Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
15.6.2010, Milan Šurkala, recenze
O Panasonic Lumix TZ10 je dle papírových specifikací velký zájem. My se v dnešní recenzi podíváme, zda je oprávněný. Jak fotí malý ultrazoom s 12MPx rozlišením, objektivem Leica s 12× optickým zoomem, manuálními režimy a integrovanou GPS?
petpo (3) | 24.2.201316:57
Používam TZ10 viac ako rok. A skúsenosti? Exteriéry sú viacmenej v poriadku, nie je čo vytknúť ale interiéry sú zlé, rozmazané, rozpatlané, neostré. Mám starší kompakt 3,2 Mpx OLYMPUS UZ740. Fotky v interiéry za tých istých svetelných podmienok sú neporovnateľne lepšie ako pri oveľa novšom modernejšom tiež kompakte TZ10. Takže otázka je či má význam dnes kupovať stále novšie fotoaparáty s vyšším MPx a horšmi fotkami alebo používať doterajšie prístroje. Ja momentálne robím downgrade a vraciam sa ku starému dobrému OLYMPUSU.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 24.2.201318:07
A to si to vezmi tak, ze ten TZ10 ­(spolu s TZ8 a TZ7­) je v kategorii vreckovych ultrazoomov jeden z najlepsich ! S inymi by boli fotky v interieri bez blesku vysoko pravdepodobne este horsie. Samozrejme nezmyselne navysovanie megapixelov na malych kompaktovych cipoch absolutne nema vyznam, ale problem je v tom, ze nejaky kompakt s rozumnym mnozstvom 6 az 8 megapixelov dnes uz proste nikto nerobi...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 24.2.201319:48
Tak to ale není moc pravda. Jestli měly TZ7 a TZ10 nějakou nevýhodu, tak to bylo právě focení v horších světelných podmínkách.
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 24.2.201321:55
> S inymi by boli fotky v interieri bez blesku vysoko pravdepodobne este horsie.

predpokladám že sa v tomto prípade jednalo o fotky s bleskom .. aspoň mám taký pocit že bez blesku fotíme len my ­(čo máme foťáky s veľkým chipom a svetelným objektívom)
Odpovědět0  2
00er | 22.1.201313:19
Mám tz10 a pokukuji po tz7, má cenu se zbavovat tz10 a pořídit si tz7? Poradte prosím, díky ­(fotím sport, ve tmě a v osvětlených místnostech)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 22.1.201317:02
Nevidím důvod přecházet z TZ10 na TZ7. Na sport, tmu a osvětlené místnosti ani jeden nějak moc nestačí a rozdíly nejsou tak výrazné, aby to mělo moc smysl.
Odpovědět1  0
dejva | 16.1.201311:13
Dobrý den, půjde baterie z tz5 do tz10, díky
Odpovědět0  0
dejva | 9.1.201313:28
Tak že, ponechat si tz10 na fotky dovolená atd..­(jiný nemá asi cenu pořizovat­) A na sport si vzít moji starší zrcadlovku panasonic fz­-3. Je to tak?
Odpovědět0  0
janfran | 9.1.201315:22
FZ­-3 ale není zrcadlovka, je to úplně normální kompakt se stejně malým čipem jako TZ­-10, navíc mnohem starší konstrukce...a taky bych čekal, že bude mít v horším světle větší problémy s ostřením a lepší světelnost už tyto nevýhody nepřeváží. Za pokus samozřejmě nic nedáš, ale pravděpodobně na tom budeš s FZ­-3 úplně stejně, ne­-li ještě hůř.
Odpovědět0  0
dejva | 8.1.201321:55
Fotil jsem fotbalisty, fotky rozmazané, vybledlé, na zoom 16x vůbec neostří ­(to je ale asi normální­), v místnostech úplná patlanina. Dá se to nějak vylepšit, nastavit? Přemýšlím o výměně za jiný ultrazoom tz30 ale to bude asi ještě horší ne?, nebo je lepší ultrazoom, hlavně na focení sportu, tmavých venkovních scén a scén v osvětlených místnostech. díky
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 8.1.201322:34
S ultrazoomem a obecně kompaktem do interiéru, byť osvětleného, to chce hodně odvahy. Jakž takž by tohle mohly zvládat profi kompakty, případně z ultrazoomů ještě jakž takž Panasonic FZ200, ale jinak chtít po kompaktech za takových podmínek dobré fotografie... mission impossible. Jinak, pokud jsou fotky rozmazané, tak máte moc dlouhý expoziční čas, je nutné ho zkrátit, případně stáhnout trochu expozici ­(obzvlášť když je to vybledlé­).
Odpovědět0  0
pavel_p (1009) | 8.1.201322:44
Uf, nevím, podle mě třeba nedávno recenzovaný FZ200 lepší je, ale k ideálu to má sakra daleko a to i cenově. To je tak na výběr objektivu 70­-200mm­/f2,8 přes 20000 na sport, pak nějakého univerzálního objektivu na to ostatní a zrcadlovky k tomu.
Odpovědět0  0
Lucka M. | 7.7.201221:22
Dotaz hlavně pro pana Šurkalu, ale i pro ostaní...Dobrý den, mám jeden dotaz ohledně videa. Doteď jsem natáčela na kameru, ale je složité používat 2 přístroje najednou, takže když jsem dostala tenhle fotoaparát, byla jsem nadšená. Ale nevšimla jsem si, že se nastavují i režimy nahrávání, takže jsem nahrála video v režimu AVCHD LITE a pak jsem zjistila, že je to přehrávání na HD TV. Nastal problém s přehráváním na pc, prvně mi to tam nešlo ani stáhnout, až přes program PHOTO FUN STUDIO, tam jsem změnila formát na MPEG2 a importovala do programu WINDOWS MOVIE MAKER, kde si upravuji videa z kamery, ale tam jsem zjistila, že mi to přehrává jen zvuk a obraz ne. Můžete mi prosím poradit, kde je chyba nebo jak na to. Taky bych se chtěla zeptat jestli se dá někde stáhnout čeština pro PHOTO FUN STUDIO, angl. neovládám, tak se mi s tím programem těžko pracuje.Jinak foťák zatím dobrý, zvykám si na něho. Děkuji za odpovědi a popřípadě za rady.
Odpovědět0  0
Cholito | 6.3.201217:29
Dobrý den, zajímala by mne jedna věc. Pokud by byla nečistota na ccd snímači, vidět i přes displej fotoaparátu, pohybovala by se na fotografii i na displeji při použití zoomu směrem ke středu a zintenzňovala výrazně svou ostrost, ano nebo ne. Pokud se to tak neděje, znamená to, že je nečistota přímo v objektivu v soustavě čoček? Děkuji Vám za odpovědi kdo budete vědět ;­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 6.3.201217:36
Pokud je na snímači, bude nečistota pořád na stejném místě, s cloněním se jen bude měnit výraznost a ostrost, ale ne poloha. Pokud se mění poloha, je nečistota v objektivu. Obávám se ale, že se s tím budete muset naučit žít, protože tohle se nečistí, ale mění se komplet modul objektivu s čipem. Je to nákladná záležitost a ačkoli by se na tohle měla vztahovat záruka, Panasonic poslední dobou toto snad nikomu neuznává ­(kamarádce to ale např. před rokem a půl ještě uznal­), neopravuje a co je ještě horší, fotoaparáty Panasonic jsou na prach v objektivu­/na čipu asi nejnáchylnější ze všech ­(alespoň podle toho, jak se obrovským tempem množí dotazy ohledně této problematiky zejména u kompaktů Panasonicu ­- občas to postihuje i jiné značky, ale zatím mi nepřijde, že v takové míře­) :­-­(
Odpovědět0  0
Petr T. | 6.3.201217:57
Tak jsem měl svoji TZ­-10 o víkendu opět rozebranou. Opět prach na filtru čipu, už mi to jde docela rychle. Ještě by to chtělo mít stlačený vzduch ve spreji, pak by to byla opravdu rychlost. Zatím byl prach naštěstí pouze v blízkosti čipu. Ale co jsem měl měněný objektiv tak byl vždy vyčištěn, tedy co bylo alespoň vidět. Čekal bych, že to lze, ale málo komu se do toho chce. Výměna té poslední čočky stojí více než samotný díl. Ale... Myslím že prach v soustavě není na výsledné fotografii tak patrný jako na čipu. Toť moje zkušenosti...
Odpovědět0  0
busy (4708) | 6.3.201221:09
Tiez mam jedno dost vyrazne zrnko prachu na snimaci mojho FZ28, a uvazujem ze to skusim rozobrat a vycistit. Ale radsej az potom ked si raz kupim nejaky novy fotak :­) Zatial je len jedno, takze ked mi na fotke zalezi, tak sa da lahko vyretusovat. Na sosovkach vnutri objektivu mam tiez uz zopar zrniek prachu, ale tie su uplne mimo ostrosti takze nie su na fotke vidiet.

Inak vo fotoobchodoch sa da kupit specialny ofukovaci balonik, ktory sluzi prave na odfuknutie zrniek prachu z citlivych povrchov ­(sosovky, snimac...­). Mozno by stalo za to ho skusit...
Odpovědět0  0
branislavP | 20.1.201222:15
v recenziach k tomuto aparatu sa piše,že ma dvojrychlostny ZOOM . v menu som žiadne nastavenie nenašiel. može mi niekto poradit.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 20.1.201223:06
To totiz neni v menu :­-­) Kdyz packu zoomu zmackete jen lehce, zoomuje pomalu, kdyz ji zmacknete vyrazne, zoomuje rychle ;­-)
Odpovědět0  0
Pajus06 | 24.11.201122:24
Dobrý den,
stále váhám mezi kapesními kompakty a nevím, pro co se rozhodnout. Kdybyste měl srovnat kvalitu Panasoniků TZ10, TZ20 a Nikonu P300, co byste volil? Jde mi především o kvalitu fotek zpracovanou už ve fotoaparátu, aby se každá fotka nemusela zvlášť upravovat v PC, ostrost a barevnost. Nikon má výbornou světelnost, ale nevím, jestli je to natolik zásadní věc ­(možná při zatažené obloze by to mohlo pomoci?­). Popřípadě jiný kapesní kompakt cca do 7000,­- Mockrát děkuji
Odpovědět0  0
petpo (3) | 14.12.201113:37
Tak tento problém aj ja riešim už niekoľko dní a neviem sa rozhodnúť. Sony HX5 som vylúčil a ostali len tieto modeli. A čím viac sa vrtam v rôznych diskusiách a fórach, tým je to horšie. Ale možno túto dilemu paradoxne vyrieši obchod. Majú tam posledný kus TZ10 za 216 €, tak asi utekám po neho. A je po probléme s výberom.
Odpovědět0  0
standav (17) | 14.12.201117:06
Doporučuji pro něj utíkat! Je to skvělý přístroj, opravdu mohu potvrdit! A nejsem až takový amatér...
Odpovědět0  0
petpo (3) | 15.12.201111:53
Už ho mám. Ale ešte rozmýšľam, čo tak vymeniť ho za Olympus E­-PL1, cenový rozdiel nie je veľký a predpokladám, že rozdiel v kvalite fotiek by velky mohol byt. Čo vy na to ?
Odpovědět0  0
busy (4708) | 15.12.201112:07
Vsetko zavisi od toho ci planujes vyuzivat aj dlhe ohniska ­(zhruba nad 100 mm­). Pokial nie, chod do E­-PL1, pokial je sanca ze ich vyuzijes ­(napr. telemakro, potlacenie perspektivy­) tak zostan u TZ.
Odpovědět0  0
standav (17) | 15.12.201115:16
Příteli, je lepší fotit čímkoliv než se znervozňovat otázkou, jestli neexistuje lepší foťák! Vždy takový aparát existuje. Foť tím, co jsi koupil, a pak ­- třeba za rok nebo za dva ­- uvidíš, co ti chybí! To bys věnoval více času takovým diskusím než vlastnímu fotografování... Dej na mne ­- vím, proč ti to píši!
Odpovědět0  0
ipetr (1) | 8.1.201222:20
A co třeba Sony DSC­-HX9V ? Moc se mi u něj líbila rychlost ostření. Oproti TZ20 opravdu výrazně rychlejší.
Odpovědět0  0
Linda Netolická | 1.11.201115:27
Dobrý den, kupuji od známého tento fotoaparát, pořizuje si nový a tento mi nechá za solidní cenu. Dá se nějak ověřit kolik bylo s fotoaparátem nafoceno snímků i když počítadlo snímků vynuloval? Například zda to může zjistit servis či zda na to je nějaký specifický software k tomuto fotoaparátu? Nebo jakmile se to vynujule, již se to nikde nedá zjistit? Jde mi o to jak moc je fotoaparát opotřebovaný a jak často byl používán, vše má svou životonost. Děkuji moc za odpověď
Odpovědět0  0
zkalda | 1.11.201119:31
K tomuto dotazu bych se připojil, i mě by zajímalo, jak se to dá zjistit. Kdysi dávno jsem to zjišťoval u fotoaparátu Minolta X20 a podařilo se to zjistit, bohužel už nevím jak.
Odpovědět0  0
KamilaP | 28.10.201119:39
Chtěla bych se zeptat, jestli ten úsporný režim ­(zasouvání objektivu­), platí také pro model TZ8.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 29.10.201116:49
Predpokladam, ze ano, nebot to delaji nove Panasonicy obecne.
Odpovědět0  0
Hampy (2) | 17.10.20119:13
Dobrý den, delší dobu už se snažím zorientovat v nepřeberném množství fotoaparátů a vybrat jediný, který by splnil všechna moje očekávání a ještě přidal třeba něco navíc :­-­) Je to opravdu těžké. Původně jsem chtěl velký robustní ultrazoom ­(LUMIX FZ100­), jenže rád beru foťák na kolo, na lyže či pěší výlety, hodně fotím na rodinných oslavách, tak jsem začal hledat kapesní ultrazoom ­- zrovna TZ10 mi padla do oka, ale po přečtení pár recenzí a shlédnutí fotek začínám tíhnout k profi kompaktu ­(Lumix LX5­/Olympus XZ­-1­) a to i za cenu značně omezeného zoomu. Co myslíte, vyplatí se přidat pár kaček a pořídit profi kompakt? Nejsem žádný odborník, ­"jen­" chci pořádný rychlý foťák co vydrží trochu drsnější zacházení, bude dobře fotit i na automatické režimy, s dobrou světelností objektivu a kvalitním videem :­-­) Zaručí toto Panasonic TZ10? Resp. vyplatí se připlatit za XZ­-1­/LX5? Díky za každou radu ;­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 17.10.201110:11
Ve dne ten rozdil nebude prilis velky, ale za spatneho svetla se koupe LX5 nebo XZ­-1 urcite dost projevi. Ty fotoaparaty maji o 1 az 2 EV kepsi svetelnost ­(tedy polovicni nebo dokonce ctvrtinove ISO­), a to jeste na vetsim cipu. I tak necekejte zazraky, ale za horsiho svetla ­(bez blesku­) se tyto profi kompakty urcite hodi.
Odpovědět0  0
DDVS | 18.10.201119:30
Zachráni ta Olympus PEN E­-PL 1 KIT objektív 14­-42, alebo PL 2 za cca. 9000.korún
Dosiahnes kvalitu fotiek zo zrkadlovky. Je tam cip velkosti 4:3, ziaden kompakt sa nemoze rovnat. Cena je ako za kompakt.
Odpovědět0  0
Hampy (2) | 18.10.201121:25
:­-­) zrovna si pročítám recenzi na E­-PL 1 :­-­) Jen nevím s těmi rozměry ­- teď mám starý BENQ DC P500 ­(https:­/­/www.digimanie.cz­/art_doc­-86D4EB31B0335651C12570D5003A4862.html­) o rozměrech 96 x 60 x 29 mm a přijde mi to TAK AKORÁT. E­-PL 1 má rozměry 114.6 x 72 x 42, takže všechny hrany o více než cm větší. Možná řeším detaily, spíš by to chtělo si ten foťák vzít do ruky, byl bych hned chytřejší :­-­)
Odpovědět0  0
Petr T. | 22.9.20110:21
Dobrý den,
chtěl bych se uživatelů zeptat jestli někdo nepozoruje rýhu na první čočce. Vlastním TZ10 cca 15 měsíců a už na druhém objektivu dosti podobná rýha. Poprvé jsem nevěděl jestli jsem někde o něco nezavadil a rýhu si nepřivodil sám, také fotili i jiní. Po výměně za 2,5tis jsem si dával na tento problém pozor, ale cca po půl roce se rýha objevila znovu a zvýrazňuje se. Nenapadá mě čím by to bylo, tvar odpovídá pohybu klapky, na původním objektivu který mám je na zadní straně klapky bílá tečka v místě rýhy. Je možné, že by se jednalo o výrobní vadu klapky? Dále se mi po výměně objektivu opakovaně objevilo smítko prachu na filtru před čipem, odpověď technika v servisu. Na předchozí TZ3, kterou jsem měl 3 roky, jsem nic podobného nepozoroval. Děkuji za jakoukoli informaci.
Odpovědět0  0
zkalda | 25.9.201113:02
Mám TZ 10 také asi 15 měsíců a rýhu tam žádnou nepozoruji, zato se mi objevilo smítko prachu mezi první a druhou čočkou, docela mi tam vadí. Na fotkách to sice není tolik vidět, ale na videu to je vidět víc. Nechápu, jak se tam dostalo, myslel jsem si, že objektiv je natolik utěsněný, aby se tam nic takového nemohlo dostat.
Odpovědět0  0
Petr T. | 25.9.201119:44
Tak to utěsnění mě taky docela překvapilo. Taky bych nikdy neřekl, že se může dostat prach až k čipu, na zrcadlovce to asi problém není, ale u kompaktů? Přemýšlel jsem jestli to nereklamovat jako chybnou montáž při výměně části objektivu...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 26.9.20110:56
U kompaktu je to dnes bohuzel naprosto bezny jev, pokud to vsak ovlivnuje kvalitu snimku, je to rozhodne na reklamaci. Prach se do objektivu kompaktu dostane velmi snadno, ve svem malem kompaktu, ktery mam na foceni na kolo a podobne mam rovnou tri castecky a jde to uz docela videt. U testovanych kompaktu je to v poslednich mesicich mozna kazdy paty sesty kompakt ­- ve vetsine snimku se to ale schova.
Odpovědět0  0
zkalda | 13.8.20111:18
Tak jsem tu baterii nakonec koupil, má 1000mAh a stála mě 360Kč. Zatím jsem s ní plně spokojen. Doufám, že teď už vydržím fotit i natáčet celý den, bez toho aby mi došla energie.
Ještě bych měl jeden dotaz, lze docílit toho, aby každé další video mělo vyšší pořadové číslo i po vymazání karty?
Když vymažu kartu, tak první video začíná opět od čísla 0000, což mi docela vadí, protože je nemohu dávat do stejné složky, bez toho, abych je nejprve přejmenoval.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 15.8.201113:10
Staci se preci mrknout do manualu :­-­) Najdete tam polozku ­"Vynulovat­" a tam uz to zmente.
Odpovědět0  0
a1bert (11) | 21.9.20119:56
ale vynulovat prece resetuje interni pocitadlo, tazatali jde o to aby se u souboru s videem pocitalo stale dal a dal...
Odpovědět0  0
busy (4708) | 21.9.201110:09
Treba poriadne citat odpovede:­) Milan predsa nepisal ze tazatel to ma ­"vynulovat­", ale aby hladal polozku ­"vynulovat­" a pod touto polozkou to najde ­- nastavenie aby sa mu to automaticky nenulovalo.
Odpovědět0  0
a1bert (11) | 21.9.201110:52
fw: 1.0: nastaveni ­-> vynulovat ­-> ne

a video mi pokazde zacne na prazdne karte od 00000.MTS... druha volba je ANO, chcete mi rict ze kdyz nastavim ANO tak se to bude chovat jinak?? Ja bych rekl ze pokud dam ano vynuluje se mi interni citac fotek a fotky zacnou ted od nuly ... ­(ale zkouset to nebudu ;­) ­) nebo se bavime o nejakem jinem ­"vynulovat­" ???
Odpovědět0  0
Cholito | 22.9.201123:24
máte pravdu vy, já jsem nad tím také přemýšlela a dost mi to vadí, že se počítadlo pokaždé vynuluje a začíná od 0000. Vyhovuje mi to když nahrávám videa v mov, tak se automaticky zařadí za číslo fotofrafie. Je to praktické, přehledné, pěkně časově za sebou. Nedokázala jsem skousnout to nulování, protože to mám ráda přehledně za sebou, tak natačím videa na mov, zabírá to sice strašně moc místa ale holt to musím obětovat. A k vašemu dotazu zda to jde změnit si já osobně myslím že to změnit nejde. Nikde jsem nenašla že by to šlo.
Odpovědět0  0
zkalda | 25.9.201112:41
Já jsem tuto volbu vyzkoušel a funguje to. Že by se vynulovalo i počítadlo fotek, toho jsem si nevšiml. Ovšem pokaždé, když vyjmu baterii, abych ji nabil. tak to musím nastavovat znovu a to mě rozčiluje. takže už to nedělám. Já bych potřeboval, aby se to nastavilo jen jednou a na ­"furt­", protože po nabití baterie to samozřejmě zapomenu nastavit, takže jedu opět od ­"00000­".
Odpovědět0  0
Cholito | 28.9.201123:08
a jak jste to prosím nastavil aby se vám to nenulovalo? Můžete popsat postup? Velmi děkuji
Odpovědět0  0
zkalda | 1.10.201122:27
Jak už bylo výše popsáno, je třeba v MENU najít položku VYNULOVAT a zatrhnout ANO. Až do doby, než vytáhnete baterii to bude fungovat. Potom je třeba celý postup opakovat.
Odpovědět0  0
Alny | 5.8.201114:29
Zaujimalo by ma, ci aj TZ7 ma rovnaky problem s pomalostou, konkretne s prohlizenim fotek s rychlym zajizdenim objektivu. Alebo to je az od TZ10? Resp. ktory z rady TZ to nema? Vdaka.
Odpovědět0  0
Cholito | 28.9.201123:13
jaké problémy při prohlížení fotek jste měl na mysli? Co se týče rychlosti zajíždění objektivu u TZ10 tak to je jen nějaká divná rozšírená fáma, která není pravdou. Můžete si nastavit na jak dlouho chcete fotografii po vyfocení vidět ­(vůbec, na 1sec, na 2sec, a na dobu dokud nezmáčkete OK sami to neodkliknete­), takže toto je výborná věc. A pokud se přepnete přímo do režimu prohlížení že se chcete na fotku podívat důkladnějí, tak trvá přesně 15 sekund, dokaď nezajede objektiv. Což je dost dlouhá doba. TZ10 mám, fotím s ním neustále, a nikdy mi zajetí objektivu nepříšlo že by bylo rychlé a bylo mi to naobtíž, a to jsem dost důkladný fotograf, který se na každou fotku po vyfocení raději podívá. 15 sekund je tedy dle mě naprosto optimální čas na podívání se fotky a také na to, aby se objektiv schoval, což je pro něj mnohem bezpečnější pokud s fotoaparátem zrovna nefotíte ale prohlížíte fotky. ;­-­). Jak je to u TZ7 a jiných modelů nevím
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 28.9.201123:30
No ja nevim, ale mne 15 sekund prijde jako priserne kratky cas, navic, kdyz to zvetsovani snimku je fakt docela pomale. Ono Vam to mozna ted neprijde, ale kdyz vyzkousite spoustu jinych kompaktu, ktere to maji vyreseno mnohem lepe, nejradeji byste TZ10 otriskal tomu, kdo delal ten firmware, o hlavu. Nevim, jak si prohlizite ty snimky, protoze ja to do tech 15 sekund temer nikdy nestihnul.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 28.9.201123:45
Na FZ28 to tiez trva 15 sekund a nikde v menu som nenasiel kde by sa to dalo nastavit nejak inak...
Odpovědět0  0
zkalda | 24.7.201113:39
Dobrý den. Zdá se, že nikdo nemá zkušenosti s neoriginální baterií v tomto fotoaparátu. Poradí mi někdo prosím, alespoň nějakého solidního prodejce. Nerad bych naletěl někomu, kdo chce snadno zbohatnout. Kapacita originální baterie mi prostě nestačí a to mám vypnutou GPS polohu. Navíc se mi zdá, že natáčení videa má větší spotřebu, než fotografie s bleskem. Můžete mi prosím někdo sdělit svůj názor. Děkuji.
Odpovědět0  0
Cholito | 24.7.201119:58
Dobrý den, mohu Vám doporučit neoriginální baterii z aukra. Stojí okolo 550 kč, kupovala jsem si ji a má kapacitu ještě větší než originální baterie, je plně funkční a nezpůsobuje žádné problémy ;­-)
Odpovědět0  0
standav (17) | 8.8.20119:21
Já mám s neoriginálními bateriemi speciálně u panasoniků jen dobré zkušenosti, neboť originály jsou poměrně hodně drahé. Použijte ­[odkaz, pro zobrazení se přihlaste], vložte tam typ baterie a pak si jen vyberte cenu!
Odpovědět0  0
Cholito | 17.7.201116:39
Dobrý den, na displeji se mi objevili dva šedivé pruhy ­(na půl průhledné­), nejdříve se objevili po stranách. Při změně poměru ze 3:2 se ještě zvětšili. Provedla jsem resetování nastavení snímání, a resetování nastavení parametrů a pruhy zmizeli. Říkala jsem si že asi nějak zablbnul firmware. Nyní se ty pruhy objevili zase, ale horizontálně, opět se měnila jejich velikost dle nastavení poměru stran. Opět průhledné, šedivé. Po resetování zmizeli. Když jsem vstoupila do nastavení, abych si opět nastavila parametry a vyskočila z něj, byly tam zas. A tak pořád dokola. Provedla jsem několik resetů. Nevíte co to způsobuje? Zkoušela jsem různé věci, vyndat baterii, kartu, formátovat kartu, všechno možné. Nic z toho na to ale nemá vliv. Velice děkuji za odpověď :­-)
Odpovědět0  0
standav (17) | 8.8.20119:17
Nepochybně tento problém sama neodstraníte, chce to servis...
Odpovědět0  0
jana02 | 21.9.20117:31
Dobrý den, máme stejný problém... Můžu se zeptat, jak jste dopadli v servisu? Děkuji moc za odpověď
Odpovědět0  0
Lusyia | 13.7.201116:54
Dobrý den, svůj dotaz bych chtěla hlavně směřovat na pana Šurkalu. Chtěla bych poprosit o vysvětlení, co způsobí manuální nastavení od hodnot ­-2 do +2 v nastavení snímku ­(kontrast, ostrost, nasycení, potl.šumu­). Jak správně nastavit hodnoty a naopak jak je nenastavovat. Přednostně mě zajímá funkce potlačení šumu, co to znamená, a co to způsobí s fotografií když nastavím hodnoty více do minusu nebo naopak do plusu.

Dále bych se chtěla zeptat na funkci inteligentní rozlišení. Je možnost off, on, nebo iZOOM. Když nastavím pouze ON funkce se zapne, ale bez iZOOMU. Když nastavím iZOOM, funguje i funkce iR ? Jaký je rozdíl v tom zapnout ON nebo i ZOOM? Má to nějaké dopady na fotografii?

Jsou nějaké faktory při manuálním nastavení, které ovlivňují kvalitu videa? Dočetla jsem se že kvalita videa je horší pri iA, jelikož je zapnuta funkce iE a iR naráz. Je tomu tak? Dále jsem se dočetla, že zapnutá funkce iR způsobuje taktéž horší video? Opět, je tomu tak?

Velice Vám děkuji za odbornou odpověď, přeji příjemný den!!!
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 13.7.201117:41
Tyto hodnoty ovlivnuji miru doostrovani a navysovani kontrastu. Obecne je lepsi to nechat na vychozich hodnotach nebo trochu ubrat. Pokud se hodne doostruje, snimky jsou sice ostrejsi, ale mohou vzniknout ustrelene pixely ­(jasove vyrazneji odlisne pixely­), ktere sice nevadi pri tisku na mensi velikosti, ale zacnou delat poradnou neplechu, pokud zacnete snimky upravovat ­- vytvori mnohem silnejsi sum­). Takze neprehanet. Totez plati o kontrastu. Se snizenym kontrastem jsou sice snimky ponekud mdle, ale mate aspon nejakou kresbu v jasech. Zvyseny kontrast snimky ozivi, ale jasne plochy uplne prepali a opet pri upravach nemate s cim pracovat. Je tam proste ­"bilo­". Co se tyce redukce sumu, pri nizsi redukci zustane vice sumu, ale i vice detailu. Osobne mam tuto moznost radsi nez mit sice hladke plochy, ale bez kresby ­(rozpatlane plochy­).
Inteligentni rozliseni, pokud si dobre vzpominam, rozdilne pracuje s detaily ­(nechava v nich vice sumu, takze pusobi ostreji a detailneji­), zatimco hladke plochy silneji odsumuje a vyhlazuje. V zasade je to fajn vec, pokud to fotak nevyhodnoti blbe ­(coz se obcas stava­) ­- nekdy takto nemilosrdne rozpatla travu, kterou povazuje za sum v hladke plose a ne za kresbu. Inteligentni Zoom je jednoduse jemny digitalni zoom, kdy se jeste digitalni dopocitavani na snimku moc neprojevi. Ztrata kvality tam je, ale neni drasticka. Jestli funguji obe funkce dohromady, to nevim, ale predpokladam, ze ano.
Co se tyce videa, nevim. Zkuste sama a uvidite. Sama nejlepe poznate, zda se Vam neco libi nebo nelibi :­-)
Odpovědět0  0
Lusyia | 17.7.201116:40
Velice Vám děkuji pane Šurkala ze odbornou odpověď. Vážím si Vašich znalostí. Děkuji
Odpovědět0  0
David Kománek | 6.7.201120:58
Rád bych se zeptal, když mám v tomto přístroji firmware verze 1.1, vyplatí se upgradovat na 1.2 ? A mohu to udělat sám stažením nějakého souboru na SD kartu nebo je třeba požádat servis, dokud je přístroj v záruce ? Měl bych se ptát asi rovnou u výrobce, ale tady to určitě někdo bude vědět a odpoví ze zkušenosti.

Děkuji.
Odpovědět0  0
zkalda | 4.7.20111:10
Chtěl bych vědět, zda někdo má zkušenosti s neoriginální baterií do tohoto fotoaparátu. Někde se totiž píše, že firmware 1.2 tuto baterii nepřijme. Konkrétně bych si chtěl koupit baterii 1000mAh, přičemž originální baterie má kapacitu 850mAh. Díky za odpověď.
Odpovědět0  0
David Kománek | 3.7.201113:07
Tak jsem si ovlivněn recenzemi koupil tento přístroj a hned problém: při focení s bleskem ­(nuceně, automaticky, s redukcí červených očí i bez ní­) jsou ve fotografiích vady v podobě světlých kruhů různého průměru a umístění, na každé fotografii jinde. Softwarovou retuš červených očí mám vypnutou, nezáleží na nastavení ISO ani na rozlišení obrazu, skvrnky se objevují na různých místech, různě velké a v různém počtu, téměř na každém snímku foceném v nějakém režimu s bleskem. Kartu jsem pro jistotu také zformátoval, na objektivu žádné nečistoty nevidím.

Vrátit do obchodu znamená se tohoto modelu vzdát, už se téměř nedá sehnat. Oprava bude znamenat léto bez focení. Ale rád bych zde získal zkušenost od ostatních, jeslti má cenu nechat Panasonic opravovat nebo jestli je lepší to vrátit a Panasonicu se příště velikým obloukem vyhnout. Je výše popsané typická závada ? Je vůbec odstranitelná ?

Díky za názor.
Odpovědět0  0
vai (33) | 3.7.201113:15
Není to žádná vada přístroje, ale jedná se o částečky prachu rozptýlené ve vzduchu, které zvýrazní osvit blesku.
Odpovědět0  0
David Kománek | 3.7.201113:45
Děkuji za názor, ale nezdá se mi to. Skvrny jsou dost velké a výrazné a s žádným jiným kompaktem jsem takové problémy nikdy neměl. Ukázka je zde:
http:­/­/web.natur.cuni.cz­/komanek­/foto­/
Největší je tentokrát vlevo nahoře na dveřích, dalších několik na skříních v horní části snímku a na stropě vpravo nahoře, jiný na skříni vlevo od televize pod zámkem, několik slabších na obrazovce TV, ....
Odpovědět0  0
vai (33) | 3.7.201113:57
Je to opravdu prach, nic jiného.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 3.7.201114:12
Presne tak, treba lepsie vetrat alebo si kupit cisticku vzduchu :­) Je to bleskom osvetlena necistota vo vzduchu blizko pred objektivom. Kedze objektiv ostri na vzdialenejsie objekty, drobne bodove necistoty su mimo ostrosti a zobrazia sa ­"rozostrene­" ako velke neostre kruzky.
1. Spinavy objektiv to principialne byt nemoze, vzhladom na to ze svetlo blesku nesvieti priamo do objektivu, ak by to bol spinavy objektiv, prejavovalo by sa to aj pri fotkach bez blesku.
2. Pri opetovnom vyfoteni tej istej sceny budu vady na inych miestach. Pri rychlom sekvencnom foteni s bleskom bude vidiet ako zrnka necistot ­"plavu­" vo vzduchu pred objektivom.
3. Robia to vsetky fotaky s bleskom blizko osi objektivu. Aj moj FZ28 ktory ma velky objektv, to pri extremne znecistenom vzduchu urobi.
4. Presne ten isty efekt vznikne pri foteni s bleskom vonku za husteho dazda alebo snezenia. Vlocky a kvapky tiez zacnu robit takeho biele kruzky.
5. Pokial nie je mozne vycistit vzduch na scene a nie je mozne fotit bez blesku, pomoze pomocou zrkadielka presmerovat svetlo blesku na biely plafon, od ktoreho sa odrazi a takto nepriamo osvetli scenu. Potom necistoty vo vzduchu az tak vidno nebudu a zaroven fotka ziska prirodzenejsie osvetlenie zhora namiesto priameho tvrdeho svetla z blesku.
Odpovědět0  0
David Kománek | 6.7.201120:54
Děkuji za rady. Samozřejmě občas větráme :­-­) Fotil jsem dnes jinde a problém není, takže jsem uvěřil :­-­)
Odpovědět0  0
Lusyia | 13.7.201116:57
ano jedná se o prach poletující vzduchem, který je osvětlen bleskem. Stává se to v místnostech a způsobí to každý fotoaparát. Není problém tyto kolečka odstranit např. v Zoner Photo Studio klonovacím razítkem. Horší je když to někomu přistane na obličeji :­-D
Odpovědět0  0
a1bert (11) | 3.7.201113:31
tak tak je to bleskem osviceny prach, musite si obcas vyvetrat :­)

u takhle maleho objektivu­/velkeho rozliseni je to hodne videt ­(p. Surkala nam jiste vysvetli proc­), napr. na sve stare fz7 musim mit hodne zapraseny objektiv aby bylo neco na fotce videt a u tz10 staci jedno smitko a to same plati pro bleskem osviceny prach: na fz7 temer neexistuje na tz10 ano...
Odpovědět0  0
zkalda | 4.7.20110:49
Tohle se netýká tohoto dotazu, ale chtěl bych vědět, zda někdo má zkušenosti s neoriginální baterií do tohoto fotoaparátu. Někde se totiž píše, že firmware 1.2 tuto baterii nepřijme. Konkrétně bych si chtěl koupit baterii 1000mAh. Díky za odpověď.
Odpovědět0  0
Lusyia | 13.7.201117:01
Dobrý den, zkušenosti mám s neoriginální baterií zakoupenou na aukru. Naprostá spokojenost. Cena byla okolo 550 kč. Baterie bez problémů funguje, kapacita 1200 mAh
Odpovědět0  0
branislav P | 15.1.20122:00
zdravim. nedavno som si kupil TZ10 ako založny fotak k zrkadlovke na potulky po kopcoch. je to skvely fotačik az na tu kapacitu baterie. často chodim na viac dni do oblasti bez možnosto dobijania, na slovensku sa marne snažim zohnat niečo väčšie a dost ma prekvapilo to čislo 1200. možeš mi poslat link alebo adresu kde by som si ju mohol objednat? moj mail: potoček .branislav@atlas.sk. vopred dakujem.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 15.1.20127:53
Ten napis 1200 mAh na neoriginalnej baterii by som bral s rezervou. Na FZ28 mam originalnu bateriu 7.2V 710mAh, vydrz je cca 800 fotiek, bez blesku az 1200 fotiek. Kupil som som si za 6 eur neoriginalnu ­(z ebayu­) 1300mAh, a vydrz ma presne taku istu ako originalna 710mAh.

Myslim si ze v baterkach su presne tie iste creva od nejakeho cinskeho OEM vyrobcu, akurat Panasonic pise na svoje originalne baterky pravdive udaje, a nejaky cinsky predajca z ebayu si tam napise co chce.
Odpovědět0  0
General01 | 10.5.20119:17
Mam jeden dotaz ani ne primo k tomuhle fotoaparatu ale k jednomu programu ktery zde byl pouzit na panoramata. A to PHOTOfunSTUDIO, Ja ted pouziavm na skladani panoramat Zoner Photo Studio 12 a chtel bych vedet zda je PHOTOfunSTUDIO lepší nebo horší než ZPS12 ­(ci existuje nejaky jiny lepsi s automatickym skladanim­) ...dekuji za odpoved. JInak moc povedenej kapesni ultrazoom. Kdybych neuvazoval o koupi zrcadlovky vybiral bych prave neco z tehle kapesnich Ultrazoomu ­( nevim presne kterej by byl nej­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 10.5.201117:27
Na panoramata je docela fajny ArcSoft PanoramaMaker, ktery je dodavan spoustou vyrobcu fotoaparatu. Ale ze bych to nejak porovnaval s ostatnimi, to ne.
Odpovědět0  0
M: K. | 9.4.201119:56
Dobrý den, rozhodujeme se o koupi nového fotoaparátu a v užším výběru jsou tyto dva. Fotíme hlavně akčního malého syna ­(detaily, výraz, ale i v rychlé pohyby­), dále přírodu a klasické fotky např. z dovolené. V neprospěch Nikonu mluví jeho velikost ­(manžel tvrdí, že se nám nebude chtít ho s sebou ­"tahat­"), mně zase připadá, že Panasonic nikdy nenafotí to, co dokáže zrcadlovka ­- můžete nám prosím poradit? Jinak jsme amatéři, kteří chtějí, aby ty krásné fotky za ně udělal foťák a nemuseli jsme je doupravovat... Děkuji
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 10.4.201122:30
kupovat D3100 na fotenie syna a vyletov je zbytocnost ­- na vylety je to velke ­(ako tvrdi vas manzel­) a na fotenie syna v miestnosti by sa aj tak pouzival blesk, lebo svetelnost zakladneho bjektivu je dost slaba

Ani TZ10 sa na to nehodi ­- iba na tie vylety koli zoomu ­- kde by sa fotilo len na najnizsiu citlivost. No na fotenie na najnizsiu citlivost su lepsie fotaky ako TZ10.

Dnes je asi najlepsie riesenie si kupit daky Samsung NX s pevnym sklom ­(na syna­) + vreckovy ultrazoom na vylety ­(Casio­/Samsung­/Olympus­/Nikon­/Kodak .. lebo su podobne kvalitne no koli znacke zvycajne lacnejsie ako Sony­/Panasonic­/Canon­).
Odpovědět0  0
Miro85 | 8.3.201121:55
Vela fotim v zasnezenej krajine, v horach, pri lyzovani, a pod. Doteraz som na fotenie pouzival TZ5 a nebol som s nim velmi spokojny ­(automatika aj rezim Sneh riesili problem prepalovania zo silneho svetla slnka a snehu nepeknym modrym filtrom a preto som musel fotky takmer vzdy este manualne upravovat v grafickom softveri, aby sneh na fotkach aspon trochu pripominal peknu bielu farbu realneho snehu­). Ovela lepsie sa so snehom vedel vysporiadat starucky Olypmus C350 ­(ktory vsak ma mnoho inych nevyhod­). Navyse ma TZ5 sklamala aj nepeknym zaostrovanim­/rozostrovanim pocas natacania videosekvencii ­(nepomohol aj upgrade firmwaru­). Teraz sa rozhodujem pre kupu noveho fotoaparatu, konkretne medzi TZ7 a TZ10. Ktory z nich by ste mi odporucali pre fotenie lyzovania a zasnezenej krajiny? Ma niekto skusenosti s fotenim v takomto prostredi s niektorym zo spominanych modelov? Je u TZ7 moznost manualnej korekcie expozicie ­(napr. ­-2 EV az +2 EV­)? Ma TZ7 spolahlivo vyrieseny problem zaostrovania pocas zoomovania pri natacani videosekvencii?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 8.3.201122:24
Neznam fotoaparat, ktery by nemel korekci expozice. TZ7 to rozhodne ma. Co se tyce preostrovani u videa, u TZ7 a TZ10 je jedno z nejlepsich, jake lze u kompaktu nalezt, nicmene nejake to rozostrovani pri zoomovani lze cekat i zde ­(ostatne v recenzi je odkaz na video, tak si jej stahnete a podivejte se sam, zda Vam to uz bude vyhovovat :­-­)­) Pokud jsou barvy moc do modra, staci rucne nastavit nejake jine vyvazeni bile.
Odpovědět0  0
strom. | 20.3.201114:50
Na problém s vyvážením bílé na sněhu u TZ7­/10 ­(máme doma oba­) jsem nenarazil. Nové Panasoniky pracují s barvami a vyvážením bílé slušně. Jinak, jak bylo řečeno, se dá poladit i korekcí ­"teploty­".

TZ10 odšumuje v základním nastavení malinko víc než TZ7, ale to se dá poladit nastavením míry odšumování, což bohužel třeba TZ20 už neumí.

Jednoznačným plus TZ10 je manuální expozice. A to nejen kvůli možnosti nastavit si rychlost závěrky či nějakým hrátkám s HO ­(které ani prakticky nelze využít­), ale i pro ­"řízení­" kvality fotek. TZ7 poměrně ráda přicloňuje, jakmile se čas expozice zkrátí na 1­/500s. A přicloňování je příčinou znatelného poklesu kresby díky otvorové vadě, viz http:­/­/www.cameralabs.com­/reviews­/Panasonic_Lumix_DMC_TZ10_ZS7­/sharpness_wide­-angle.shtml

Video se mi zdá lepší u TZ10. Je trochu víc ostřejší, dá se v něm nastavovat kontrast, saturace, ostrost stejně jako u fotek. Autofokus se vždycky trošku hledá při zoomování atd., nicméně u TZ10 se mi zdá být svižnější a je s ním i míň problémů. TZ7 v tomto směru zlobí víc.
Odpovědět0  0
DDVS | 18.4.201120:05
Dá sa u tej TZ­-10 nastavit pri videu snímanie vide na PAL teda 25.sn­/s ako majú kamery? Viem ze má 30. aj 24 ale má aj 25. tak ako Sony HX5 ?
Odpovědět0  0
Zdenek225 | 21.2.201117:33
Jsem naprostý laik, prosím o pochopení. Kde mohu stáhnout firmware k TZ10 a jak ho nainstalovat, abych úplně ­"nezrušil­" dosavadní funkce fotoaparátu? Díky
Odpovědět0  0
Malena | 20.2.20118:19
Dobrý den, koukám, že jsou zde samí foto­-odorníci. :­)
Už delší dobu se snažím rozhodnout, jaký fotoaparát si pořídit. V oblasti fotografování jsem absolutní laik, tudíž potřebuji automatiku.
Máme roční dítě, tak chci fotit hezké, kvalití fotky ­(v místnosti i venku­) a dělat kvalitní videa.
Byl mi doporučen Canon Powersthot SX30 ­(ten se mi zdá moc velký­) a pak i již zmiňovaný Panasonic TZ10. V recenzích zde ale vidím, že ani ten není ideální.
Chtěla bych Vás moc poprosit o tip na přístroj, který je ­"blbovzdorný­", menší, kvalitní.
Děkuji moc.
Odpovědět0  0
busy (4708) | 20.2.20119:09
Treba si precitat tento clanok:
https:­/­/www.digimanie.cz­/art_doc­-F2F9F3759A06C185C125781F004CA600.html
nic viac sa v takejto situacii poradit neda ...
Canonu SX30 by som sa rozhodne vyhol, ultrazoomy od Canonu nepatria medzi to najlepsie.
TZ10 je vynikajuci ak je dost svetla ­(vonku­) ale vnutri v pritmi a bez blesku to nebude ziadna slava. Ono od kompaktov obecne sa nedaju bez blesku vnutri cakat dobre a nerozmazane fotky pohybujucich sa deti a zvieratiek. O kusok lepsie su na tom profikompakty s ultrasvetelnymi objektivmi ­(Olympus XZ­-1, Panasonic LX5, Samsung EX1­) ale tie zase nemaju tak velke zoomy ako SX30 alebo TZ10.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 20.2.201114:44
Kvalitni fotky vevnitr a kompakt proste nejde dohromady, obzvlast pri vetsim zoomu. Takze bud ozelet zoom nebo kvalitni fotky. SX30 urcite nebrat, to se Canonu vazne nepovedlo. V interierech mohou delat akceptovatelne fotky zejmena profi kompakty, ale musite ozelet zoom ­(Panasonic LX3­/LX5, Samsung EX1, Canon S90, Olympus XZ­-1­). Z ultrazoomu je TZ10 ­(jsou­-li pozadavkem male rozmery­) rozhodne jednou z nejlepsich voleb vedle Sony HX5 ­(ve srovnani s TZ10 foti trochu lepe za horsiho svetla, ale zase hure za dne­).
Odpovědět0  0
SkyVessel (7) | 20.1.201123:54
Dobrý den. Vlastním model LX2 u kterého mi ale začíná odcházet objektiv...
Mohl by mu v kvalitě konkurovat právě TZ10?? Pokukoval jsem po LX5 ale přece jenom teď nemám na něj tolik peněz... ­(lx3 má známá a mj mi tam vadí ten zoom­)
Nebo by jste mi doporučili něco jiného?
Díky moc...
Odpovědět0  0
strom. | 21.1.201123:47
No, tak TZ10 je v kvalitě přecijen o něco slabší než LX2, resp. LX3­/5. Třeba ani tak ne za pěkného počasí, ISO 80 a clonu max f­/4, ale při horších světelných podmínkách je LX5 lepší určitě jednak díky objektivu, jednak díky snímači. A samozřejmě LX5 je o kus profesionálnější a lze si s ní víc pohrát. Pokud jsi byl zvyklej na LX2 a stačila Ti, hlavně rozsahem zoomu, tak bych bral LX5.
Já mám sice TZ10 a jsem s ní pro své účely víceméně spokojenej. Po LX3 jsem pásl taky, ale přecijen jsem potřeboval něco univerzálnějšího v kapesních rozměrech.
Odpovědět0  0
a123 | 19.1.201113:05
to ­(streaking­) neni zadna chyba, je to bohuzel ­"vlastnost­" CCD ­(ta porovnavana hx5 to nedela protoze ma CMOS)
Odpovědět0  0
Slashj | 19.1.201114:34
děkuji za rychlou a jsanou odpověd také uvažuji o jeho koupi ale toto mě dost vyděsilo, protože jsem to na jiných podobných demo s ccd kompakty neviděl
Snad jen ještě asi jedna otázka ­- dá se tento efekt nějak minimalizovat pomocí nastavení ?
mám do ted hp 735 a na tom hrubozném videu mi to nikdy neudělalo stejně tak na sony ericson C 905 ale tyto třídy se nejspíš nedají srovnávat.
Odpovědět0  0
Busy . | 19.1.201114:58
Mobily zvyknu mavat CMOS cipy, SE C905 ­(pravdepodobne­), tiez, takze tam sa tento ­"smear­" efekt neprejavuje.

HP 735 ma CCD cip, preto ­"smear­" efekt sa tu tiez urcite prejavi, avsak tento cip ma pixelovu hustotu 15 MPix­/cm^2, to je ovela ovela menej ako sa dnes zvykne robit, preto predpokladam ze na vyvolanie efektu treba iba silnejsi zdroj svetla.

Efekt sa zial nastavenim fotaku neda nijak minimalizovat, je to vlastnost uz samotneho CCD, jedina cesta je obmedzenie mnozstva svetla prenikajuceho na cip ­(vyssim clonovym cislom alebo kratsim casom­). Alebo proste komponovat scenu tak, aby v zabere neboli ziadne ostre bodove zdroje svetla ­(slnko, odlesky a pod.­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 19.1.201116:03
Efekt je zpusobeny tim, ze pixely jsou tak pitome male ­(tzn. rozliseni tak zbytecne vysoke na tak malem cipu­). Pokud je v zaberu silny zdroj svetla, nasbira se tak moc svetla a elektrickeho naboje, ze ten pretece po sloupcich dolu a nahoru, proto ty svisle cary. Cim vetsi je pixel, tim vetsi ma kapacitu ­(preteceni nastane pozdeji­). Minimalizovat se to da pouze podexpozici ­(samotne zkraceni casu nebo pricloneni pri stejne citlivosti tomu moc nepomuze­).
Odpovědět0  0
Slashj | 19.1.201116:32
děkuji vám za vyčerpávají odpovědi zvláště Vám pane Šurkala za odbrnější pohled. Více takových ochotných odborníků. Díky moc zatím je u mě Tz10 favoritem
Odpovědět0  0
Slashj | 19.1.201112:24
Dobrý den chci se vás zeptat zda jste pozoroval jakékoliv podobné chyby v záznamu videa co je k dyspozici na tomto odkazu http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=O0thHaeUnNk&feature=related
je to 4:54 čas a jedná se o růžové čáry nad a po jedoucím autem. je to vada přístroje nebo jen chyba při zpracování videa před odesláním na youtube? dost mě to vyděsilo.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 19.1.201113:17
Jedna se o smear efekt, typickou nectnost CCD snimacu.
Odpovědět0  0
samtel (15) | 25.12.201018:16
Zdravím majitele TZ10. Foťák mám asi půl roku, ale po pravdě z něj příliš nadšený nejsem... Hlavní zádrhel vidím v přepalech světlých ploch. Pochopím problém u komplikovaných světelných podmínek někde v lese nebo při ostrém­/nízkém podzimním slunci, ale přepaly se objevují i při zcela běžných scénách. Objevují se nejen na kmenech stromů, skále, matném šedočerném potahu lehátka, ale i na pleti. Obecně se sice v recenzích hovoří o přesvětlení fotek a doporučuje se trvalá kompenzace expozice do mínusu, ale podle mě by přístroj v této cenové kategorii měl alespoň při nastavení na automat udělat ­"koukatelný­" snímek. Raději bych oželel detail v nějakém tmavém křoví a měl čitelné, nevybělené lidi a jiné světlé plochy. Chvilku jsem váhal, zda se nejedná o chybu mého přístroje, když ostatní si tak pochvalují jeho kvality, ale dle [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] jsem prostě zklamán. Část je určitě o zvyku ­(širší záběr objektivu, chladnější barvy­), ale přepaly zatím nejsem schopen tolerovat.

Shrnul bych to takto:
- výrazné přepaly
- volič režimů by mohl mít ostřejší aretaci ­(občas zůstane v mezipoloze­)
- chybí časosběrné snímání ­(naschvál výrobce? jde přece o primitivní funkci, kterou by sw hravě zvládl, kéž by jí někdo doprogramoval třeba do nabídky samospouště, kde by vedle 10s, 2s, bylo ještě ­"interval...­"
- výrobce softwarově blokuje možnost použití neoriginálních akumulátorů ­(svoje značkové samozřejmě nabízí za přehnané ceny­)
- chcete­-li prohlédnout poslední fotky, příliš rychle se zavírá objektiv ­(zbytečné zdržování, spotřeba energie, opotřebení, vůbec celý systém posuvného přepínače nepovažuji za ideál­), vhodnější by bylo možnost náhledu zapnout tlačítkem ­(částečně lze řešit opačným stylem, kde vyfocený obrázek zamrzne na displeji a zmizí až po namáčkutí spouště něbo jiného tlačítka­)
- nelze nastavit rychlejší obnovu GPS dat ­(5 minut může být při rychlejší cestě městem příliš dlouhý interval a pak máte ve fotce řeky souřadnice 0,5km vzdáleného náměstí­)
- nelze přidávat body zájmu GPS? ­(např. ­"naše chalupa­", možná to jen neumím­)

+ GPS a body zájmu, vyhledání polohy je vcelku rychlé ­(ve srovnání s mým mobilem, který si ještě pomáhá stažením dat z netu A­-GPS­)
+ volič režimu je vlevo od spouště = nepřekáží ukazováčku praváka jako u předchozích modelů
+ solidní displej
+ velký zoom a stabilizace
+ HDMI výstup ­(fungovalo i dálkové ovládání TV Samsung pro přehrávání snímků­)

Jak hodnotíte s odstupem času svůj TZ10 vy ostatní? Vybíral jsem nový foťák snad dva roky, radoval se, že konečně někdo vyrobil ten pravý, splňující mé představy ­(parametry­), ale realita je vcelku bída...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 25.12.201021:11
Predne nevidim moc duvod, proc by fotoaparat teto kategorie mel byt nejak lepsi nez obycejny kompakt, kdyz je tam tentyz snimaci cip a velmi podobny procesor. Drazsi kompakty se od tech levnejsich lisi spise moznostmi foceni nez kvalitou snimku. Co jsem se dival na Digineff, ty prepaly mi prijdou ponekud velke, takove jsem v praxi nezaznamenal. Je vsak pravda, ze jista mira prepalovani je pro kompakty typicka, sve by o tom mohli vypravet napr. majitele Nikonu. Proste velke rozliseni na malem cipu, tj. vysoka pixelova hustota, rovna se omezenemu dynamickemu rozsahu ­- rychle dojde k preteceni. Jake pouzivate mereni expozice?
Casosberne snimani neni moc obvykle. Je jasne, ze to je jednoducha softwaarova vec a ano, jde o bezny naschval napric vsemi vyrobci. Necim se ten levny kompakt od drzasich pristroju lisit musi, kdyz uz ma stejny zaklad ­- TZ10 jeste neni tak vysoko. Prohlizeni fotek s rychlym zajizdenim objektivu se siri jako morova nakaza, nevim, kdo to vymyslel, ale takovy clovek by mel byt okamzite propusten s dozivotnim zakazem priblizit se digitalnimu fotoaparatu pod trestem dozivoti :­-­) GPS u TZ10 nikdy nebyla nikterak zajimava, kdybych si kupoval fotak kvuli GPS, jednoznacne bych volil Samsung WB650. Nejlepsi ale je, ze i pres tyto nedostatky je TZ10 jednoznacne jeden z nejlepsich fotoaparatu teto kategorie.
Odpovědět0  0
samtel (15) | 26.12.201012:57
Ano, souhlasím, že většina ­"střev­" bude ve fotoaparátech této třídy podobná a dost možná padají všechny z jedné výrobní linky někde v Číně. Zklamání vidím hlavně v tom, že pro amatérské oko jsou z o 6 let novějšího přístroje horší fotky než z laciného starého cvakátka od HP, kde je výroba fotoaparátů spíše okrajovou záležitostí. Proto mne udivují ty superlativy v recenzích, kde se TZ10 oslavuje jako jeden z nejlepších ve své kategorii. Možná by nebylo od věci srovnání nejen s aktuálními konkurenty, ale i s předchůdci. Člověk automaticky předpokládá zlepšení, ale evidentně to nemusí být vždy pravda. Neříkám, že jde o špatný přístroj ­(mimo ty přepaly jsem celkem spokojen­), ale nadšení u mne zkrátka nevyvolal ;­-­)­).

Aktuálně používám poměrové měření. Zkoušel jsem různá nastavení, ale bez většího efektu. Pro srovnání jsem bral plný automat, kde takové parametry nelze ovlivnit. Přepaly jsou stále výrazné. Mohlo by jít o vadu ­(špatné nastavení­) konkrétní série???

Samsung WB650 by byl možná dobrou alternativou, ovšem v době, kdy jsem se rozhodoval o nákupu nebylo k dispozici moc informací a už jsem nechtěl čekat. Panasonic TZ xx jsem již nějaký rok sledoval a když přišel model s GPS, pořádným displejem, HD videem a nevyskakujícím bleskem či otočným displejem, byla to pro mne celkem jasná volba.

Zklamáním pro mne byl i přístup Panasonicu. Jsem docela puntičkář a rád si maximum věcí upravím přesně dle svých představ. Existují různé hacky pro úpravu menu např. v mobilech Sony Ericsson, upravit můžete třeba i televizory Samsung, ale tento foťák blokuje i neznačkové baterie a firmware je zašifrovaný? Alespoň jsem na netu neobjevil jedinou možnost úpravy.

Jak jsou na tom další majitelé TZ10? Také bojujete s přepaly nebo jsou fotky OK?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 26.12.201013:33
Zkuste pridat rekneme 4­-5 fotek do galerie a pak se na to vsichni podivame, zda je to v poradku nebo ne.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.