lumix S1 s 24MPx snímačem. Ta je více zaměřena na natáčení videa. Jak bude dobrá pro fotky i video?
Nyní se budeme věnovat míře šumu. Snímač má rozumné rozlišení 24 megapixelů, což by mohlo znamenat dosti nízký šum, přitom ale stále dostatečné množství detailů. Snímky byly převedeny přes Camera Raw se sníženým odšumováním na minimum. Podívali jsme se ale také na multiexpoziční režim, který pořizuje 96MPx snímky. Pokud jde o JPEGy, ty byly pořizovány na nastavení odšumování -2,5 (z rozsahu -5 až +5).
 
 ISO 50 (JPEG)
 
 ISO 50 (konverze z RAWu)
 
 ISO 50 (konverze z 96MPx RAWu)
 
Nejnižší ISO 50 je pochopitelně naprosto čisté, zde se šumem skutečně nebude problém.
 
 ISO 100 (JPEG)
 
 ISO 100 (konverze z RAWu)
 
 ISO 100 (konverze z 96MPx RAWu)
 
Ani u citlivosti ISO 100 není žádný problém. Multiexpozice má sice vyšší rozlišení, ale nevypadá to, že by zde bylo skutečně nějak zásadně více detailů.
 
 ISO 200 (JPEG)
 
 ISO 200 (konverze z RAWu)
 
 ISO 200 (konverze z 96MPx RAWu)
 
Také ISO 200 je velmi čisté, není divu.
 
 ISO 400 (JPEG)
 
 ISO 400 (konverze z RAWu)
 
 ISO 400 (konverze z 96MPx RAWu)
 
Ani při citlivosti ISO 400 na snímku nenajdete mnoho šumu. Vše je stále velmi čisté.
 
 ISO 800 (JPEG)
 
 ISO 800 (konverze z RAWu)
 
 ISO 800 (konverze z 96MPx RAWu)
 
Teprve při citlivosti ISO 800 se do RAWů začíná dostávat velmi jemný jasový šum. Nadále jsou snímky bez problémů.
 
 ISO 1600 (JPEG)
 
 ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
 ISO 1600 (konverze z 96MPx RAWu)
 
ISO 1600 začíná do obrazu vnášet mírnou degradaci. Jasový šum je v RAWu už patrný, JPEGy jsou nadále dosti kvalitní, byť mírně hrudkovaté.
 
 ISO 3200 (JPEG)
 
 ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
 ISO 3200 (konverze z 96MPx RAWu)
 
ISO 3200 je nejvyšší citlivostí, která je podporována u multiexpozičního režimu. V RAWu je pak viditelný jasový šum, JPEGy stále ještě mají rozumné odšumování bez výraznější ztráty barev.
 
 ISO 6400 (JPEG)
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
S citlivostí ISO 6400 se už v obraze objevuje i barevný šum. Ten je v JPEGu odstraňován, mírně ale už začíná klesat saturace barev. Nadále jde ale o použitelnou citlivost.
 
 ISO 12800 (JPEG)
 
 ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
Barevný šum stoupá a s ním i barevné odšumování v JPEGu. To má za následek pokles barevnosti snímků.
 
 ISO 25600 (JPEG)
 
 ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Míříme k citlivosti ISO 25600 a zde je to už pro full frame snímač asi konečná. Barevného šumu je v RAWu opravdu dost, JPEGy jsou hrudkované a jejich barevnost je už dost slabá.
 
 ISO 51200 (JPEG)
 
ISO 51200 (konverze z RAWu)
 
Lumix S1 ale s vysokými citlivostmi zdaleka nekončí. Nabídne i ISO 51200, které má spoustu barevného šumu v RAWu a téměř žádné barvy v JPEGu. Zdaleka ale nejde o maximum.
 
 ISO 102400 (JPEG)
 
ISO 102400 (konverze z RAWu)
 
Máme tu i ISO 102400, u něhož jde kvalita logicky ještě více dolů.
 
 ISO 204800 (JPEG)
 
ISO 204800 (konverze z RAWu)
 
Maximem je pak ISO 204800. To už ani v RAWu není skoro nic vidět a JPEG je pak bez těch barev, které by tam měly být a s barevnými fleky, které by tam být neměly. Podívejme se ještě na snímky převedené na standardizovaných 12 MPx.
 
Panasonic Lumix S1 ISO šum autíčka 12MPx
 výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Velký snímač má svá pozitiva a do ISO 1600 jsme v podstatě bez ztráty kvality. ISO 3200 a 6400 už přináší jemné hrudkování, ale i ISO 12800 vypadá být použitelně. O moc výše bych už ale nechodil.
 
Panasonic Lumix S1 ISO šum autíčka 12MPx 2
 výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo multiexpoziční RAW)
 
Multiexpozice má sice 4× vyšší rozlišení, takže po zmenšení by měla být detailnější (lépe obejde Bayerovu interpolaci), nějak dramatické rozdíly ale nejsou vidět. Trochu lepší kresba je v některých detailech, jako je přední maska Mercedesu, ale v zásadě nic zázračného.
 
Panasonic Lumix S1 ISO šum zajíc 24MPx
 výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Na snímcích vousů plyšového zajíce vidíme, že až do ISO 1600 včetně je kresba detailní a bez nějak výraznějších negativních vlivů šumu. ISO 3200 a 6400 začínají lehce degradovat detaily, nicméně i ISO 12800 bych označil za použitelné.
 
Panasonic Lumix S1 ISO šum zajíc 12MPx
 výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Tady máme snímky převedené na standardizované rozlišení 12 MPx pro vzájemné srovnání mezi recenzemi. I zde to vypadá použitelně až do ISO 12800, dokonce ani ISO 25600 nebude k vyhození.
 
Panasonic Lumix S1 ISO šum zajíc 24MPx multiexpozice
 výřezy z 24MPx snímků (vlevo RAW, vpravo multiexpoziční RAW)
 
Zde je ještě srovnání klasických RAWů s těmi pořízenými v 96MPx rozlišení multiexpozicí a zmenšenými na 24 MPx. Multiexpozice je celistvější a méně zašuměná, paradoxně ale vypadá být méně ostrá. Nakonec tu máme ještě snímky bílé plochy.
 
Panasonic Lumix S1 ISO šum bílá plocha
 výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Barevný šum se začíná do RAWů vkrádat někde okolo ISO 6400, pak logicky postupně nabírá na síle. V JPEGu je znatelně potlačován, při ISO 204800 už ale mají snímky znatelné barevné fleky (u nižších citlivostí jsou málo výrazné).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.